Annons

Vegards bilder

1
Vore synd om inte fler fick ta del av dessa fantastiska foton.
Och jag har fått OK från Vegard.
Gillar ni bilderna är det honom ni skall tacka.
Petroff :wink:
Bild
Hemma i Kristiansand
Bild
Vegards SF
Bild
Gjeitvågen Camping. Utsikt från husvagnsdörren!
Bild
Glomfjorden
Bild
Helgeland mellan Mo i Rana och Sandnessjön
Bild
Nordkapp dag som natt
Bild
Hamningberg Trakten användes som månlandskap i Bondfilm.
Notera drivvedshögen vid stugan!Vad annars att elda med?Utedasset?
Bild
Världens nordligaste Camping.
Bild
Vegards vinteruppställning
Bild
Vinter!
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart
Annons

2
Vilka underbara bilder!
Vi tackar Vegard och Petroff för att vi får se hur vackert Norge är!
Strålande, verkligen!
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
Fantastiskt snygga bilder! :shock:

Det är en fördel att jobba i Norge med... 8)


Idag åker jag hem och på fredag hämtas nya bilen! :D :D :D
Santa Fe Exclusive 07, Black Pearl 2.2 diesel 7 säters.

5
Hei

flott dere liker disse bildene jeg sendte Pertroff

I år igjen gikk turen med vogna på slep til Nordnorge. Det var Lofoten Andøya og vesterålen, samt RV 17 fra Bodø og sørover vi brukte tiden på i år.... Turen var og i år på fem uker....

Den turen der er bare som en opplevelsesfilm.... blir aldri lei av den naturen

Vogna, vår 05 mod Bjølseth 790 er jo kjørevogn om sommeren, og står fast på fjellet om vinteren. Vi satte den nå opp for en uke siden, og der blir den til våren.

Vi ligger på Hovden Fjellstoge, oå fjellet øverst i Setesdalen. Vårt vinter-paradis, ser dere litt om her: http://www.hovdenfjellstoge.no/

Så driver vi og med noe veldig gøy der oppe, det er Kappkjøring med reinsdyr... Her ser dere vår eldste datter, i full fart etter dyret: http://www.hovdenfjellstoge.no/asp/nyhe ... yhetsID=60

har noen lyst til å prøve, så er dere hjertelig velkommen til oss.... det er plass til både vogner og i hytter og rom...

I den lille røde hytta som det er bilde av, var jeg på hyttetur i, den gangen jeg var i millitæret i Vardø, som ikke ligger så langt fra Hamningberg... det var bare jeg, på 20 år, og ei flott jente på 18 år..... Den jenta har jeg nå vært gift med i 20,5 år..... Ble sammen med henne der i den hytta....

6
Tack för alla fina bilder vegard! Jag undrar om inte din husvagn faktiskt är större än en normal norsk hytte? :roll: :wink: Vilken size på vagnen!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

7
ClasseClas skrev:Tack för alla fina bilder vegard! Jag undrar om inte din husvagn faktiskt är större än en normal norsk hytte? :roll: :wink: Vilken size på vagnen!
ClasseClas

Vogna er vel 953 lang på draget, og Santa'n takler den nydelig..... det er bare å anbefale...

Vegard

8
Vegard:
Din vagn är rena rama "Zigge-vagnen"(Tattar-vagn)
Vad väger den tom?
Och rustad o klar?
Min vagn är intypad på 1800kg (då ingår inte AC,golvvärme,kylskåp,etc...)
Drar på en Hobby 650.
Säkert en meter kortare på totallängden jämfört med din vagn Vegard.!
Santa Fe V6 får dra 2300kg. Är Dieseln högre intypad?
Då HSB har packat klart ,(kläder och skor för hela året,) och pappas två små öl tagit plats i kylskåpsdörren så är överlasset ett faktum!

Petroff :wink:

Överlass??? Aoooaha....Ja..BINGO!!!!! :lol:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

9
petroff skrev:Vegard:
Din vagn är rena rama "Zigge-vagnen"(Tattar-vagn)
Vad väger den tom?
Och rustad o klar?
Min vagn är intypad på 1800kg (då ingår inte AC,golvvärme,kylskåp,etc...)
Drar på en Hobby 650.
Säkert en meter kortare på totallängden jämfört med din vagn Vegard.!
Santa Fe V6 får dra 2300kg. Är Dieseln högre intypad?
Då HSB har packat klart ,(kläder och skor för hela året,) och pappas två små öl tagit plats i kylskåpsdörren så är överlasset ett faktum!

Petroff :wink:

Överlass??? Aoooaha....Ja..BINGO!!!!! :lol:


Petroff

Vogna veier 1800 kg tom, det eneste som da ikke er med i vekten, er da oppvaskmaskinen.... denne kommer i tillegg....

Vogna har max tillatt totvekt på 2160 kg. Vi veier ganske nøyaktig 2000 kg når vi er på tur, og har da ikke mere enn ca 10 l vann med i 100 literstanken for vann.

Vi har vekt rett nedenfor huset her, så jeg veier svært ofte vogna, og det er jo bare så vidt dette går, men alt i skaper er bytta ut med lett-vekts utstyr.

Bjølseth er svært kostbare vogner, men og lette vogner... de er bygget på selvbærende karosseri, og har ingen ramme under.... Materialet i den, er Finèr av poppel..... dette er lett, dyrt og sterkt....

