Annons

16
Då jag inte har någon SF (än), så får jag anta att den har ett diagnosuttag (dit man kopplar en pc eller annan testutr).

(OBS att jag har precis börjat intressera mig för denna typ av "ingrepp", men jag kan försöka förklara...)

På de bilar jag haft har någon som kallas OBD2 (On Board Diagnosis 2) använts. Med enkla (och gratis) programvaror samt ett interface (sladd) som man kopplar ihop pc'n med bilen med, kan man övervaka, nollställa och släcka exv servicelampor i bilen. Fler tillverkare av trimsatser utnyttjar detta till att "optimera" bränsleinsprutning, turbotryck etc.

På samma sätt borde det finnas en möjlighet att kommunicera med övriga system i bilen, som tex klimatanläggningen och med det tala om för den att öppna vindrutespjället mer vid en viss temperatur eller inställning.
Misstänker dock att denna typ programvara är en väl skyddad hemlighet som i bästa fall verkstäderna har tillgång till. De är ju så man tjänar pengar idag...först diagnostisera, sedan åtgärda.

Hur som helst, så borde man kunna få problemet med imman åtgärdat hos en verkstad.

Kanske är så enkelt som att det är ett luftutsläpp från kupén som är för litet alt inte öppnar som det ska?
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"

Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Annons

17
anders skrev:Då jag inte har någon SF (än), så får jag anta att den har ett diagnosuttag (dit man kopplar en pc eller annan testutr).
På de bilar jag haft har någon som kallas OBD2 (On Board Diagnosis 2) använts. Med enkla (och gratis) programvaror samt ett interface (sladd) som man kopplar ihop pc'n med bilen med, kan man övervaka, nollställa och släcka exv servicelampor i bilen.
Aha! Javisst har Santan (och resten av Hyundai-"stallet" också för den delen) givetvis elektronisk diagnostik! Med den sladden inkopplad i bilen är man t o m direktkopplad till reservdelslagret, om det är något som behövs bytas!
Det var alltså det som OBD2 betydde... :lol: jaja, man lär så länge man lever... :lol: tack för förklaringen!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

18
OBD är ett diagnosuttag det man kan läsa bilens alla system och få
fram felkoder(om det finns några).oklart om man kan omprogramera
hyundai`s styrdon.
vissa mitsubishimodeller kan man programera om motorelektroniken.
MVH.Odde.
Santafe V6 A4 C5 Gun Metal-06
Mitsubishi Galant Dynamic 4-92
Toyota Celica-74
hyundai getz-06(frugans)
hobby 650 umfe -04

19
Jag har nu testat att använda AUTO-läget på klimatanläggningen (vilket går bra så länge man sitter 2 i bilen och inte pratar för då immar framrutan igen). Vid 1 tillfälle tändes ASQ lampan men däremellan blev jag nerdieslad av flera lastbilar utan att systemet trädde in för att skydda sin riddare.

Hmmm, njaaee, inte så impad, ÄNNU!

Hälsar
Svartbjörnen
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

20
Den bästa fungerande automatiken (testad i många hundra år) - är den manuella... :lol:

Själv har jag ju ingen super-auto-knapp i min gamla SM 05:a, så jag får röra högerarmen lite åt sidan och sträcka ut ett av fingrarna för att trycka på knappen när jag närmar mig ett dieselrökmoln på vägen. Det bästa är att det ALLTID funkar perfekt. När man väl är om och förbi molnet igen så bara att göra samma manöver igen och vips är man tillbaka i normalläget. Kan det bli mycket enklare än så? :roll:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

22
Ähum...

Varför inte börja i andra ändan:

En modern lastbil, så där 10 - 12 år eller yngre (Euro 2 och uppåt) varken ryker eller luktar vid normal körning, inte ens under hård belastning så länge bilen är i ordning och den körs på korrekt bränsle; MK1.

Ryker och luktar det så är något galet - antingen har man tankat fulbränsle inom landet eller högsvavlig skit utomlands, eller också har man meckat med pumpinställningen.

Häng dom jävlarna!

Så länge du ser ett speditörsnamn som går att koppla till Sverige eller kan lista dig till vem som är uppdragsgivare så är det bara att ringa till höga vederbörande och be att få tala med den miljöansvarige.

Aldrig några problem att komma fram - dom sitter bara och försöker hitta på nya floskler att fylla årsrapporten med...
Ställ dem mot väggen!
"Er trailer XXX 666 på väg söder ut längs E4an dras av en polsk dragbil med nummer YYY 777. Något måste vara väldigt galet med denna bil - den ryker som svenska bilar gjorde på -70 talet!
Är detta verkligen i enlighet med er miljöpolicy!?"

