Annons

61
Hei

så flott med disse data på den nye CM. syntes bilen ser spennende ut jeg, så det skal bli spennende å se hvor den havner prismessig, selv om det blir sikkert det dobbelte av hos dere i nabolandet....

Vet noen noe om motorene som kommer i CM, det er da spesiellt diesel-motorene som er interesanne, er det denne 2,2CRDI som det tidligere har blitt fundert i, som kommer i denne bilen??

vet noen om max hengervekt på denne nye Santa'n??

Vegard
Annons

62
2,2 liter 153 hk och 344 nm är det vi har sett flimra förbi hittills - och självklart underhållsfritt partikelfilter / Miljöklass 2005.

Ryktet gör också gällande att dieseln kommer att presenteras/levereras några månader senare än bensinvarianterna.
Bild
Dragvikt?

Ikke pejling!
Bild


Swedefe

Hög o låg växel

63
Hej är det någon som vet om det är hög och låg växel på nya santan. Det är lite tjurigt att backa och tricksa med en stor boogiehusvagn.

64
Nix, ingen reduceringsväxellåda på CM - samma grundupplägg som nuvarande SM, men dubbeldifferentialen och viskokopplingen från Magna-Steyr ersätts av ett system från amerikanska Borg Warner liknande det hos Tucson och Santa Fe CRDI VGT; TOD -men mer förfinat och tydligen omdöpt till "ITM" - Intellegent Torque Mangement" (?)
Lär väl sälja bättre på tyskspråkiga marknader, kan tänka...

Vill man ha tillsatsväxelåda får man hålla tummarna för att storebrorsan "EN" utrustas med detta - inte helt klart i nuläget.


22 November är det officiell premiär av CM i Korea - nätet översvämmas av
bilder, mer eller mindre bra, på den nya CM.
Här en tung, officiell bild

http://file1.bobaedream.co.kr/special/s ... 635419.gif

som www.bobaedream.kr lånat från www.newsantafe.net

Ur denna vinkeln kan man bannemig spåra lite av Pajeros trubbighet - märkligt eftersom CM är betydligt "spetsigare" i sin front, och har längre överhäng framtill.
För mig är "bra design" något som man inte blir mätt på, något som förmår att överraska även efter en tids umgänge.


Av alla "privattagna" bilder som swischar runt på CM är det påfallande många som är close-ups på strålkastarna - det finns bilder i alla upptänkbara vinklar på lamporna som verkar fascinera de flesta.

Även jag är lite imponerad av fronten, den är härligt hungrig och agressiv
(Detta är dock "officiella" bilder - beställda av Hyundai, men knappast någon av av dem som Hyundai kommer att använda i sitt material - det är troligen "rejects" som slunkit ut )
Bild
För att inte tala om strålkastarna - här har fotografen (eller PS-operatören...:roll: ) på en av bilderna lyckats fånga det "warpade" hos strålkastarna som gör att dom ser ut att vara redo för 250km/h redan på foto!
Bild
Hela bildserien funnen här:
http://www.bobaedream.co.kr/board/data/ ... earch_day=


...men- "bra design" måste hänga ihop också!
Det funkar inte med en massa bra designelement som hänger i lösa trådar utan att samverka med varandra!

Av det jag sett hittils - bara bilder, så är fronten hungrig och agressiv, medans profilen är slank och elegant - två olika bilar i mina ögon!
Lägg där till att baksidan är närmast mesig och intetsägande så undrar jag hur den verkliga bilen skall kunna knyta ihop de olika intrycken till en fungerande helhet?

Visst, det kan funka i trafik, jag har sett exempel på nybilar som sett helt vrickade ut på bild men varit helt underbara i verkligheten.

Å andra sidan - varför bryr jag mig - jag åker ju en "SM" utan att skämmas...?


