Annons

Takräcke/lastbågar

1
TAKRÄCKE

Nån som har tips på lastbågar?
Har ett par Biltema för 249:- men dom tar ju "en vecka" att skruva dit och är redan rostiga efter en säsong,

har haft Tule förut så det kanske man ska skaffa inför skidboxmontering.

Något som har andra förslag eller billigaste Tuleåterförsäljaren???

(Hur många vindunkar och ölplattor får man plats i en Middlesize Packliner? dags för shopping till Tyskland till våren också...)
2,7 förare -03, i 08-land
Annons

2
Har Thulebågar, och anser dem väl värda sitt pris; med bågarna "fast monterade" på en fullängds "Streamline"-box så kan jag lägga på och plocka av boxen själv utan att behöva ta hjälp - 5 minuter max!

Ovärdeligt för mig som lägger på och av boxen kanske 15 gånger per år...

(Man börjar uppskatta sådant när man kikar runt efter ny bil, där idiot-lösningarna är i legio...)



Swedefe - som lägger bärsen inne i bilen och chipsen uppe i boxen..

3
Jonas, synd att du bor så långt från Borås. Jag har lastbågar (som man monterar på "reelings" eller hur man nu stavar det :roll: ) ett par Thule som suttit på en Volvo, vet ej om de passar till SantaFe det är ju så knepigt med alla mått på olika bilar. Men planerar du ett besök till Knallestaden så hör av dig om du är intresserad.
Må gott!
Stahl

4
På tal om takräcken etc. På bilens "rails" finns det uppgifter om att den maximalt tillåtna lasten är 34 kg. Det framgår inte om siffran gäller per "rail" eller totalt dvs om maxlasten på taket är 34 kg eller 68 kg.
För att ytterligare förvirra har jag hos återförsäljare sett reklamuppgifter som säger "Taklast 100kg".

Vad gäller egentligen? Är "railsen" bara till som prydnad eller kan dom användas?

/BengtB

5
Blir nog ett par Tule då, slänger Biltemas variant.

Vid europaresa så hade jag fullproppad box med campinggrejor osv, vet inte vikten men det blev kanppast 100 kg trots lite öl instoppat, funkade hur bra som helst på min gamla 2,4:a

nu blir det snart skidor och pjäxor som ska i.

Och du Stahl, Borås känner man till, exet kom därifrån så jag kan be henne ta med om du har något annat roligt att sälja, dina Volvobågar hoppar jag över, tack ändå.
(har köpt bil på Helins en gång i tiden)
2,7 förare -03, i 08-land

6
Taklasten är satt till max 100 kg - står i registreringsbeviset.
Detta för att hålla taklastens påverkan av bilens köregenskaper inom ett rimligt spann.

Railsen i sig klarar myycket mer vikt, men bilen blir lite läskig att köra från sådär 150 kg taklast...

Min egna tolkning av "34 kg - evenly distributed" är att det är Hyundais rekommendation för hur mycket last som får läggas direkt på plåten, mellan railsen, någorlunda utspritt.
I Sverige finns det inte många som skulle lasta sin bil på detta viset, men lastbågar och lastsäkring är en typiskt nordisk grej.

Säg emot mig den som vill...




Swedefe

7
Mitt registreringsbevis nämner inte ordet taklast överhuvudtaget. Varken i det egentliga regbeviset eller i fortsättningsbladet sägs det nånting alls om taklast.

/BengtB

10
Tyska öl eller bara nå'n typ av cola, ett 24-lock väger 8 kg.

Var Du än lägger det, i skuffen eller i en takbox, så är det en del av totalvikten på bilen. Personligen försöker jag ha så låg tyngdpunkt som möjligt, alltså så lite prylar som möjligt på taket.

100 kg i all ära, men gör en undanmanöver i 110 km/tim med 100 kg på taket, så får Du dig en överraskning som räcker livet ut. (har Du tur, -mer än 2 sek.)

Har Ni takbox på när Ni semestrar i Europa? Ta Er isåfall tiden att omdisponera när Ni gör de sista inköpen innan Ni lämnar Tyskland. Lätta prylar, såsom täcken, kuddar, chipspåsar osv. på taket, tunga prylar långt ner i bilens packning.

Överraska nå'n i sommar! Kör säkert.

//Santaclaus

12
Ahh!
Man ser dessa bågar på bilder från USA, och de är grymt hala och snygga/stygga.

Det var bara dessa jag hade på näthinnan när jag tjafsade till mig lastbågar i nybilspriset - måste säga att jag vart lite snopen när jag fick en Thule-kartong i famnen...

Orginalbågarna lägger dessutom boxen lägre ner mot bilen, men;
då måste man ha boxen längre fram över vindrutan, om man vill kunna fullöppna bakluckan.

Dessutom kan jag inte tänka mig att några bågar är lättare att lägga på än Thulebågarna som griper om railsen med klor - bara att droppa boxen på plats om man är två, eller fösa den bakifrån om man är ensam; suveränt!

Om jag däremot skulle ha något på mer eller mindre permanent på taket så skulle jag absolut jaga rätt på orginalbågarna - som jag för övrigt aldrig sett på någon bil i Sverige.


Swedefe

13
Håller med. Din lösning med fastmonterade bågar på takboxen är smart.

Tror att originalbågarna är för breda för att passa standard takboxfästen. Men för att lasta skidor, brädor, etc så gör de nog susen och förmodligen kan de sitta på hela tiden utan för mkt vindbrus o ökad bränsleförbrukning.

14
Någon som köpt Thules takbåge i aluminium?

Ser shysst ut på bild men är ju inte gratis.

Gå in på Thule.se och välj bilmodell under köphjälp och kolla, dom ger förslag på 3 sorter, funderar på den i aluminium, 1067:- fick jag som pris när jag ringde Mekonomen.

Vad tror ni?
2,7 förare -03, i 08-land