Annons

Saker som jag gillar med min Hyundai SUV!

1
Dags att vara lite positiv! :mrgreen:
Vad är det som du uppskattar och tycker är bra med din Hyundai SUV? Jämför gärna med tidigare bilar som har haft och fundera på på saker och ting som du har kommit på under ägandets gång.

Tips: Om det inte framgår i din signatur vad du har för modell, så skriv det i din post. Annars blir den här posten rätt så rörig!
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Annons

2
Jag har i alla tider haft en viss förkärlek för lite "större" fordon, även om jag hade M-B i många år. Fast på den tiden rattade man ju både lastbilar och bussar i yrket... 8)
Vår första Santa SM innebar både körglädje och bekvämlighet att ta sig både i och ur, utan att behöva kravla sig ner till/upp från "asfalten"! Det är ju numera behäftat med vissa svårigheter, se... Och att som "vanligt" få sitta lite högre än de flesta andra! :D :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
:D
-V6:an.
(Det ballaste som finns i motorväg är en V8:a)
Men nu har jag det näst ballaste:En V6:a! :D

Då jag backar ut ur området skulle en elmotor funka perfa!
Men när jag kommer ut på 70-vägen?
Kör som jag har förstånd till.
Fast nån gång då och då, så är det
ganska kul att släppa loss och lufta avgasröret!

-4-hjulsdriften: Ett måste!
Han som plogar i vårat område lägger alltid upp en fet vall just på vår uppfart. :roll:
Men det kan han ju roa sig med :lol:
Trots att jag är i åkeribranchen, så har jag inte tjänat eller sparat en enda krona på Santa Fe´n.
100% utgift alltså. Men det är den värd.

Mycket tveksamt om jag byter in den till en CM.(Bara så att ni vet.)

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

4
Skäreläjan skrev:Jag har i alla tider haft en viss förkärlek för lite "större" fordon, även om jag hade M-B i många år. Fast på den tiden rattade man ju både lastbilar och bussar i yrket... 8)
Vår första Santa SM innebar både körglädje och bekvämlighet att ta sig både i och ur, utan att behöva kravla sig ner till/upp från "asfalten"! Det är ju numera behäftat med vissa svårigheter, se... Och att som "vanligt" få sitta lite högre än de flesta andra! :D :D :D
Naturligtvis så glömde jag skriva att det givetvis även gäller CM:en :oops: ! Det där med plogvallen som blir vid garageinfarten på vintrarna som Petroff nämner, det gäller även här! :twisted: Har vi samma kille som plogar här, tro...? :shock: :roll: :lol:
Nåväl; Det är ju som sagt inga problem numera... :D :D :wink: !
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

5
Det jag gillar mest med min Santa : Motorn, komforten, "in command-positionen", fyrhjulsdriften, utseendet... och naturligtvis känslan,, det är märkligt , men jag känner fortfarande när jag kommer in i garaget, den där känslan i magen/hjärtat eller vad det nu är, jag blir så jäkla glad när jag ser den !!
"Joppe"

6
Å Joppe skrev i den negativa tråden: "Saker jag inte gillar med min Santa: Bullret (tyst e den inte)".

Just att bilen är så tyst hör till det jag uppskattar mest med CM.

Tänk så olika man kan höra. :wink:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

7
Men... Jag undrar om inte Joppe har en SM? "Exclusive Nordic -06", är det månne en CM? Jag blev förbluffad över skillnaden från SM:en till CM:en när det gäller motorljudet; Jag försökte starta motorn då vi hade bytt upp oss, men den var ju redan igång... :oops: :oops: :oops:
Det kanske skulle förklara varför Joppe tycker att den inte är tyst? :?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

8
Skäreläjan har som vanligt rätt - Joppe tycks ha en SM. Det borde jag ha noterat.
Att CM är betydligt tystare än SM håller jag med om, men jag kände mig inte störd av buller i mina SM heller - kanske blev det så i ren protest mot en journalist som i en provkörningsartikel tidigt kring årsskiftet 2000/2001 (kanske t o m hösten 2000) skrev att hon hade velat ha hörselskydd för att stå ut med bilen. :shock:

Hur som helst, Joppe har visst fog för sitt klagomål på SM - särskilt om man jämför med frånvaron av störande ljud i CM. :D

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

9
Jäpp !! Visst har jag en SM, och jag tycker att den bullrar lite för mycket även om den inte bullrar så mycket mer än många andra SUV:ar , sen har jag hört att CM:n är riktigt tystgående...
"Joppe"

10
Vad jag gillar med min Terracan är förarutrymmet, takhöjden,utsikten, Den utmärkta 4-hjulsdriften, Låg vx vid båtupptagningarna, o Lastutrymmet. :D

Hade en V-8 bil tidigare,men den blev snodd + att den drog 2L/Milen :shock:
Tanken var att köpa 4 cylindrit (Stavas det så?), men efter div. provkörningar så gick det inte, en 6:a var i nöd tvunget.
Har inte ångrat mig, dessutom är den snygg.

11
Har nog gjort jämförelser tidigare mellan gamla SM-Santan och den nya CM-modellen, men här kommer ändå några posiviteter från mig:

Den nya har fantastiskt bra ljus framåt. Det är ljusår mellan modellerna!!!

Platsen för verktygen närmast luckan är super. Kan inom parentes berätta, att vid ett tidigare servicetillfälle på UR-Santan, så ringde verkstaden mig, eftersom de inte kunde hitta verktygsförrådet. Att de inte skämdes förvånar mig än idag.

Den nya tycks ha avsevärt bättre rostskydd. När jag idag bytte till vinterhjul, passade jag på att glo lite under hjulhusen. Inte en enda ansats till ytrost. Det var lätt att finna på den gamla redan efter ett år.

Den nya CM:en ger bra halskotsmassage när man vrider och flyttar på huvudet i varje rondell eller korsning för att undvika kollissioner. De väldiga sidobackspeglarna har en jättestor död vinkel (fast det kanske inte är helt positivt).

12
Det jag gillar med Santan är ju avspändhetetn när man kör, störst går först eller.. Nåja sitter ju i comand posaition som någon sa. Själv har jag alltid gillat stora bilar, startade n jänkebilsklub i Edsbyn när jag bodde där och har kört USA bilar som bruksbil i flera år. Varför då en 2,4 nu? Tja fan har blivit lite äldre, och bränner inte på lika hårt längre.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

13
:shock: Startat Jänkeklubb i "byn"?
Och åker 2,4:a?
Är det därför du gått i landsflykt? :lol: :lol: :lol:

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

15
Positivt speciellt nu vid juletid!

Hur fort och lätt det går att fixa extra lastutrymme :o
I och med att ryggstödsvinkeln går att justera stegvis så har både passagerare och även den som ska lasta glädje av det :D

Minst lika glad blir man vid återställning till normalläge :P

Rullgardinen för att dölja lasten njaaeee :roll: Positivt! Fast mest i vägen :x

Salle 8)
Hälsningar Salle

Kia Sportage-12, 2.0 Crdi, 184hk, A6, Orange
FD i30 1.6 Crdi M5 Kombi -09
FD Santa Fé CM V6 A4 C5 Titanium Blue -07
FD Atos Prime WorldCup, Tweety Gul, 58Hk -02