Annons

Dräneringsproblem ACC

1
Hämtat från tidigare forum:

Roland Grund:
Mitt namn är Roland Grund. Jag är en nöjd Hyundai Santa Fé ägare....i stort sett.
Jag vistas mestadels nere i spanien sedan ett drygt halvår tillbaka. Problemet
med bilen är att kondensvatten (ca 4 dl per dag) rinner ner över fötterna på föraren
(=undertecknad) och framsätespassageraren. Vattnet kommer enligt min analys
från golv-luftutsläppen och endast när klimatanläggningen är igång. Detta vatten
ska enligt mina tidigare erfarenheter (som taxichaufför av Mercor,Volvo) rinna ner
på gatan. Den spanska AC-auktoriserade Hyundai-verkstan (där jag fick åtgärdat
ett tidigare fel med en värme-sensor till AC´n) hittar ej detta fel. Bilen har varit inne
på samma ovannämnda spanska verkstad flera gånger utan framgång.(=Fotbad)
Synd på en så i övrigt trevlig bil. Mitt hopp nu är att någon av er tipsar om vad
som är galet! Bilen är servad enligt service-schemat (senaste gången här i
spanien) Luft-filtret till AC´n är bytt. Bilen levererades i början av december 2001
men jag har för mig att det är en 2002 -årsmodell. 3-års garantin går alltså ut i
början av december 2004. Tacksam för tips om ni vet något om detta!
Motorn är en V-sexa (bensin+aut)
ClasseClas:
Roland,

Det låter som om dräneringsröret är tilltäppt och att kondensvattnet letar sig ut via luftventilerna istället. Normalt så rinner det en del kondensvatten från evaporatorn ner på marken via dräneringsröret och det märks när bilen står parkerad.

Kolla här på några scheman:
http://www.hmaservice.com/webtech/iinde ... _394876096
http://www.hmaservice.com/webtech/iinde ... _394877706

Jag minns inte att jag har sett några speciella klagomål från amerikanska ägare i SFF Global (Santa Fe Forum Global) och med tanke på klimatet i tex Mississippi och Florida mfl stater - vars klimat är värre än i Spanien - så borde högvis med folk ha klagat annars.

Inbillar mig också att den svenska modellen är identisk med den som säljs i Spanien (=europeisk modell), vilket innebär att ACC-komponenterna är identiska.