Annons

Hur kör du egentligen - vad säger din färddator?

Under 30 km/h (berätta mer!) (Inga röster)
30-39 km/h (Inga röster)
40-49 km/h (Inga röster)
50-59 km/h
Antal röster: 2 (50%)
60-69 km/h (Inga röster)
70-79 km/h
Antal röster: 1 (25%)
80-89 km/h
Antal röster: 1 (25%)
90-99 km/h (Inga röster)
Över 100 km/h (fundera på om det är så lämpligt att berätta mer...) (Inga röster)
Antal röster: 4

November 2006 - "Hur kör du egentligen?"

1
Förra månadens all-time-high i ryggen gör att omröstningsfrågan vågar bli lite smalare just denna gången;
Vi exkluderar helt enkelt huvudparten av deltagarna och riktar in oss på det fåtal som har den lilla färddatorn-light på panelen.

Eftersom vi alla har olika motorer och drivmedel - samt 3 olika karosstyper att välja på; (sena) SM, CM och JM så är förbrukningen mindre intressant, men genomsnittshastigheten är brännande!

Vad brukar just din medelhastigheten stanna på efter några veckors körande?
Är du just hemkommen från en golfresa på kontinenten så är just det värdet ungefär lika representativt som för de som suttit fast i 6 timmar på Essingeleden för att det har snöat 5 cm... :mrgreen:

Ut och nolla i så fall, och försök få fram ett värde som är giltigt för din typ av körning.

Hade man kanske klarat sig med EU-moppe ändå...?


Ni andra får gärna skriva i tråden - men ge tusan i att rösta;
det är för statistiskt säkerställda personer only!
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

2
Vilken färddator !!! :roll:

Vid dom tillfällen jag använder farthållaren så ställer jag den ca 5 km över gällande hastighet.
;) Cooper
Santa Fe Excl.V6 04:a(såld) I30 2,0 5-dörrars
Och några till som "driver" på alla.(1 Jeep Ceeroke med "allt", 2 Volvo Valp)

3
Vill ju njuta av resan oavsett färdsträcka och avsikt med körningen. Det däringa ordet "STRESS" påverkar aldrig numera på min körning, annat var det förr :oops: .

Brukar ligga mellan 80-90 km i regel om inte lägre hastighet är skyltat förstås, tycker det är en behaglig fart att ta sig fram i. Man hinner kika ut genom sidorutan t.o.m. för där finns det mycket att missa om man alltid kör stress-racing. Exempel mysig omgivning, vilt åsså brudar... :roll: :lol:

Som sagt att ligga å flänga å jaga på är ingen idé, livet & åren går fort nog ändå. :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

4
nimbusen skrev: Brukar ligga mellan 80-90 km i regel om inte lägre hastighet är skyltat förstås, tycker det är en behaglig fart att ta sig fram i.
Men hey?
Är det vad din färddator säger som genomsnittshastighet över ett par, tre veckors körning...?

Min fru kör som en biltjyv, och jag själv närmast som om jag försökte få fatt på henne - men ändå stannar snittet efter några veckor på 72 km/h!
71 km/h någon enstaka gång, 73 någon annan - men allra oftast är det just siffran 72 som lyser hånfullt mot en när man trycker på knappen.

Andras bilar man kliver in i och trycker fram snittvärde på har oftast myycket lägre siffror - snudd på moppefart, faktiskt.

Tala vi om samma sak, Nimbusen?



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

5
Tala vi om samma sak, Nimbusen?

- :oops: :oops: - Nope. Tänkte på min egen inbyggda färddator. :lol:

Vad gäller Kalle-Anka komputtern i bilen så gick jag just ner å kollade - den visar 48 km/h..flåååt :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

6
Precis!
Du är förlåten, nimbusen - du kanske inte är en sådan där kille som skjuter från höften och kollar sedan i verkliga livet, och jag gillar faktiskt John Wayne jag med!

Det kan vara en överraskning för åtskilliga vilka låga medelhastigheter man egentligen håller - jag är såå less på hojåkarkompisar som putsar naglarna mot tröjan och bräker:
"..a du vet, vi låg och snittade 200 blås hela dagen"

TJURBAJS!
När någon av dem vågade släppa blicken från vägen kanske nålen var i närheten av det magiska strecket, men deras snittfart över dagen, inklusive okoordinerade pissepauser, rökstopp, tankstopp inklusive letande i packningen efter plånbok, nytt rökstopp och felkörningar stannar som vanligt på typ 88 km/h.

Jag vet hur det funkar, och det var länge sedan jag slutade åka ihop med andra velepellar!
När jag någon gång ser en snubbe på Rödby-Puttgarden som noggrannt går igenom sin klädsel, både ståendes och huksittandes pre-flight och som avslutning klämmer fast sitt VISA-kort i en plastspringa innanför kåpan så vet jag att det är en kille jag skulle kunna funka ihop med - men då sitter jag i bilen, så klart... :roll:

Nå, snittet, gott folk?

Hade det funkat lika bra med EU-moppen...? :wink:


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

7
Intressant !! Jag sprang ner till bilen och kollade . 53 km/h !! Min fru (som mest har bilen ) är uppfödd i en rallybil och är den av oss som kör fortast, är minsann tung på gasfoten, men sitter man i bilkö ett par minuter så sjunker snittfarten drastiskt,,, vågar nog inte föreslå EU-moppe till HSB.
"Joppe"

8
Utan möjlighet att rösta, eftersom jag inte har någon sådan mojäng i Santan, kollade jag för skojs skull hur det låg till i min pendlarPunto.

Med 60 km ToR varje dag bostad-arbete, varav ca: 22 km på 90 väg resterande 70 skyltat, borsett från de sista kilometrarna som är skyltade 50 & 30 km/h, hamnar jag på 55,1km/h.
:D

Inte illa om jag får säga det själv... Men så har jag möjligheten att åka en kvart tidigare för att slippa den värsta anstormningen av infartslederna mot Göteborg.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe