AutoWest hade köpt på sig ett helt hav med dieselautomater - så det var det enda de vill sälja.
"Du vet, om man kör hästar så mååste man ha automat för att att kunna koncentrera sig på körningen. Besvärliga djur, dom där..."
Man ville inte ens diskutera manuell låda:
"Nä, du vet - dom tillverkas inte ens med det; det måste specialbeställas från Kåå-rea, tar säkert 10 månader minst.
Här, skriv på nu på en automat här så skall du få ett fint avtagbart drag på köpet..."
"Va, vill du bara ha fast drag? Det undrar jag om det ens finns några längre..."
Nä, det där sista sade man inte rent ut - men man tittade på mig som om jag vore den störste idioten de sett någon gång.
Visst är det skönt när känslor är besvarade...?
Den lille landsbygdshandlaren lyssnade på önskemålen, medgav att det var vääldigt ont om manuella dieslar, men att vi alltid kunde titta i listan över bilar på köl - alltså halvinofficella bilar ombord på fartyg till Sverige.
En enda (1) dieselmanuell var på väg till Sverige, och den var redan tingad som demobil till någon stackars handlare i Norrland.
"Men", som min pragmatiske handlare sade;
"eftersom dom redan väntat så länge, och det ändå inte finns några nya dieslar med manuell låda att leverera om nu någon skulle vilja ha en så är det ju ingen idé att dom tar ut denna heller."
Bättre att vi båda tar hand om den nu när vi ändå har en affär klar, eller hur..?"
Mycket logiskt i mina öron
Och precis så blev det - efter en hel del ringande och trixande inför öppen ridå var saken i hamn.
Att bilen var silver var kalas, och läder stod redan på önskelistan.
Snipp snapp snut - Lyckligt slut!
Swedefe