Precis sådana samtal som en miljöansvarig i n t e vill ha!
Med ISO-certifiering blir dom tvugna att upprätta en avvikelserapport, åsso är cirkusen igång!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Try it, you'll like it!

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

23
Idén med att kontakta den miljöansvarige, då man misstänker något skumt längs vägen låter jättebra och jag är full av beundran för den som bemödar sig att kontakta åkaren ifråga.

Men för att återgå till verkligheten. Tyvärr misstänker jag att de flesta är som mig, d.v.s. struntar i att ringa "det där telefonsamtalet", utan "trycker bara på knappen tills vi är förbi" och sen har vi glömt att vi överhuvudtaget sett/märkt någonting.

Nej för att komma tillrätta med "rökmolnen" längs vägarna behövs nog krafttag, i form av kännbara böter / körförbud på plats för ekipaget ifråga. Tillgång till pålitlig och snabb avslöjande mätmetod vid kontrolltillfället är givetvis en självklarhet.

Nu snackar vi om yrkestrafik. Men nu råkar det faktiskt ryka om en o annan privatbilist oxså, men de gäller givetvis ingen av oss här på forumet, eller? :roll:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

24
nimbusen skrev: Men nu råkar det faktiskt ryka om en o annan privatbilist oxså, men de gäller givetvis ingen av oss här på forumet, eller? :roll:
:oops: :oops: Njaa, joo... Men då får man ju numera gå ut.... :roll: :roll: ( :lol: :lol: )
(Utom hemma förstås... :D :D )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

25
Ursäkta att jag drar tråden från ämnet, men faktiskt - med ett halvt liv bakom mig inom transport och spedition så händer det faktiskt att jag slår en pling ibland när jag ligger och har tråkigt längs vägarna.

Det är vansinnigt roligt att höra ISO-managern ramla ner från sina höga hästar när verkligheten tränger sig på... :twisted:

Mätmetoder finns!
I vart fall när det gäller att utröna huruvida bränslet är lagligt;
1/2 tums genomskinlig pvc-slang, 1 meter i längd stoppas in genom tanklocket, sätt tummen för öppningen och dra upp igen.
"Mätutrustningen" kostar 5 spänn, tidsåtgången per draget prov ligger på under minuten.

Grönfärgat bränsle är inte miljövänligare än andra,
rödfärgat är inte "Ferraridiesel", om man säger... :roll:

Någon som sett att man börjat gulfärga "bio-dieseln" - Mk1 ur pump med låginblandning av rapsolja...? 5 %, eller vad det är?
Bio-diesel, ha ha ha!

Ursäkta jag flummar iväg - sanningen är dock att en frisk lastbil, körd på rätt bränsle varken ryker eller luktar. Dom är sanslöst rena!

Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

26
Jag har nu förstått att det är som någon skrev längre upp i tråden. Man måste sträcka ner sin långa arm och trycka in knappen "A" för att systemet sedan ska fungera "automatiskt".

Luftkvalitétssystem, njaae, jag vet inte jag. Kan det kallas så om automatiken endast cirkulerar kupéluften (till allt immar igen och man måste stänga av) så snart dålig lukt fastnar i avkännaren?

Hade det inte varit "coolare" med ett maffigt filter som renar uteluften och ger tusan i att återcirkulera? Återcirkulation av kupéluften känns lite som en fusklösning. Slängde jag in en brandfackla nu?

Undrar
Svartbjörn
HADE en suverän Santa Fe
2.2 CRDi Exclusive
Gun Metal, automat -07

27
svartbjorn skrev:Jag har nu förstått att det är som någon skrev längre upp i tråden. Man måste sträcka ner sin långa arm och trycka in knappen "A" för att systemet sedan ska fungera "automatiskt".

Luftkvalitétssystem, njaae, jag vet inte jag. Kan det kallas så om automatiken endast cirkulerar kupéluften (till allt immar igen och man måste stänga av) så snart dålig lukt fastnar i avkännaren?

Hade det inte varit "coolare" med ett maffigt filter som renar uteluften och ger tusan i att återcirkulera? Återcirkulation av kupéluften känns lite som en fusklösning. Slängde jag in en brandfackla nu?

Undrar
Svartbjörn
Ingen brandfackla, jag håller med dig. En simpel lösning men iaf ett litet steg framåt. Iofs så har kupéluftfiltret en dos aktivt kol i sig, så det gör viss nytta också.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision