Annons

Soppatorsk

1
Tjenare, jag har en Santa aut 03.
Tycker att han drar lite väl mycket
soppa. 1,78l milen.
Tilläggas kan att jag kör mest stads-
körning.
Vad tycker ni, skall jag lämna in
han på kontroll????????? :oops:
Annons

2
Du kan ju börja med att ta bort blyet i kängan... :wink: :wink:

Det låter onödigt högt, kanske nyper ett bromsok för dig.
Vilken förbrukning har ni andra V6-förare när ni kör i stan?

Ägg smakar bra

3
För min del kör jag inte så mycket egentlig stadskörning och sällan i rusningstrafik, men tycker ändå att 1,78 låter alltför högt.
Min körning går mest på stadsnära 70-vägar, och då hamnar förbrukningen på runt 1,2 liter per mil. Vid ren landsvägskörning (motorvägar) kan jag komma ner till drygt 0,9.
Möjligen är min högersko mera att jämföra med ett ägg än en blyfylld känga, men genomsnittsfarten på långa landsvägskörningar brukar ändå bli i mitt tycker rätt så hygglig.
En sak tycker jag mig ha kunnat konstatera, och det är att förbrukningen ökar om jag använder farthållaren - dom glömde att skicka med ett ägg till den...
:roll: :wink:
/Bengt B - som kör en silvrig V6 Excl 2004, tidigare en kopprig V6 GLS 2001.

4
Hejsan Bengt! Det är riktigt att du får ökad bränsleförbrukning med aktiverad farthållare. Detta konstaterades för övrigt på ”teknikträffen” hos Hyundai. Farthållaren har bl.a. inte riktigt din förmåga att visuellt betrakta vägens uppför och utför. Jag gick själv i fällan och drog husvagn med hastigheten inställd på 80 km/tim. ”Cruisecontrollen” har jag mest att glänsa med. Ju fler knappar desto bättre. :lol: :lol:
/Fjällis med 3 Santor och nu SAAB 9-5 SportCombi 2,0t BioPower 2007.

5
Javisst, ju fler knappar desto bättre, gärna kompletterade med fler kontrollampor - det är precis min stil! :lol:
Det gäller bara att hitta på vad man skall ha dom till, så att det finns anledning att peta på dom ibland :o :o

/BengtB

6
Tjena, har en -02 V6, har aldrig varit under 1.05 på landsväg. Nu under vintern är det 1.2-1.3 så personligen så tycker jag inte att din förbrukning låter speciellt hög.
Eller är det vi båda som har bilar som drar mer än andras :lol:

7
Jag har en V6 som gått 2500mil och har mest stadskörning i loggen senaste tiden,det blir mellan 1,2-1,5 i förbrukning beroende på hur man stämplar.Tycker att den var ngt högre innan 1000mil passerades.
/Cruzen