Annons

Vinterdekk

1
Skal bestille vinterdekk til Santa'en, men er usikker på om jeg skal velge pigg eller piggfritt? Har jo lyst til å kjøre behagelig med minst mulig støy, men er litt betenkt med å benytte piggfrie dekk på en så "stor" bil. Noen som har noen erfaringer med piggfrie dekk?
Annons

2
Hej igen Santa2007!
På vår 03:a hade vi piggedekk, och det hördes inte besvärligt högt, så vi valde detsamma på CM:en. Det är inte provat ännu, men den är så tyst inne i bilen, att jag inte tror att det blir något problem.
(Det har faktiskt hänt nyligen att jag missat att motorn varit igång, och försökt starta efter att jag stängt dörren... :oops: !)
Sen beror det ju lite på var du bor, om det är mycket eller lite is eller snö, om du behöver piggedekken. Våra vinterhjul kan du se under "Bilarkivet", "Hjulafton var det, ja".
Det blir säkert fler som hör av sig med sine erfaringer här, bare vent litt, så... :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Skäreläjan skrev:
(Det har faktiskt hänt nyligen att jag missat att motorn varit igång, och försökt starta efter att jag stängt dörren... :oops: !)
:D
Då är jag inte ensam :oops: , slits förövrigt också mellan dubb eller friktion.
Hade beställt dubbade Gislaved frost till bra pris men det blev inget av då leveransen ställdes in! :twisted:
Citroen C4 Picasso Exlusive 2014
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Aut Kombi Crystal White -10 0,71 l/mil :)
KABE Onyx GL KS B8 - 04 :(

4
:D Prova att ropa på Cooper! Han kan däck.Och kanske,kanske att det går att tigga till sig en och annan procent i rabatt.Fast det vet jag inget om egentligen.
Men ropa högt! Han är på älgjakt just nu!

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

5
Det vågar väl ingen f-n ut i skogen och ropa nu, man kan ju bli skjuten :shock: :shock: !
Man har ju hört talas om vådaskott förr, och det lär ju inte vara straffbart heller!
Många äro de, som gått hädan på detta vis! :roll: :roll:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

6
Många äro de, som gått hädan på detta vis!
- FULLDUBBADE med bly, enl. obducenterna... :roll:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

7
Ja, snacka om blyförgiftning...! :roll: :lol: :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

8
SM-Santan funkade utmärkt på Cooper Discoverer M+S - finns både som dubbat och odubbat.

Jag kör allitid odubbat, dels för jag trivs med det, dels för att jag ibland måste åka nere på kontinenten.
Inga problem med dessa däcken; de är riktiga vinterdäck med avpassad gummiblandning, djupsajpade långt ner i klackarna och med stort mönsterdjup, ca 14 mm som nya !

Ger tack vare detta en något distanserad körupplevese på asfalt, men riktigt bra grepp på snö och slask (sludd).

Isgreppet utan dubb blir bara acceptabelt, men där är ju också enda anledningen till att använda dubb - jag står över, tack.

Däcket är att betrakta som vinterdäck ner till ca 5 mm återstående mönsterdjup, sedan är microsajpningen borta och det känns om en hårdare gummiblandning kommer fram.
Funkar utmärkt att köra slut på under vår och höst - jag plockade ut 12,500 mil ur mina Cooper M+S!!!

Var litt Harry;
Däcken finns på postorder i Sverige - pris ca SEK 1,200,-/st omonterade/fraktfritt.

Beställ restante till grensestad i Sverige och hämta när det passar.
Åker man till gummiverkstad i Sverige med lösa däck är priset ca SEK 250.-/st för omläggning på fälg.

Postorderfirmorna erbjuder också kanonpriser på kompletta hjul med vinteralus - bara att smacka på!



Lycka till!


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

9
Takk for all respons!

Da har jeg bestilt alu-felger med finske piggdekk (Hakkapeliitta SUV) til veldig bra pris, i alle fall i Norge (10 000 montert, balansert og levert).
Kjører en del med tung tilhenger i kystklima, så tok ikke sjansen på amerikanske piggfrie. Kanskje ved neste korsvei...

10
Har respekt för ditt valg, Norge är ett speciellt land att köra i.
Bra pris!


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

11
Hej,

Vill ge ett råd och info om dubbfria vinterdäck.

Har läst att betäckningen på dessa däck för att vara godkända för Svenska och Nordiska förhållanden skall vara M + S och en snöstjärna ingraverad i däcket.

Enbart M + S ( Mud and Snow) är ej att betrakta som godkända vinterdäck i Sverige.

Man talar ju ibland om Europeiska vinterdäck och jag tror mig veta att det är dom som har endast M + S ingraverat utan snöstjärnan.
_____________________
Santa Fe 2.2 Exclusive-5