Annons

Fler hastighetsgränser; bra eller dåligt?

Yes! Det här tror jag på! (Inga röster)
Nja, jag är skeptisk...
Antal röster: 4 (36%)
Trams!
Antal röster: 7 (64%)
Antal röster: 11

Februari 2007 - "Fler hastighetsgränser?"

1
Åsa Torstensson lägger i vår ett förslag som legat och bubblat några år;
Bild
- en differentiering av gällande hastighetsgränser tros påverka trafiksäkerheten positivt.


Läs mer här:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6


Vad tror forumet?




Swedefe

Edit: Vi är mer aktuella än någonsin - själva förslaget lades igår.
http://www.regeringen.se/sb/d/8222/a/76064
Senast redigerad av Swedefe den 01 feb 2007, 12:42, redigerad totalt 1 gånger.
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

2
Varför har man glömt 10 och 20 km-skyltarna i förslaget.... :lol:

Suck! Vid skrivbordet kan man vilket är känt sen tidigare, komma på de mest "tokiga förslag" och nu blir man påmind igen. Här har nu Åsa T. börjat peta i en ytterligare ogenomtänkt skrivbordsprodukt. Förslaget är så korkat enligt min åsikt, att jag faktiskt undrar om hon har körkort själv och om hon isf. har någon egen erfarenhet av att framföra en bil? Fast i botten handlar väl detta om att hon hittat något i gömmorna och att hon måste presentera något, skit samma vad det är bara något, så att hennes tjänst inte dras in och hon blir arbetslös. :roll:

Dagens enorma skyltdjungel har ju mer än en gång bevisat att vi förare inte ens ser en bråkdel av de som redan finns. Hade varit bättre om hon föreslagit en sanering av de skyltar som redan finns ute längs vägrenen.

Vad gäller hastighetsbegränsningar rent allmänt så är de nog bra och befogade på vissa gatu/vägavsnitt, men då skall de banne mig vara max 4-5 olika fasta hastigheter. Tycker att 30, 50, 70, 90 och 130 km/tim borde vara de enda förekommande begränsningarna här i Sverige.

Tror inte ett dugg på att hastigheten är den största boven till alla olyckor. Nej hellre tätare nykterhetskontroller, fler SYNLIGA & LEVANDE poliser längs vägarna samt en mindre årlig körkortskontroll för oss alla över 50.

Kort och gott - TUMMEN NER för fru/fröken Torstenssons nyväckta förslag! Låt det med nu gällande maxhast. 120 km/tim, åter hamna ibland gömmorna. :evil:
Senast redigerad av nimbusen den 01 feb 2007, 11:56, redigerad totalt 1 gånger.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

3
Gamla dumheter blir som nya, med ny minister vid rodret...!
Håller fullständigt med Nimbusen, men den årliga kontrollen av oss som är 55+, skulle i så fall utgöras av en "uppkörning" - alltså KÖRtest - inte av enbart en läkarkontroll!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
Nähörrni -det här är för dåligt!
Mer än halva månaden har gott, och till dags dato har vi 7 svar på omröstningen!


Landet står inför den mest dramatiska sänkningen av hastighetsgränser sedan högertrafikomläggningen för 40 år sedan, och ingen bryr sig...?
Har ni, dumma torskar - verkligen nappat på det lilla förgiftade åtel som slängts ut i form av "120 km/h på motorväg...?"
Well well... :roll:

Om förslaget går igenom så kommer merparten av de vägsträckor ni färdas på att få sin hastighetsbegränsning sänkt med minst 10 km/h!

Är detta rimligt!?!
Tja, det klart - om man ställer hastigheten i relation till uteblivet vägunderhåll, så... :P
Vi har de bästa, mest krocksäkra bilarna någonsin, och nu vill man genomföra en massiv sänkning av den tillåtna hastigheten, till fantalsijonkostnad?


Hur kunde det bli så här?

Jo, för det första är vi världens mest lättmanipulerade folk - vet man bara hur man skall driva en fråga så är det lättaste sak i världen att lura skjortan av - inte bara oss, utan även politikerna som borde veta bättre...


Diffrentierad hastighet - så funkar det!

Hastighetsfundamentalisterna har sedan länge insett att det inte går att genomföra ISA - Intelligent Stöd för Hastighetsanpassning utan att diskussioner uppkommer om intrång i den personliga integriteten.

(Inse att upplägget i "steg 1" med varning/motstånd i gaspedalen faktiskt är dyrare och mer komplicerat än "steg 2" där hastigheten tvingande begränsas till vad staten bestämt är lämpligt)

Nä, man måste få folket att själv "vilja ha" ISA i sina bilar... :idea:

Idag har vi ett väl fungerande "bashastighetssystem" där man egentligen inte behöver själva vägmärkena för att veta vilken hastighet som gäller - detta framgår faktiskt av markeringarna i vägbanan, även om myndigheten anser att den kunskapen är för mycket att belasta oss bilister med... :roll: Systemet finns där ivart fall, för oss som är intresserade.
Om man är osäker på vilken hastighetsbegränsning som gäller för den akuella vägsträckan man färdas så skall man utgå från att bashastigheten gäller - alltså 70 km/h.
(Såvida inte man är inom tättbebyggt område, då gäller 50 km/h.)
Enkelt, smidigt och lättfattligt - om man bemödigar sig med att kommunicera tanken bakom upplägget...

Alltför enkelt för att ISA skall få plats - enter ett system med t i o fartgränser, som är så förvirrat att bilisterna kommer att skrika av frustration när de automatiska fartkamrorna blixtrar som stroboskop i skogarna mitt i natten.
"Va faan, var det inte 80km/h här...?!"

När medborgarnas irritation över tingens ordning är i sitt zenit så kommer staten att ta hand om det också, genom att göra ISA med tvingande hastighetsbegränsning av ditt fordon till ett obligatorium - och du kommer att känna tacksamhet, sucker!
Det är möjligt att den förra regeringen faktiskt såg det orwellska upplägget från hastighetsfundamentalisterna, kanske var det därför man duckade och överlät beslutet till nästa gäng.
Typiskt Persson-eran i så fall: Management by vänta-och-se...

Den nytillträdda regeringen däremot, dom tror jag inte är tillräckligt slipade för att kunna se vad som varit i säck innan det kommit i påse.
Vi riskerar nu i vår att ta det första steget mot en zombietillvaro ute på vägarna där vi ändå mer än tidigare reduceras till passagerare bakom ratten.

Kom ihåg var ni läste det först...


Swedefe





http://www.vv.se/templates/page3____10859.aspx

http://www.vv.se/templates/page3____10225.aspx

http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=33 ... id=GS01TU2
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting