Annons

Har du ändrat uppfattning om trängselskatten?

Jag bor i Stockholm och är mer negativ än förut.
Antal röster: 4 (33%)
Jag bor i Stockholm och är mer positiv än förut.
Antal röster: 1 (8%)
Jag bor i Stockholm och bryr mig lika lite som alltid.
Antal röster: 1 (8%)
Jag bor på landet och är mer negativ än förut.
Antal röster: 1 (8%)
Jag bor på landet och är mer positiv än förut.
Antal röster: 2 (17%)
Jag bor på landet och bryr mig lika lite som alltid.
Antal röster: 3 (25%)
Antal röster: 12

Juli 2006 - "Trängselavgifter del 2"

1
Vi passar på att utnyttja sommarstiltjen till en riktigt trist historia:
trängselavgifterna.

Stockholmsförsöket vill frammana bilden av formidabel succé, bilisterna är liite mer återhållsamma.

Frågan är: Har du ändrat uppfattning sedan försöket startade?





Swedefe
Senast redigerad av Swedefe den 09 jul 2006, 10:34, redigerad totalt 1 gånger.
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

2
Ja, vad ska 8) man säga...
Har du ändrat uppfattning om trängselskatten?
Jag bor i Stockholm och är mer negativ än förut.
0% [ 0 ]
Jag bor i Stockholm och är mer positiv än förut.
0% [ 0 ]
Jag bor i Stockholm och bryr mig lika lite som alltid.
0% [ 0 ]
Jag bor på landet och är mer negativ än förut.
0% [ 0 ]
Jag bor på landet och är mer positiv än förut.
0% [ 0 ]
Jag bor på landet och bryr mig lika lite som alltid.
100% [ 1 ]
100 % tycker som jag. :twisted:
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

3
Och jag saknar alternativ som passar min situation. :wink:

För mig är läget det att jag bor på landet men i utkanten av Stockholm. Alltså har jag skaffat en transponder till bilen och märker inte mycket mer av trängselskatten än att det försvinner ett par tior från mitt konto då och då. Eftersom jag åker in till stan på sin höjd ett par tre gånger i månaden och då alltid under "lågpristid", så har jag själv inte så mycket obehag av avgifterna.

Ändå är jag negativ, och det beror främst på sättet på vilket det pågående försöket genomdrevs av vissa politiker.

OM folkomröstningen i Stockholms stad sen kommer att ge till resultat att försöket permanentas, så kommer jag förstås att acceptera detta. Men egentligen anser jag ju att folkomröstningen är lika fel som beslutet om försöket, eftersom närliggande kommuner inte får delta. Jag antar att alla invånare i Stockholms stad kommer att få rösta, men flera av stadens egna förorter ligger längre från "trängselområdet" än t ex grannkommunerna Solna och Sundbyberg vilkas invånares synpunkter inte kommer att få påverka ett kommande beslut, trots att de är minst lika mycket (eller mer) berörda jämfört med spångaborna, farstaborna m fl som kommer att få uttala sig genom folkomröstningen.

/BengtB :twisted:
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

4
Hatar alla slags vägtullar!
Vägar är redan betalda flera gånger om och skall vara fria fria fria!!!


Avskyr det myglande sättet man dragit igenom "Stockholmsförsöket" på!


Häpnar över inkompetensen i genomförandet!


Ler sardoniskt åt politiker som säger sig arbeta mot ett "2/3-dels samhälle" men ändå jobbar järnet för att skapa det...


Våndas över den Pandoras ask som är öppnad i och med "Stockholmsförödelsen"

SNAFU - med andra ord... :mrgreen:



Men, jag har banne mig svängt om lite grann;

Om man kan få några få bredbandsuppkopplade med skattefinansierade värstingdatorer att stanna hemma någon enstaka dag i månaden och sköta jobbet lika halvhjärtat hemifrån så minskar faktiskt infartsköerna.