Hobby bygger mye på spon, og spon er tungt, og billig.

Min Santa er en CRDI VGT, og trekker 2000 kg....

Siden 05 kar vi jo nå trekt denne vogna 3 sommre, og har kjørt ca1000 mil hver sommer....

Nå står vogna på fjellet, og vi kom derfra for ca en time siden, og har hatt ei helt nydelig helg.....

Vegard

10
:[/quote]Petroff

Vogna veier 1800 kg tom, det eneste som da ikke er med i vekten, er da oppvaskmaskinen.... denne kommer i tillegg....

Vogna har max tillatt totvekt på 2160 kg. Vi veier ganske nøyaktig 2000 kg når vi er på tur, og har da ikke mere enn ca 10 l vann med i 100 literstanken for vann.

Vi har vekt rett nedenfor huset her, så jeg veier svært ofte vogna, og det er jo bare så vidt dette går, men alt i skaper er bytta ut med lett-vekts utstyr.

Bjølseth er svært kostbare vogner, men og lette vogner... de er bygget på selvbærende karosseri, og har ingen ramme under.... Materialet i den, er Finèr av poppel..... dette er lett, dyrt og sterkt....


Nå står vogna på fjellet, og vi kom derfra for ca en time siden, og har hatt ei helt nydelig helg.....

Vegard[/quote]



Nån snö på G än Vegard?
I vårat hushåll är det två saker som inte hamnar på nån våg:
Husvagnen och HSB:n(nån tyst oskriven lag)
"Opvaskemaskin"? Tvättmaskin alltså?
Går väl inte på 12V?
Nu är ju du i "branschen" och kan säkert hitta 230V både här och där,
men dess emellan?
Har du elverk med dig då ni åker på långtur?

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

11
Nån snö på G än Vegard?
I vårat hushåll är det två saker som inte hamnar på nån våg:
Husvagnen och HSB:n(nån tyst oskriven lag)
"Opvaskemaskin"? Tvättmaskin alltså?
Går väl inte på 12V?
Nu är ju du i "branschen" och kan säkert hitta 230V både här och där,
men dess emellan?
Har du elverk med dig då ni åker på långtur?

Petroff :wink:[/quote]


Petroff

Oppvaskmaskin, er vel Tvättmaskin er vel det samme tror jeg.... oppvaskmaskinen vasker kopper, glass, talerkner, skåler etc.

Både oppvaskmaskinen, micro og sentral-støvsugeren er jo utstyr i vogna som trenger 230V

Dette går altså ikke på 12V, men 230V som du sier...

Vi legger oss stort sett inn på campingplasser, men om jeg skal villcampe, så har jeg et Honda EU 20i lydisolert aggregat, eller elverk som du sier. Jeg har hatt det med et par ganger, men stort sett er dette hjemme. Dette aggregatet er noe jeg har fast i firmabilen min, så det er jo bare å nappe det med når jeg trenger det på fritiden også.

Fordelen med Honda sin EU serie, er jo at de er så spennings-stabile, at de er godkjent for drift av elektronikk, og pc.... samt lyden da.... det er jo så støysvkt også...

Vogna er forøvrig utstyrt med to stk 75Ah battereier, koblet til hver sin 20A Mascot lader.
Det ene batteriet drifter 1.prioritets strømmen... dvs fyr, sirkulasjonspumper på fyren (det er både 230V og 12V pumper her), vannpumper, tenning til kjøleskapets gass, tenningene til steikovn samt pizza ovnen og bluss. Kjøkkenventilatoren går jo og på dette. Utelys over dør, samt grunnbelysningen på bad, dusj samt noe belysning i vogna forøvrig går på denne kretsen.

2. prioriteten består av all stemnings-belysning i vogna, som innfelte spot i tak, og resterende belysning. dette trekker en god del, og det er en stor fordela at dette ligger på eget batteri... på den måten så har en strøm til pumper etc utover tiden en har kose-belysning....

Snø så vi i helga, og guttungen fikk laget en snømann, men dette var da vi var ute på labbetur i fjellet. Der vognene står, kom det ikke snø... men den var ikke langt unna... det var hvitt nedover fjellet og mot vognene.

Fredag morgen hadde vi forøvrig -11 grader, så vinteren er i komminga....

Forøvrig er camping den største hobbyen min, og vi har de siste 6-7 årene hatt mellom 110-139 overnattinger i vogna per år..... Utrolig godt å komme vekk fra mas og jag.... og bare nyte livet.... uten krav om at en må hogge ved, eller beise en hyttevegg.....


Vegard

12
Hej Vegard!
En liten fråga bara... Var i det underbart vackra Norge ligger Hovden?
Blir ikke helt klar på den måten... :? :?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

14
Hej!
Njaäe... Jag fick på Google Earth fram en hel del ställen i Norge med det namnet, men det troligaste var nog en plats ungefär mitt emellan Haugesund och Drammen! Lång väg däremellan, men på kartan bör det bli ungefär i trakten av Haukeli, tror jag. Vi får väl se, vad Vegard säger om den gissningen... :? :roll: :roll: :lol:
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

15
Tyckte också att det verkade underligt. :roll:
Vi får väl se om Vegard kan lotsa oss rätt.

(Men vägen dit bör väl i alla fall sakna rondeller ? :lol: )
Here we go again! :oops:

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart