Annons

Effektboxar till diesel - erfarenheter och spekulationer

1
Det här med effektboxar diskuteras lite grann i det gamla forumet, och
"Logan" presenterade sig här i det nya forumet med bland annat följande kommentar:
Logan skrev:Installerade en effektbox (SAM) efter 1500 mil och det gjorde underverk. Nu orkar den bra i backarna utan att slänga växlar i och ur. Förbrukningen minskade också något. Verkstaden har emellertid idiotförklarat mig och säger att inga garantier gäller.
Just "Logans" erfarenhet att automatväxlade bilar "jobbar bättre" är något man känner igen från andra som "boxat" sina bilar - jag vill veta mer, och har några frågor till dig, "Logan":

1. Vill minnas från det gamla forumet att du åker CRDI VGT Automat, korrekt?

2. Vad är de nya uppgivna prestandasiffrorna?

3. Hur upplevde du kontakten med SAM?

4. Var det SAM eller en av SAM anvisad verkstad som monterade boxen, eller gjorde du det själv?

5. Visst är det en box fråb Schweiziska "Alpin" dom säljer?

6. På kontinenten markandsförs denna box med omfattande garantier - man säger sig överta tillverkargarantin rakt av, utan extra kostnader!
Blev du informerad om detta av SAM?

7. Visst hade du enkelt kunnat "plugga ur" inför service för att slippa konflikt med verkstaden?




Swedefe
Annons

Effektbox

2
Hej Swedefe, Här kommer svar på dina frågor
1. Ja jag åker VGT automat.
2. SAM uppger effekt och vridmoment ökningen till ca 20 %.
3. Kontakten var bra men dom angav att man kunde koppla ur boxen och att bilen då skulle fungera som innan installationen. Det har visat sig fel. Bilen går på något slags nödprogram och kan knappt ta sig fram för egen maskin. Med boxen går bilen utmärkt förutom att den får lite för mycket bränsle vid kallstart.
4. Det var SAM i Göteborg som utförde arbetet.
5. Jag har fått uppfattningen att det är en Alpinbox.
6. Med boxen följde en garantsedel på avancerad tyska där man säger sig ta över garantin för drivlinan. Men jag är inte säker på att jag förstod allt finstilt. Det är en risk man tar.
7. Nej, där kom problemet med att bilens nöddriftprogram tog över och motorfelslampan tändes. Programmet gick inte att återställa men jag hade boxen med mig vid servicen och kunde koppla in den enkelt. Allt återställdes och motorn gick som den skulle. Möjligen har SAM gjort något fel vid installationen eller så fungerar boxen så här.

hälsningar/Logan

Re: Effektbox

3
Logan skrev:
2. SAM uppger effekt och vridmoment ökningen till ca 20 %.
Stämmer precis med Alpins egna uppgifter på VGT:
125 hk blir 150
28,5 nm blir 34,2



Kul att du är nöjd - kallstartsfetningen ger sig tillkänna som svartrök i början, kan tänka? Fräckt...

Har uppfattat Alpin som Schweiziska, men det kan vara loggan som luras
- all kontaktinfo jag hittar går till Tyskland.

http://www.alpin-tuning.com (Även på engelska!)
Bild

Man har till och med vågat knyta ett diskussionsforum (phpbb!) till sin hemsida: RESPEKT!
http://www.motortuning.de/forum/index.php
Här kan även kunder som inte är helt nöjda med produkterna posta sina problem och få hjälp antingen av andra användare eller av företagets representanter!

Djärvt grepp, och tyder i mina ögon på en seriositet jag inte hade väntat sig i chips-branschen. Något att hålla ögonen på!


Swedefe

4
På det tyska forumet www.hyundai4wd.de går diskussionens vågor höga:
Bra eller inte?
Proffstyckarna slår varandra i huvudet med argument som att " en kille jag kände kände en annan som jobbade ihop med en som tidigare jobbat med motorutveckling på Mercedes, och han var faktiskt ingenjör!"

Ni förstår nivån...?

En stackare meddelar att han verkligen har ett chip inbyggt i sin Terracan, och att det fungerar helt utan problem - men han drunknar i skränet från alla andra som återger "andras" erfarenheter - stor komik, faktiskt...

Anyway - ett litet guldkorn kan jag återge - det handlar om den importörboostade Santa Fe VGT CRDI som säljs i Schweiz och Österrike - den är tydligen ändå inte identisk med de 145 hästare som finns på andra marknader i Asien! Läs och lär:

Santa Fe-Schweiz; en medlem på det tyska forumet skrev:
--------------------------------------------------------------------------------
Ich habe der Hyundai Schweiz die Frage bezüglich dem CRDi mit Leistungssteigerung gestellt. Hier die Antwort:

Der von uns angebotene Santa Fe (Typengenehmigung CH 1HB5 79) ist die 125PS / 92KW Version mit variablem Turbolader. Der Chip wird nicht gewechselt, sondern von uns via Laptop updated. Die Tuning Firma kommt aus Österreich und heisst „HIOB-Motorsport“. Die Software-Entwicklung fand zwischen uns und dem österreichischen Hyundai Importeur statt. Alle Santa Fe 2.0 CRDI, die in der CH immatrikuliert wurden, geniessen die 3-jährige Werksgarantie.

Wer sagt es denn....................tolle News
__________________
Der Santa Fe, mein treuer Begleiter in allen Situationen !
I korthet så har alltså killen "Santa Fe Schweiz" tillskrivit Hyundai i Schweiz, och fått ett svar - till skillnad från mig uppe i den höga nord...

Effektökningen från 125 till 145 sker alltså inte på lina i Korea - och heller inte genom tillsatsbox i mottagarlandet, utan genom att man kopplar upp sig mot varje enskild bil med dator och ändrar parametrarna i motorstyrningen. Importören gör detta själv på varenda bil som säljs -
en firma; „HIOB-Motorsport“ har tydligen varit med och tagit fram de nya parametrarna. Bilarna säljs som vi tidigare kunnat berätta i det gamla forumet alltså med 145 hk genom importören, med full 3-årig fabriksgaranti!

Det vi har sett är att just denna konverteringen ger en märkligt liten höjning av vridmomentet - vill minnas att det stannar under 300 nm - samtidigt som tillsatsboxarna till 125hk VGT ger uppåt 330 - 340 nm.
Där om någonstans tror jag vi ser hur högt Hyundai själva vill vara med att leka - om ni förstår vad jag menar...


Swedefe