Om man kan få några få att ta med sig någon mer i bilen då och då så minskar köerna.

Om man locka några andra till att ställa bilen ibland och åka kollektivt de dagar det inte spalar någon roll vilken tid man kommer till jobbet så minskar köerna.

Om det fanns vettiga cykelvägar så skulle kanske några kunna cykla till jobbet lite då och då?

Om fler åkte moppe till jobbet skulle dessa ha ett roligare liv!

Om fler åkte MC till jobbet skulle dessa ha ett ännu roligare liv!
(Kortare, måhända - men roligare!)

Men, framför allt kan man få folk att fundera dels över nödvändigheten i sin resa - och vid vilken tidpunkt man väljer att utföra den så är otroligt mycket vunnet!

Det känns som att bita i staniol när jag säger det, men det är bara ekonomiska styrmedel som förmår oss dumma människor att börja fundera över vad vi håller på med.

Blä!


Jag gillar det inte, men att bara sitta och gläfsa emot något som ändå kommer att köra över oss som en ångvält känns bara sådär...

Bättre att svinga sig upp i förarsätet och försöka frammana lite körglädje genom att kanske påverka färden liite, lite granna?

Kräv fungerande kollektivtrafik - och fungerande pendelparkeringar!

Kräv bättre cykelvägar!

Kräv att folk använder sina skattefinansierade hemdatorer till något vettigt!

Verka för ökad flextid i arbetslivet och luckra upp arbetstidslagar så att de som vill kan jobba längre pass men färre dagar.

För - staten måste inse att om man inte vill leverera en fungerande infrastruktur som motsvarar behovet så måste behoven förändras!!!
Ytterst få bilresor i rusningstid går att karaktäriseras som "okynneskörning"...

Det krävs genomgripande förändringar i den övriga samhällskroppen för att ge folk chansen att styra sitt resande - och massiva insatser i vägbyggande.
Det går inte att yra om "ökad tillväxt" och samtidigt lägga hämsko på resandet!
Det krävs ett flerfrontskrig, inte mot bilismen utan för tillväxt och bättre planerat resande.


Swedefe - inte sämre karl än han kan ändra sig. Igen...
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

5
Jag bor som tur är inte ens i närheten av 08:a - området och har därför ingen egen uppfattning hur "försöket" påverkat köerna, men däremot är jag en STOR motståndare till hela upplägget av "Sthlm-försöket" från början till slut.

Häromdagen hörde jag iaf. ett reportage här i vår lokalradio där reportern ställde frågan till ett antal västkust-semestrande personer som till vardags bodde/arbetade i Sthlm. om de ansåg att köerna hade minskat p.g.a. det pågående "trängselförsöket". Svaren från samtliga var enhälligt - Bilköerna var lika eländiga till dags dato som före försöket - d.v.s. inget hade förändrats.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

6
Okay okay - det är ett tråkigt ämne, många av er är på semester - andra kanske inte deltog i "del ett" av omröstningen och känner er utestängda, men vad tusan; 8 röster till dags dato...?!?
Försöket är i n t e "avslutat", om någon nu trodde det.

Kan bara tipsa er om att juli månads omröstning är 100 gånger roligare än Augustis, som inte kommer upp på forumet förrän i helgen - på grund av "acts of god" (läs tidsbrist) :wink:

Se till att dra iväg några röster medans ni kan - nästa omröstning blir en rysare... :shock:



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

7
Wow! Svinga piskan fungerade. :shock:


Stockholmarna mer negativa, restan av landet tycker att det är bra - eller rent av skiter i "Stockholmsförödelsen..."

Undrar om inte det sistnämnda är en inställning som kommer att straffa sig...?

Well well - vänta er inget stöd från Stockholmarna när man vill införa trängselavgifter på landsbygden...


Parallell:
Hur mycket tror ni Europas truckers kommer att stödja oss när det blir dags att tvinga på oss hastighetsbegränsare i våra personbilar... :oops:



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting