Annons

Plastbrickan i bagutrym?

1
Är det någon som vet/fått förklaring till vad den där stora plastbrickan som ligger under bagagemattan är till för?
Den verkar ju kunna ha någon extra funktion till något, det är ett snöre med en plastkrok som hänger&dinglar när man lyfter upp den.

Jag har glömt fråga verkstan varje gång.

Sen har jag en annan sak, det verkar som det extra 12V uttaget på sidan bak har en svaghet, locket hänger alltid på trekvarten :x Det går liksom inte att få fast det. Lite irreterande när hundar och saker ska med i bilen.

Men jag har kollat på flera Santor & även nya så sitter inte locket fast-
så som det gör på det i fram på konsollen.

/Wanheden
Annons

2
Vet inte om vi pratar om samma "plastbricka" men på båda mina Santor (2001 GLS bytt mot en 2004 Exclusive, V6 båda två) ligger det ett stort lock under bagagerumsmattan. Locket är försett med ett lyfthandtag/spärr och täcker ett utrymme som innehåller en plastlåda med några stycken fack. Att man lagt ett lock där är väl för att få ett plant golv.
Plastkroken känner jag inte igen, men kan tänka mig att den är avsedd för att kunna kroka upp locket i öppet läge.
Den lilla luckan över eluttaget i bagagerummet retar mig också. På första bilen hölls det stängt men på den nuvarande är det omöjligt att få det att sitta kvar i stängt läge. Om man kunde vrida hela anordningen 180 grader skulle det i alla fall hållas nästan stängt av sin egen tyngd - men jag har inte prövat den varianten.

/BengtB

4
Tackar,tackar, jo det är samma "plastbricka" som jag menar.
Trodde den ev. Hade någon annan funktion, typ som på tex Honda CRV så är denna brickan även ett "campingbord". Men då har den ingen mer speciell funktion på våra bilar, mer än att egentligen vara ett fast lock under mattan?

Sen hade väl jag också tanken på att försöka plocka loss den där extra 12V uttaget, för att se om det inte gick att typ vända på´n.

Om jag kommer ihåg, nästa gång jag pratar med "min" meck ska jag höra om det finns nåt annat sätt, innan jag ger mig på uttaget själv...

/Wanheden

5
Märkligt, men efter fyra år med Santa Fé såg jag först nu plastkroken och snöret som man kan haka upp luckan med.

Dessutom: Locket över eluttaget fungerar igen dvs det fastnar så som det är tänkt i stängt läge. Undrar om det kan ha med temperaturen att göra, för senast som jag irriterades av det, innan jag glömde bort det, var när det fortfarande var vinter och minusgrader, och idag står bilen med bakluckan mot solen och det är +12 grader i skuggan.

:D
/BengtB