På det tyska forumet
www.hyundai4wd.de går diskussionens vågor höga:
Bra eller inte?
Proffstyckarna slår varandra i huvudet med argument som att " en kille jag kände kände en annan som jobbade ihop med en som tidigare jobbat med motorutveckling på Mercedes, och han var faktiskt
ingenjör!"
Ni förstår nivån...?
En stackare meddelar att han verkligen har ett chip inbyggt i sin Terracan, och att det fungerar helt utan problem - men han drunknar i skränet från alla andra som återger "andras" erfarenheter - stor komik, faktiskt...
Anyway - ett litet guldkorn kan jag återge - det handlar om den importörboostade Santa Fe VGT CRDI som säljs i Schweiz och Österrike - den
är tydligen ändå inte identisk med de 145 hästare som finns på andra marknader i Asien! Läs och lär:
Santa Fe-Schweiz; en medlem på det tyska forumet skrev:
--------------------------------------------------------------------------------
Ich habe der Hyundai Schweiz die Frage bezüglich dem CRDi mit Leistungssteigerung gestellt. Hier die Antwort:
Der von uns angebotene Santa Fe (Typengenehmigung CH 1HB5 79) ist die 125PS / 92KW Version mit variablem Turbolader. Der Chip wird nicht gewechselt, sondern von uns via Laptop updated. Die Tuning Firma kommt aus Österreich und heisst „HIOB-Motorsport“. Die Software-Entwicklung fand zwischen uns und dem österreichischen Hyundai Importeur statt. Alle Santa Fe 2.0 CRDI, die in der CH immatrikuliert wurden, geniessen die 3-jährige Werksgarantie.
Wer sagt es denn....................tolle News
__________________
Der Santa Fe, mein treuer Begleiter in allen Situationen !
I korthet så har alltså killen "Santa Fe Schweiz" tillskrivit Hyundai i Schweiz,
och fått ett svar - till skillnad från mig uppe i den höga nord...
Effektökningen från 125 till 145 sker alltså inte på lina i Korea - och heller inte genom tillsatsbox i mottagarlandet, utan genom att man kopplar upp sig mot varje enskild bil med dator och ändrar parametrarna i motorstyrningen. Importören gör detta själv på varenda bil som säljs -
en firma; „HIOB-Motorsport“ har tydligen varit med och tagit fram de nya parametrarna. Bilarna säljs som vi tidigare kunnat berätta i det gamla forumet alltså med 145 hk genom importören, med full 3-årig fabriksgaranti!
Det vi har sett är att just denna konverteringen ger en märkligt liten höjning av vridmomentet - vill minnas att det stannar under 300 nm - samtidigt som tillsatsboxarna till 125hk VGT ger uppåt 330 - 340 nm.
Där om någonstans tror jag vi ser hur högt Hyundai själva vill vara med att leka - om ni förstår vad jag menar...
Swedefe