Annons

Hjulbultar

1
Märkte vid skiftning av vinter/sommardäck igår att bultarna till båda bakhjulen är spräckta i toppen, skulle i vanlig ordning spruta in lite 5-56 innan jag skruvar på dom och upptäckte att det rann igenom. :cry:

Har mecken bultat för hårt när han bytte mina dubbdäck från min gamla till min nya -03?
Det märkvärdiga var att framhjulen satt hårdare men så brukar det ioch för sig vara....

Kör jag med livet som inats nu? Någon annan som upptäckt?
Bultarna är original

Kommentar?

Återkommer med bild
2,7 förare -03, i 08-land
Annons

2
Hm...

Undertecknad råkade ut för en mystisk händelse där först två och sedan ytterligare en hjulbult brast under körning - på samma hjul!
Berättade om det i det gamla forumet, men kunde inte komma på någon bra förklaring till det inträffade.


Det skall bli intressant att se hur dina bilder ser ut, Jonas!


Swedefe

3
Jonas resp Swedefe: Menar Ni bultarna eller muttrarna? Får för mig att Jonas talar om muttrarna medan Swedefe hade problem med sina bultar - stämmer detta? :?:

I vilket fall som helst måste förstås såna här saker åtgärdas fortare än kvickt så min uppfattning är att Jonas bör ta bussen till verkstan och köpa nya muttrar - så slipper jag möta honom och hans hjul rullande var för sig åt var sitt håll...:wink:

/BengtB

4
Jahaa! Muttrarna! Helt annan potatis!
Skarpsinnigt, BengtB!

Muttrarna är nog ingen fara med - antar att den tiden när man skapade en kupolmutter ur ett massivt stycke stål är förbi.

Troligen är konan - alltså kupolen, pressad på eller ikrymt själva muttern, och knappast med 100 täthet som resultat.

Om man leker med tanken att man sätter själva muttern i ett skruvstycke, så bör man alltså kunna plocka av kupolen från muttern, utan att själva funktionen på muttern påverkas (men knappast få dit den igen, och isåfall inte utan deformation, så att säga)


Swedefe

5
Skulle nog vilja veta säkert att muttern och kupolen/hatten är gjord av två separata delar innan jag lät bli att byta hela rasket.
Ett sätt är ju att pröva i ett skruvstycke enligt Swedefes modell - men då måste man ju ändå därefter åka och köpa en ny...

/BengtB

6
Det är kupolen/hatten och det märkvärdiga är att det gällde 5 + 5 st. på bakhjulen, man ser att dom fått lite lättare rostangrepp och det går nästan att pilla av kupolen.

Jag tar 20 varv i närmaste rondell i 90 kmh så får vi se.. :)

Borde väl inte påverka egentligen, gängorna är det ju inget fel på

:shock:
2,7 förare -03, i 08-land

8
2 st Däckfirmor har vid 2 tillfällen dragit av bultarna, tydligen är det dåligt gods i dessa. Pratade med verkstaden och de påpekade att man måste vara extra försiktigt vid användande utav muttermaskin. Kan tillägga att verkstaden bytt bägge bultarna utan nån som helst kostnad för mig :D

9
Det låter ju som om jag skulle kunna möta Jonas i rondellen med alla hjulen hängade kvar på hans bil - känns lugnande. :roll:
Mindre lugnande är det att höra att bultarna kan dras av.:cry:
Känner mig nöjd med att jag vid senaste bytet till sommardäck använde min nyinköpta mutterdragare enbart för att lossa muttrarna. Vid monteringen använde jag bara fälgkors för att dra fast dom igen - telepati? :shock:

Låsbara muttrar har jag aldrig använt - har alltså ingen erfarenhet av såna. Har heller ingen erfarenhet av stulna hjul - ännu... :roll:

Apropå muttrar så följde det med en uppsättning till mina vinterhjul (alu-fälg) som jag köpte hos OK till min förra Santa Fé. Dom muttrarna har en annan yttre dimension, så det gäller att ha båda varianterna liggande i bilen på vintern eftersom originalmuttrarna krävs för reservhjulet.

/BengtB

10
Hade låsbultar på en tidigare bil, dock gick den ena inte att få bort efter en vintersäsong men som tur var så hade kompisen vinkelslip :twisted:
2,7 förare -03, i 08-land

11
Inte så konstigt ifall kupolmuttrarna bak pajar!

Bultarna är nämligen längre på baknavet än fram. Märks tydligt om man som jag kör snikvarianten med stålfälgar på vinterhjulen. Muttrarna till stålfälgarna är vanliga smidda muttrar utan krom och kupolkrussiduller. Då sticker mer skruv ut på bakhjulen än fram där de precis livar. Om någon mutterdragarnisse då kör för hårt, är det inte osannolikt att bakhjulets kupoler trängs ut. Kanske också inträffar om man bytt ut originalfälgen till något värstingattribut med tunnare gods.

Detta torde innebära att det är mindre gäng fram och sålunda är risken störst att framhjulen gängar upp sig och lossnar.

Jag kör med låsbara hjulmuttrar på sommardäcken. (De heter racimex mutter R-X 910, M12x1,5 - 29 mm Kegel.) Funkar bra, inget hjul stulet ännu. Viktigt när livslängden på däcken verkar god. Nackdelen med mina låsbara är att verktyget för att låsa med har annan dimension på muttern än de koreanska originalen. Det krävs många verktyg och tillbehör för att klara en punka eller vinterhjulsbyte.
Nu Swedefe ämnar jag nämna bilförsäljaren igen, dock inte Suzuki-gubben. Säljaren var ofin nog att skratta ut mig när jag önskade att låsbara hjulmuttrar skulle ingå i köpet av den nya bilen. Det var det dummaste han hört, men jag fick mina lås och är numera en nöjd Santa Fe-kund.

12
linkan skrev: Det krävs många verktyg och tillbehör för att klara en punka eller vinterhjulsbyte.
Samma här med mina hjulmuttrar. 22 mm för originalmuttrarna och sedan 19mm för "nyckeln" till de låsbara.