Annons
Annons

2
Inte lätt att plocka ut "gratishästar" ur en sugmotorbil. Man kan möjligen laborera med tändkurva och kanske insprutningstiden, men mycket hästkrafter lär det inte bli av det; kanske att man kan "omfördela" kraft från ett användbart mellanregister till ett "raceigt" topp ryck - men vad tjänar det till...

Kan knappast tänka mig att det finns några effektboxar ute till 2,4 sugmotor Santa Fe - och om det gjorde det, med åtföljande löften om massa extrakraft så skulle jag se mycket skeptiskt på erbjudandet!

Det behövs en överladdad motor för att re-mappningarna skall ge effekt.

Mer om sådant här:
http://www.santafesweden.se/phpbb/viewtopic.php?t=85



Swedefe

3
Tackar !

Jag misstänkte nästan det, det suger verkligen att det inte går att få ut mera krut. Tänk om de ändå hade turboladdade motorer. Det vore väl nått.

4
Robsson.
Tycker du 2,4-bilen är seg och går dåligt och tungt och känns trött?

Innan du börjar chipstrimma, tycker jag du ska kolla upp bakbromsarna. ClasseClas som haft bakbromsproblem, med åtföljande hög bränsleförbrukning, har gjort ett lysande serviceinlägg på annan plats.
Följ hans instruktioner kanske trögheten försvinner.

Jag kände likadant de första 3.000 milen, men har nu fått en ny bil efter att ha köpt till en bakbromsrenovering. Huruvida bränsleförbrukningen minskat, ska jag återkomma till när jag tankat fullt några gånger.
Helt klart rullar den mycket lättare nu och växelspaken behöver inte nyttjas så flitigt för att få fart på ekipaget.

Svagt av Hyundai att förneka detta faktum. Det vore väl inte omöjligt om oken kärvade fast efter en båttransport över salta hav?

5
Vilken grej ! Borde man inte höra att oken ligger emot ? jag skall in på service den 6 då skall jag definitivt höra mig för om det. Det är inte så att jag tycker att bilen går trögt, men det är ju inte fel med lite mera pulver.

6
linkan skrev:Det vore väl inte omöjligt om oken kärvade fast efter en båttransport över salta hav?
Lugn och fin nu - bilarna transporteras ombord på biltransportbåtar - de släpas inte på pråmar efter vilken båt dom helst så "ändå skall åt det hållet"...

Biltransportskeppning är redan idag sofistikerad logistik på hög nivå, och värre blir det:
Bild
Här är "Wille & Walles" - Wallenius/Wilhelmsens "Zero Emission Car Carrier" M/S Orcelle som beräknas vara i trafik om sådär 20 år.

Bilarna transporteras idag i flytande parkeringsgarage med gissningsvis 20 plan för fordonen - allt luftkonditionerat och filtrerat, ingen "däckslast" här inte!

Lovar att bilarna utsätts för mer havsluft under veckorna i mottagningshamnen än under hela sjöresan!

Hur som haver så är det inte den typen av påverkan som stör funktionen i bakbromsarna, utan geggklimatet vi har här uppe i Norden kombinerat med en "optimistisk" konstruktion. Problem avhjälps enkelt med lite extra omvårdnad - bakbromsarna ställer till problem på de flesta bilar.

Själv är jag alltid runt och känner efter temperaturen på däck och fälg vid tankstopp och pissepauser - en skada man ådragit sig efter att ha kört med släp i många år...


Swedefe