Nähörrni -det här är för dåligt!
Mer än halva månaden har gott, och till dags dato har vi 7 svar på omröstningen!
Landet står inför den mest dramatiska
sänkningen av hastighetsgränser sedan högertrafikomläggningen för 40 år sedan, och ingen bryr sig...?
Har ni,
dumma torskar - verkligen nappat på det lilla förgiftade åtel som slängts ut i form av "120 km/h på motorväg...?"
Well well...
Om förslaget går igenom så kommer merparten av de vägsträckor ni färdas på att få sin hastighetsbegränsning sänkt med
minst 10 km/h!
Är detta rimligt!?!
Tja, det klart - om man ställer hastigheten i relation till uteblivet vägunderhåll, så...
Vi har de bästa, mest krocksäkra bilarna någonsin, och nu vill man genomföra en massiv sänkning av den tillåtna hastigheten, till fantalsijonkostnad?
Hur kunde det bli så här?
Jo, för det första är vi världens mest lättmanipulerade folk - vet man bara hur man skall driva en fråga så är det lättaste sak i världen att lura skjortan av - inte bara oss, utan även politikerna som borde veta bättre...
Diffrentierad hastighet - så funkar det!
Hastighetsfundamentalisterna har sedan länge insett att det inte går att genomföra ISA - Intelligent Stöd för Hastighetsanpassning utan att diskussioner uppkommer om intrång i den personliga integriteten.
(Inse att upplägget i "steg 1" med varning/motstånd i gaspedalen faktiskt är dyrare och mer komplicerat än "steg 2" där hastigheten tvingande begränsas till vad staten bestämt är lämpligt)
Nä, man måste få folket att själv "vilja ha" ISA i sina bilar...
Idag har vi ett väl fungerande "bashastighetssystem" där man egentligen inte behöver själva vägmärkena för att veta vilken hastighet som gäller - detta framgår faktiskt av markeringarna i vägbanan, även om myndigheten anser att den kunskapen är för mycket att belasta oss bilister med...
Systemet finns där ivart fall, för oss som är intresserade.
Om man är osäker på vilken hastighetsbegränsning som gäller för den akuella vägsträckan man färdas så skall man utgå från att bashastigheten gäller - alltså 70 km/h.
(Såvida inte man är inom tättbebyggt område, då gäller 50 km/h.)
Enkelt, smidigt och lättfattligt - om man bemödigar sig med att kommunicera tanken bakom upplägget...
Alltför enkelt för att ISA skall få plats -
enter ett system med t i o fartgränser, som är så förvirrat att bilisterna kommer att skrika av frustration när de automatiska fartkamrorna blixtrar som stroboskop i skogarna mitt i natten.
"Va faan, var det inte 80km/h här...?!"
När medborgarnas irritation över tingens ordning är i sitt zenit så kommer staten att ta hand om det också, genom att göra ISA med tvingande hastighetsbegränsning av ditt fordon till ett obligatorium -
och du kommer att känna tacksamhet, sucker!
Det är möjligt att den förra regeringen faktiskt såg det orwellska upplägget från hastighetsfundamentalisterna, kanske var det därför man duckade och överlät beslutet till nästa gäng.
Typiskt Persson-eran i så fall:
Management by vänta-och-se...
Den nytillträdda regeringen däremot, dom tror jag inte är tillräckligt slipade för att kunna se vad som varit i säck innan det kommit i påse.
Vi riskerar nu i vår att ta det första steget mot en zombietillvaro ute på vägarna där vi ändå mer än tidigare reduceras till passagerare bakom ratten.
Kom ihåg var ni läste det först...
Swedefe
http://www.vv.se/templates/page3____10859.aspx
http://www.vv.se/templates/page3____10225.aspx
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=33 ... id=GS01TU2