Någon ställde frågan om hur man bär sig åt för att se till att man får rätt lufttryck i däcken - när man kört till en bensinmack för att kolla/fylla är ju däcken varma vilket kan ge fel värde.
Men jag inte hittar inlägget/frågan, så jag börjar med en ny tråd.
Själv har jag en enkel lufttrycksmätare liggande i bilen. När bilen stått ett tag, t ex över natten, och däcken är kalla, då mäter jag trycket med min egen mätare. Om det då fattas ett par hekto i förhållande till det tryck jag vill ha, så åker jag tull macken och kompletterar med dom saknade hektona. Eftersom påfylld mängd är förhållandevis liten blir också felet relativt litet.
/BengtB
Annons
2
Jag kollar också trycket lite då och då, men den mätaren jag har till kompressorn i garaget visar ett par hekto för mycket, så jag är tvungen att ha i - vad det ser ut som - 2,8 Kg. Då¨jag sedan kollar på tappen, visar den 2,5 där, och däcken är då inte varma.
Jag tror det kan ha en viss betydelse, hur mätarna visar; De kan ju visa fel allihop!?
2,6 har jag iallfall kommit fram till, är behagligast att köra på...
Jag tror det kan ha en viss betydelse, hur mätarna visar; De kan ju visa fel allihop!?
2,6 har jag iallfall kommit fram till, är behagligast att köra på...
Hälsningar
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
Re: Rätt lufttryck
3Jo det var jag som ställde frågan,,, min fråga är snarare så här : hyundai rekommenderar ett visst tryck jag tror det var 2,07, men här på forumet så säger merparten att det är för litet och vill trycka i ca 2,5-2,7 och det var därför jag undrade om de som förordar det högre trycket har tagit hänsyn till att trycket ökar om däcken är varma.... det kanske e så att dessa högtrycksåkare (jag är en av dem) inte har så högt tryck egentligen..exempelvis 2,7 vid kalla däck= högt tryck och 2,7 vid varma däck = rekommenderat tryck (dvs 2,07 kalla däck )..BengtB skrev:Någon ställde frågan om hur man bär sig åt för att se till att man får rätt lufttryck i däcken - när man kört till en bensinmack för att kolla/fylla är ju däcken varma vilket kan ge fel värde.
Men jag inte hittar inlägget/frågan, så jag börjar med en ny tråd.
Själv har jag en enkel lufttrycksmätare liggande i bilen. När bilen stått ett tag, t ex över natten, och däcken är kalla, då mäter jag trycket med min egen mätare. Om det då fattas ett par hekto i förhållande till det tryck jag vill ha, så åker jag tull macken och kompletterar med dom saknade hektona. Eftersom påfylld mängd är förhållandevis liten blir också felet relativt litet.
/BengtB
"Joppe"
Re: Rätt lufttryck
4Tror du det skiljer så mycket mellan kalla och varma däck? Ja, jo, kanske det... I instruktionsboken/manualen står det "210(30)" - av vadå? Jag har alltid räknat i "kilo"...? Nån som kan förklara? Därtill skall man öka 0,3 bar/ 28kpa vid full last...?Joppe skrev:..exempelvis 2,7 vid kalla däck= högt tryck och 2,7 vid varma däck = rekommenderat tryck (dvs 2,07 kalla däck )..
Hälsningar
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
181 Skäreläjan
Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)
"Ditt hem är där din katt är...!"
Re: Rätt lufttryck
5nja kanske inte så mycket, men jag har helt ovetenskapligt kollat och ca 0,4 kg (eller vad det nu är),, skiljer det ofta.Skäreläjan skrev:Tror du det skiljer så mycket mellan kalla och varma däck? Ja, jo, kanske det...Joppe skrev:..exempelvis 2,7 vid kalla däck= högt tryck och 2,7 vid varma däck = rekommenderat tryck (dvs 2,07 kalla däck )..
"Joppe"