Annons

Skakningar i ratt

1
Hej,

har nu på senare tid fått lite skakningar i ratten i hastigheter mellan 115-125km / h. Dessa är inte alltför stora men klart märkbara, särskillt när däcken är kalla. Det konstiga är dock att problemet har uppstått tidigare och man har balanserat däcken men nu har problemet återkommit.

Snackade med tekniker på en däckfirma som menade på att det förmodligen inte har med däcken att göra utan kan mycket väl vara bussningar, hjulinställning odyk.

Vad tror Ni själv? (Självklart svårt att svara utan att upplevt fenomenet) men gissa gärna!

Mvh

Bakmiki
Annons

2
bakmiki >
Vad tror Ni själv? (Självklart svårt att svara utan att upplevt fenomenet) men gissa gärna!
Ingen idé för oss andra att sitta å gissa!

Skakningar kan vara helt olika och bero på flera faktorer. De rådet jag iaf. skulle ge dig är att snarast låta en mekaniker, om du nu inte är kunnig själv, ta en sväng och göra en kontroll av framvagnens olika detaljer. Kan vara någon superenkel justering som behöver göras, men kan också vara en första "hint" om ett allvarligt fel som är på G.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
nimbusen,

exactly my point, OMÖJLIGT ATT GISSA.

Bokat tid nästa torsdag så skall mekanikern ta en runda för att kolla och undersöka.

Återkommer med svar om vad det berodde på!

Kan va så enkelt som att jag har tappat en vikt eller nåt!

Hls

Bakmiki

4
Yes, det där med en tappad balansvikt var faktiskt vad jag tänkte på då jag skrev "superenkel justering".

Nyfis på att höra vad mekanikern kom fram till att ditt "Rock´nRoll" i ratten berodde på. :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

6
Rocka in här, http://www.hyundai.nu/phpbb/viewtopic.php?t=65 o kolla in "anti-Rock'n Roll"-tipset!

Jag hade en gång för länge sedan suddgummidäck av märket Nokia Rollster som höll sådär 2 säsonger. De plattade till sig över natten i betongkallgaraget och det sin goda halvtimmas körning innan de rättade till sig. Riktiga skitdäck!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
ClasseClas skrev: Jag hade en gång för länge sedan suddgummidäck av märket Nokia Rollster som höll sådär 2 säsonger. De plattade till sig över natten i betongkallgaraget och det sin goda halvtimmas körning innan de rättade till sig. Riktiga skitdäck!
Å vet du varför?

"Rollster" var Nokias tidiga försök till ett "lättrullande däck" - man optimerade däcket för att ha en låg egenvikt och rulla lättare bland annat genom att pruta bort ett av de bärande cordlagren!

Yes! Däcket var bara "3-lagers" eller "3-ply" jämfört med alla andra bildäck som är minst 4-lagers - eller mer, beroende på belastningsklass.

Visst - några centiliter per mil kanske det gjorde, och säkert kvalificerat för någon obskyr miljömärkning i form av Falkar, Svanar eller Gröna punkter, men om man räknar total miljöbelastning på ett däck som bara mäktar med så 3 - 4,000 mil och inte går att regummera så...


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

11
Tja,

glömde bort att återkomma med resultat.
Jag hade lyckats tappa vikt på HF-hjul. Ny balansering och vips- allt borta!

Dock är jag nu riktigt förvirrad vad gäller däcktryck!!!

Mekanikern jag talade med sa at man skall ha ca 2,4- 2,5 i tryck! Detta är det rätta! Men när jag frågade servicechefen för ett bra tag sen sa han: Tror att dte skall vara 2,7- skall kolla med HK Solna! Återkom efter nån dag och sa 2,7 och inget annat som gäller. Nu säger mekanikerna att 2,7 gäller SF och inte Tucson...Den skall ha i 2,4-2,5 om man inte lastar bilen tungt och kör mestadels med 1-2 personer!

Hur mycket skall jag har i? Standarddäck (hankook eller vad de nu heter) 235*16*65?)

12
bakmiki skrev:Tja,

glömde bort att återkomma med resultat.
Jag hade lyckats tappa vikt på HF-hjul. Ny balansering och vips- allt borta!

Dock är jag nu riktigt förvirrad vad gäller däcktryck!!!

Mekanikern jag talade med sa at man skall ha ca 2,4- 2,5 i tryck! Detta är det rätta! Men när jag frågade servicechefen för ett bra tag sen sa han: Tror att dte skall vara 2,7- skall kolla med HK Solna! Återkom efter nån dag och sa 2,7 och inget annat som gäller. Nu säger mekanikerna att 2,7 gäller SF och inte Tucson...Den skall ha i 2,4-2,5 om man inte lastar bilen tungt och kör mestadels med 1-2 personer!

Hur mycket skall jag har i? Standarddäck (hankook eller vad de nu heter) 235*16*65?)
står 2,1 men du kan ha mer för bla bättre bränsleförbrukning.

har ej kollat V6:an, men förmodar att det står samma som dieseln och 2.0:an