Annons

Köpa nya fälgar?

1
Hej, Om man vill ha nya fäljar då jag tycker utbudet på däck till 16"
fälgarna är dåligt och inte dom tystaste däcken finns, vad har ni då för tips?

Eller tror ni man kan gå ner i profil 60 / 65 och öka bredden till 235-245 på 16" fälgarna?

mvh
Sten
Annons

3
En liknande diskussion om det dåliga urvalet på sommardäck pågår i denna tråden:
http://www.santafesweden.se/phpbb/viewtopic.php?t=143


Om man vill behålla orginalfälgarna så finns inte så mycket att ge på:

225 däck på 6,5 tums fälgar ligger nära taket för vad fälgen klarar av - visst, 235or går att klämma på, men knappast 245or.

Anledningen är dels att däcksidan sväller ut mer från "klinchen" där däck och fälg möts - något som blir mer påtagligt när profilen minskas.
Denna påverkan på däcket är inte bara optisk, utan inverkar menligt dels på livslängden och säkerheten eftersom däcket och däckets sidor inte längre "jobbar" som det är tänkt - men även körkomforten påverkas; ytterkanterna av däckets slitbanor kommer längre ut från fälgkantens ytterprofil, vilket ger sig tillkänna i form av spårkänslighet och "nervös" känsla i ratten.

Om man går ner till 65-profil ger 235 breda däck en rullningsomkrets som är 1,3% mindre än orginal, 245or ger 0,5% större än original.

Prövar man 60-profil ger 255or 1,2% mindre rullningsomkrets och
265or 0,4% större än med orginal dimensionen.

De två senare är enligt mitt förmenande omöjliga att ha på orginalfälgarna, 245 är tveksamt medan 235 är möjligt.

Känner man skillnad på 1% hit eller dit?
Ja, det kan man fråga sig - jag hävdar det, men jag är ju tidernas whacko också...
Själv har jag gått andra vägen - kör 225/75x16 på min diesel och har fått 3,1% större rullningsomkrets på köpet. Det känns!

En bra däckskalkylator är A och O när man skall laborera med däcksdimensioner:
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
- och en god portion sunt förnuft...

Ett ytterligare problem när man går ner i profil är att man har svårt att hitta däck med rätt belastningsindex - det funkar inte med personbilsdäck på en SUV!

Lycka till -berätta hur det går för dig!



Swedefe

4
Tack för dom snabba svaren. Problemet är att jag tycker originaldäcken
är skit. Blir aldrig riktigt perfekt med obalans antingen 70-80 eller lyckas dom få det vid 100-120. Båda farterna är lika irriterande. Och jag har provat olika däckfirmor till att balansera dessa däck som har gått ca 700 mil nu. På våra vinterdäck odubbade Nokia Hak. hade vi inget.
Därav att jag vill hitta ett "kvalite" däck och betala för det.

// Sten

5
ironmannen skrev:Blir aldrig riktigt perfekt med obalans antingen 70-80 eller lyckas dom få det vid 100-120.
// Sten
Okay! Har du provat "BengtBs" utmärkta "däcks-reset"?

http://www.santafesweden.se/phpbb/viewtopic.php?t=65

Normalt sett funkar detta om man gör det dagarna/veckorna efter det att däcken fått en "ståplatta". Har det gått veckor/månader så lär däcket antingen återtagit sin utsprungliga form eller "satt sig" i den nya.


Swedefe