Annons

Vilka däck-Vad finns det för sommardäck och vad kostar dom?

1
Vilka sommardäck använder ni?

Det är tydligen mycket svårt att få tag i sommardäck till Santa Fee.
Har ringt runt till generalagenter mm mm, men ingen tycks ha däck.

Kumho Hankook och Cooper är däck som många förordar pga. pris och hållbarhet.
Har kört med mina orginal Hankook i över 7000 mil.
Har hört att andra gjort det samma. Då ska man vet att jag inte kör speciellt ekonomiskt. Kör mycket landsväg i höga farter.

Visst finns det däck för 4000:- men jag tycker inte det är ett allternativ.

Har ni samma erfarenheter att det är svårt att hitta däck? :(


Kompletterat rubriken / Swedefe
Annons

2
Japp! Original Hankook rullar en hiskelig massa mil - något som gör att det dröjer innan någon direkt prispress kommer igång på sommardäcken.

På vinterdäck, som vi måste ha en extra uppsättning av small det till i höstas - priserna sjönk rejält!!!

Sidoimport av märken som Cooper ligger bakom, men jag har inte sett något sådant på sommardäck ännu.

Näthandla från Tyskland kanske vore en idé så länge "järntaxa" gäller hos det svenska däckhandlaroligopolet?

Jag är inte så himla förtjust i näthandeln av just däck - finns många gropar att falla i, men börja med att kolla vad andra (tyskar) tycker om de däcken de använder - här betygsätter vanliga bilförare sina däck


http://www.dacktest.com/4x4_reifen/index.html


Bra: Sidan har en speciell rubruk för 4x4 bilar, och kan till stora delar presenteras på svenska om man meckar med inställningen.

Kass: Omdömena ligger kvar på det språk de skrivits in, betygsskalan är tyskbakfram; betyg 1 är bra och sex är dåligt...
Slutligen skall man hålla i minnet att det är medel-Schultz som skriver - på gott och ont...

De som ligger bakom sidan är "Delticom AG" stoora på näthandel av däck och fälgar - de skickar gärna däck till Sverige!

Lägg litet tid på sidan för att komma in i upplägget, jag skall plocka fram några exempel längre fram.



Swedefe
Senast redigerad av Swedefe den 05 apr 2005, 07:32, redigerad totalt 1 gånger.

3
Jag har som de flesta Hankook RA-07 (heter de så?) och tycker att de är rimligt bra.

Största minuset i mina ögon är det dåliga sidledsgreppet på blött underlag. Jag testar sommardäcken varje arbetsdag i en 270-graders uppfart till motorvägen och imponeras inte när det är lite blöta på vägen, det räcker med lite morgondagg faktiskt.

De här SUV-däcken listade Däckia i sin broschyr som kom med posten i förra veckan (har inte kollat om de finns i Santa-dimensioner + har ingen koll på hur de klarat sig i däckstester):
-GoodYear Wrangler F1
-Dunlop Grandtrek SP9000 (tror att minsta fälg är 18 tum)
-Yokohama Advan S/T
-Goodyear excellence

Tyvärr det klent med svenska däckstester på SUV-däck än så länge.
Senast redigerad av ClasseClas den 05 apr 2005, 08:30, redigerad totalt 1 gånger.

4
Har scoutat omkring lite och kollat efter däck med våra dims och belastningsindex på:

http://www.dackonline.se/dack.html

(Delticom)

Inga höjdhopp...
Bild
Pirelli SCORPION AT
Bild

Pirelli Scorpion STRA
Bägge Pirelli däcken listas för SEK 1,151,-/st

Bild
Goodyear WRANGLER HP ALLWEATHER SEK 1,220,-/st


Våra gamla Hankook RA 07-or listas på SEK 965,-

Priserna avser fritt hemkört till adress i Sverige, men montering tillkommer, + ev andra kostnader - har inte kollat fullt ut; tycker nämligen inte det verkar speciellt billigt - känns avgjort som att gå efter ån för att hämta vatten, som ändå bara duger att diska i, typ...


Swedefe

5
www.bythjul.com är som vanligt helt dumfläng!!!

När jag söker på bilmodell så får jag fram däck i dimensioner som inte går att använda på Santa Fe, och söker jag på exakt dimension 225/70x16
så plopparde det all världens dimensioner, utom just det jag vill ha.

Jag kan inte tvinga på ett 15 tumsdäck på en 16 tums fälg bara för att bythjul.com säger det!

Dumma fånar!



Swedefe

6
http://www.alven-ingvarsson.se

Erbjuder Amerikanska SigmaE Stampede för 1,195,-/st
hemkört på samma villkor som de tyska drakarna.

Däcket är inte speciellt känt i Sverige, Alvén importerar det själva från USA. Sägs vara tillverkat inom Cooper-koncernen.
Bild
Själv har jag aldrig träffat någon som kört på dessa däck.



Swedefe