Annons

Helt fel pris i dag.

1
Hej hopp, jag tycker det är märkligt att inte Tuscon och Santa fees pris har justerat nedåt på sistone.

både nya Outlandern och den där Nissan med det konstiga namnet slår ju direkt mot båda modellerna.

Fram för allt Mitsubishin, jag fattar inte riktigt logiken i att Santa fe är dyrare. De borde vara billigare.

Är det någon mer än jag som har reagerat (ser framför mig hur andrahandsvärdet på min Tuc dalar).



:shock: :shock:
Annons

Jomän

2
Jomän

Outlandern ser ju ut att vara en farlig - och snygg -(are) konkurrrent. Lustigt att Hyundai höjde priset så snabbt mellan modell -06 till -07. Det straffar sig nog nu.

Nissan med det "könstiga" namnet är nog ett mindre problem. Förra året bjöd de in till terrängkörning av sina modeller på en crossbana, och när jag gasade på i backarna som jag brukar med min Suzuki blev ledaren förbannad, och konstaterade att hade det varit en vanlig "Svenssonrunda" hade jag fått lämna banan:
–Plastgrejerna på bilen kan ju lossna... som du kör, sade han.... Då var det ändå en slags terrrängbil....

Den superbullriga Muranon fick jag senare prova, men på asfalt....

Inte konstigt det går dåligt för Nisssan.

Men som sagt Hyundai får nog inte vara för stöddiga med vare sig pris eller servicekostnader. Lojaliteten mot Korea i Europa är nog mest ekonomiskt betingad. Och som sagt, den är bara "nästan" av Toyota-kvalitet.

Sukken

Re: Jomän

3
Suzuki skrev:Jomän

Outlandern ser ju ut att vara en farlig - och snygg -(are) konkurrrent. Lustigt att Hyundai höjde priset så snabbt mellan modell -06 till -07. Det straffar sig nog nu.

Nissan med det "könstiga" namnet är nog ett mindre problem. Förra året bjöd de in till terrängkörning av sina modeller på en crossbana, och när jag gasade på i backarna som jag brukar med min Suzuki blev ledaren förbannad, och konstaterade att hade det varit en vanlig "Svenssonrunda" hade jag fått lämna banan:
–Plastgrejerna på bilen kan ju lossna... som du kör, sade han.... Då var det ändå en slags terrrängbil....

Den superbullriga Muranon fick jag senare prova, men på asfalt....

Inte konstigt det går dåligt för Nisssan.

Men som sagt Hyundai får nog inte vara för stöddiga med vare sig pris eller servicekostnader. Lojaliteten mot Korea i Europa är nog mest ekonomiskt betingad. Och som sagt, den är bara "nästan" av Toyota-kvalitet.

Sukken
Tycker nog Hyundai och systermärket KIA rent generellt har fått lite fnatt vad det gäller priserna för många modeller. Ta den där "grandeur", helt meningslös ful bil som kostar lika mycket som en välutrustad S80. Hur fan tänker man då.

Premium bilar har en stor "status" del i sitt pris, Hyundai och KIA har negativ status. Har själv fått kommentaren att "köper man en X3:a i stället för en TUC så slipper man nog mycket av det där "kanrret" bla bla . Vilket vi som äger Santor och Tucar vet är helt fel.

5
Det var tydligen ingen som ville diskutera SUV priser i allmänhet och Hyundais i synnerhet.
- Känner en viss likhet mellan det jag tog upp ang. Hyundai´s SERVICE-priser/täta kamremsbyten....Ingen trängsel mellan inläggen där heller precis... Det enda som mitt inlägg gav mig var att jag fick ont i ena foten...av alla öppna dörrar som jag tydligen sparkade in....... :lol:



- Ett tips brodeur - inhandla ett par rejäla "Stålex" så kanske de blir fart på diskussionen om Hyundai´s SUV-priser... :wink:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

6
Jorå.. nog finns det åsikter om det här med priserna,,, även jag har uttryckt mitt missnöje över att det som för inte så länge sedan lanserades som en SUV till "budgetpris" dvs överkomlig för gemene man nu ligger och slåss i Premiumklassen,,, men det är väl så att har man väl fått in foten på marknaden och skapat sig en kundkrets med nöjda köpare så tar man väl de priser som vi är beredda att betala !! Ser man på försäljningssiffrorna så har dem väl lyckats eftersom många har hostat upp de pengar som försäljaren vill ha,eller hur ?? Och om man ser det rent krasst så varför skulle då Hyundai ta mindre betalt ?? På ett sätt så får vi väl "anklaga" alla som köpt sina nya Santor till de priser som satts....jag menar om ingen hostat upp de dryga 257.000:- som begärs för nya Santan i basutförande (ofta landar det väl på över 300.000:-) så hade ju Hyundai tvingats sänka priserna !! Jag har iallafall bestämt mig för att nästa bil inte blir en Santa eftersom jag inte har fallit för den nya modellen och heller inte är beredd att betala de pengarna som skulle krävas för att jag skulle bli nöjd (förutom den sk 4-hjulsdriften) med den.
"Joppe"

7
Håller med!
Priserna har skjutit i höjden, och vi gjorde affär på en "gammal" SM när prisbilden för CM började klarna.

Lite pejling hos handlare runt om bekräftar dock det som Joppe säger:
det säljs inte många inropare med mager utrustning - fullsmetat och priset i topp skall det vara - men då är inte steget långt till Nissan Pathfinder mfl; heelt andra bilar.

Måste dock erkänna att Hyundai Svenska verkar ha en prispolitik som fungerar - även om dom kanske tappar några av ursprungskunderna på köpet...



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

8
Swedefe skrev:Håller med!
Priserna har skjutit i höjden, och vi gjorde affär på en "gammal" SM när prisbilden för CM började klarna.

