Annons

Rutan sprack!

1
Bytte till sommardäck. Killen på verkstan lyfte Santan fram med vekstadsdomkraft under stötdämparfästet. Framrutan sprack i kanten, utan att det fanns någon synlig sprickanvisning (stenskott el.dyl)...
Hur vanligt är det tro? Gäller nån garanti??
Annons

2
Hej!
Hörde bara som hastigast en gång på verkstaden att det har hänt att framrutan på Santa Fen har spruckit och det hade gått på garantin. Detta var vid ett tillfälle när någon hade fått en spricka på rutan på en Atos och då gällde inte garantin som verkstadskillen berättade detta för kunden.
Ursäkta den dåliga svenskan, orkar inte justera texten...
Må gott :wink:
Stahl

3
Om jag förstår dig rätt så lyftes bilens ena framhjul genom att domkraften sattes under "undre länkarmen" på bara en av sidorna?

Lite ovanligt sätt att lyfta isåfall - ineffektivt så att säga...

Frontrutan på Santa Fe är limmad som på alla andra moderna bilar, och ingår i den självbärande karossen - om inte rutan tidigare varit utbytt så
kan jag inte tänka mig att ett domkraftslyft - om än ute i ett "hörn" av bilen skulle ge upphov till sådana spänningar att en ruta spricker, inte ens om man missat att stänga en dörr.


Själv fick jag ett fett stenskott första månaden vi ägde bilen, men det dröjde 10,000 mil innan sprickan jobbat sig vidare från kant till kant - och det var inte i första hand karossens rörelser som fick sprickan att kila vidare utan faktiskt temperaturspänningar - varm defroster på kall ruta, blötslasksprut från lastbilar på het ruta osv.

För egen del lyfter jag min bil minst en gång mellan varje service för att rotera däcken, och jag lyfter på ett lite okonventionellt ställe; Garagedomkraft i en förstärkning innanför tröskeln, strax bakom framhjulet.
Genom att stå i lagom utförslut så får jag upp både fram och bakhjul på samma sida bara jag hissar tillräckligt mycket...

Höll noga koll på min spricka i början, men den var helt opåverkad - även om man öppnade dörrar och bar sig åt.

Jag bedömer Santans kaross som hyfsat vridstabil - lägger man fingertopparna i glipan mellan dörrar och dörröppning när man pressar den på kurviga asfaltsvägar så känner man att karossen "jobbar" lite grann, men det är absolut mindre än på många andra bilar.



Om bilen däremot fått sin ruta utbytt i Sverige finns anledning att se upp - en limmad ruta behöver inte ställa till med problem efter utbyte, men kan göra det;

1. Om en spricka uppstår i något av rutans hörn och initialt strävar diagonalt inåt mot rutans centrum så är det ett tecken på att karossen antingen rört sig onormalt mycket, eller (mer troligt) att något ar vaj med hur rutan är monterad, men problemet behöver inte finnas just där sprickan uppstår.

2. Om en spricka däremot uppstår längs en kant av rutan, och böjer tillbaka i en båge för att sluta längs samma "raksträcka" på rutan så är detta en indikator på att något är galet just i detta området - men jag har aldrig fått klart för mig om limningen är svag i just detta område som "överbryggats" eller om det är så att detta är den enda delen på hela rutan som är tillfredställande fästat... :roll:


Problemet, Wiklund, är att du är i ett moraliskt dilemma just nu; knallar du iväg till din glasmästare och berättar som det är så har du egentligen förverkat din rätt att utnyttja "glasdelen" i din försäkring, utan är faktiskt hänvisad till vagnskadedelen, med mycket högre självrisk...

Är det så att svensk glasmästare redan bytt rutan så skall du absolut ställa honom mot väggen - är det däremot så att det är orginalrutan som sitter i så kanske det lönar sig att stanna till hos Hyundaiverkstaden på vägen till glasmästaren...




Swedefe

Re: Rutan sprack!

4
wiklund skrev:Bytte till sommardäck. Killen på verkstan lyfte Santan fram med vekstadsdomkraft under stötdämparfästet. Framrutan sprack i kanten, utan att det fanns någon synlig sprickanvisning (stenskott el.dyl)...
Hur vanligt är det tro? Gäller nån garanti??
Wiklund!

Hur går det med rutan? Vi är nyfikna!



S