Lite pejling hos handlare runt om bekräftar dock det som Joppe säger:
det säljs inte många inropare med mager utrustning - fullsmetat och priset i topp skall det vara - men då är inte steget långt till Nissan Pathfinder mfl; heelt andra bilar.

Måste dock erkänna att Hyundai Svenska verkar ha en prispolitik som fungerar - även om dom kanske tappar några av ursprungskunderna på köpet...



Swedefe
De har tappat mycket nu när nya CRV har kommit. Rav4. Jeeps två billiga och Mitsubishi(plus fransonerna) mm är vassa alternativ.

9
brodeur skrev:
Swedefe skrev:Håller med!
Priserna har skjutit i höjden, och vi gjorde affär på en "gammal" SM när prisbilden för CM började klarna.

Lite pejling hos handlare runt om bekräftar dock det som Joppe säger:
det säljs inte många inropare med mager utrustning - fullsmetat och priset i topp skall det vara - men då är inte steget långt till Nissan Pathfinder mfl; heelt andra bilar.

Måste dock erkänna att Hyundai Svenska verkar ha en prispolitik som fungerar - även om dom kanske tappar några av ursprungskunderna på köpet...



Swedefe
De har tappat mycket nu när nya CRV har kommit. Rav4. Jeeps två billiga och Mitsubishi(plus fransonerna) mm är vassa alternativ.
Jäpp !! Jag tror att Hyundai kommer att se ett tapp eftersom det nu kommit en hoper intressanta bilar och priset inte längre är ett trumfkort.. trist egentligen, men så är det.
"Joppe"

10
Här är statistik från Bil Sweden som säger en hel del:
http://www.bilsweden.se/files/bilforsal ... juli07.pdf

Hittills sålt i år:
När det gäller fyrhjulsdrivet (XC70 oräknad eftersom den inte särredovisas) så har CR-V tagit en fet marknadsandel med nya modellen.

Sedan kommer XC90, RAV4, Santa Fe i ett sjok för sig. Därefter Subaru Legacy, Qashqai. Sen kommer X3, Tucson och Subaru Forester. Resten av modellerna får betraktas som marginalprodukter just nu iaf. Hur mkt som är äkta försäljning av CR-V och Qashqai återstår att se. Statistiken blir ofta skev när demobilarna ska skeppas ut till handlarna. Vi hade en debatt om detta när Tukken lanserades. Jag gissar ändå att rätt många trogna o nöjda ägare av CR-V har slagit till nu när nya modellen lanserades.

Undrar var Subaru tar vägen framöver? De har urnöjda ägare, men ligger helefter just nu eftersom de saknar alternativ till bensinmotorer. Avsaknad av dieselalternativ kommer säkert att märkas i säljstatistiken.

För Hyundais del är det egentligen bara Santa Fe och Getz som gör avtryck i statistiken. Santa Fes prissättning tycks ha gått hem. Ett tapp på 10% på helåret trots ett ökat snittpris på säg 80 tusen är nog en bra business för Hyundai. Och visst är det som Swedefe säger - många som köpte Santa Fe SM tack vare ett vare ett fantastiskt pris och generösa garantier är inte längre med i uppgraderingskarusellen...
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

11
ClasseClas skrev:Här är statistik från Bil Sweden som säger en hel del:
http://www.bilsweden.se/files/bilforsal ... juli07.pdf

Hittills sålt i år:
När det gäller fyrhjulsdrivet (XC70 oräknad eftersom den inte särredovisas) så har CR-V tagit en fet marknadsandel med nya modellen.

Sedan kommer XC90, RAV4, Santa Fe i ett sjok för sig. Därefter Subaru Legacy, Qashqai. Sen kommer X3, Tucson och Subaru Forester. Resten av modellerna får betraktas som marginalprodukter just nu iaf. Hur mkt som är äkta försäljning av CR-V och Qashqai återstår att se. Statistiken blir ofta skev när demobilarna ska skeppas ut till handlarna. Vi hade en debatt om detta när Tukken lanserades. Jag gissar ändå att rätt många trogna o nöjda ägare av CR-V har slagit till nu när nya modellen lanserades.

Undrar var Subaru tar vägen framöver? De har urnöjda ägare, men ligger helefter just nu eftersom de saknar alternativ till bensinmotorer. Avsaknad av dieselalternativ kommer säkert att märkas i säljstatistiken.

För Hyundais del är det egentligen bara Santa Fe och Getz som gör avtryck i statistiken. Santa Fes prissättning tycks ha gått hem. Ett tapp på 10% på helåret trots ett ökat snittpris på säg 80 tusen är nog en bra business för Hyundai. Och visst är det som Swedefe säger - många som köpte Santa Fe SM tack vare ett vare ett fantastiskt pris och generösa garantier är inte längre med i uppgraderingskarusellen...
man märker ju hur fram för allt Tuscon har tagit stryk av CR-V rav4 mm men även Santan.

Glöm inte oss...

12
Vi som köpte den Största modellen.....kolla vårt pris tapp.....men så är det ju dock i alla lägen, nej jag förljer tråden och håller med trådstartaren....Hyundai får se upp! nya X-trail...Rav4 osv...mmm blir tuffa konkurenter.... MEN jag Kör Terran med 2,9 dislarn och KCR box... ca 185 hkr och 400 nm....jag har arbetskollegor som, även som jag arbetar mycket i terräng och skog, dessa kör stora Tojjor (landcruisers) de kör Land Rovers , Nissan, Tojja (Hilux) osv men min bil imponerar faktiskt rakt igenom, plats...framkomlighet, drivmedelskostnader, osv....det enda som inte imponerar e Servicekostnader och intervall....../ Mvh Wille
***Terracan***