Swedefe

65
Är det någon mer som tycker att sidobilden påminner om
Porsche Cayenne :x URSÄKTA DET FULA SPRÅKET :oops: :oops:

66
Personligen tycker jag ursprungs-Santan är helt outstanding just för att den INTE liknar någon annan - så ful att den är ursnygg. När nu "den nya" Santan dyker upp, och tillråga på allt påminner/har likheter om/med någon annan, ja då anser jag att den oslagbara charmen har försvunnit. Börjar likna konceptet typ Rocky 1,2,3, osv. - med andra ord ettan hyffsad, tvåan var bäst resterande bara blä blä.
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

67
Lustigt med referensen till Cayenne - just vår gamla "SM" fick i vissa tidningar dras med parallaller till Porschen kallades "mini-Cayenne" någonstans, såg jag...

På profilbilden ser jag på just dessa bilder från fronten till vindrutan faktiskt en vrickad form av nuvarande Mitsu Pajero - tänk er hur Pajeron skulle sett ut efter att tvingats upp i dubbla ljudhastigheten, typ...

Pajerons linjespel är liksom "utsmetat" i fartvinden...

Mellan axlarna ser jag fakiskt en urvattnad och tillrättalagd bild av nuvarande Santa Fe - visst; excesserna i konkava ytor är borta (även på nya Volvo S80 faktiskt), man har förstått att "cladding" - de stora plastsjoken längs sidorna egentligen är en nödlösning för att på ett billigt sätt ändra utseende på en modell som närmar sig slutet av sin produktcykel - inget man introducera på en ny modell... :mrgreen:

Tyvärr fick även "Coca-Cola knäcken" bakom C-stolpen stryka på foten - den finns där men man måste veta om den, så att säga...

Däremot har man vågat sträcka ut bakdörren ytterligare; redan på "SM" är den "överdimensionerad" - här närmast gigantisk!

Tyvärr "dör" bilen bakom de bakre hjulhusen - på det bilder vi hittills sett finns inget som balanserar upp den dramatiska designen i fronten - och tyvärr är jag sådan att övriga linjer rasar samman och tappar det mesta av sitt värde för mig om jag ser att linjespelet inte hänger ihop hela varvet runt.

Nu skall vi hålla i huvudet att bilder är mindre att lita på nu än någonsin tillförne!

Man skall passa sig för att döma en bil på bilder - de kan vara hur meckade som helst these days - jag är övertyga att bilen kommer att bli en dundersuccé med just designen som förtecken.

Den hyllas redan på internet för att den saknar den gamla modellens "quirky looks"!

Jag håller med "Nimbusen" och andra - "SM" kommer på ett annat sätt än många konkurrenter fortfarande att behålla sin egenhet när efterträdaren presenteras:

"SM" är det klassiska exemplet på en bil som vågade ta egna vägar - den ritades i Californien av entusiaster som fick (alldeles för) fria händer!
Alla de filter som normalt fångar upp och tonar ner ritbordsdelirium verkar varit overrideade ända upp på beslutsnivå;
"Okay, om alla instanser säger att det är så här bilen skall se ut så kör vi"
Haken var att skissen verkat gått raka spåret från ritbord till produktionsstart utan speciellt mycket remissande...

Äsch, vad vet jag -

Klart är dock att bilen blev en dundersuccé - och att de flesta ägare har samma inställning till utseendet - man står ut med att den står ut, och gillar den rätt ordentligt också.
Kom bara ihåg att dom som inte fångas av linjerna stöts bort ordentligt istället - det är få bilar som är så illa omtyckta för sitt utseende som "SM" av medtrafikanter!

Lika tydligt är att man blivit betydligt försiktigare med "CM" - plötsligt betyder framgången för denna efterföljare något!
Mycket är upphängt och intecknat på de kommande försäljningssiffrorna - fler vill ha sitt ord med i laget, fler lägger veto - och plötsligt närmar sig bilen det utslätade intryck som en "designkommité" kan tänkas enas omkring...

Inte riktigt så illa - men man ser mönstret!

Gillar fronten gör jag i vart fall!


Swedefe

68
Bild
Källa: www.autoweek.nl
(finns fler bilder här, men det är skott framifråm och dom har vi redan sett.)

Edit!
Någon som känner igen nyansen?
Ford blåste den sista årmodellen av Granada i något likande i mitten av åttiotalet - den kallades "Champagne metallic", var närmast laxrosa och... syntes på parkeringen, om man säger... :roll:


Edit 2!
Kolla in däcken! Bilen är skodd med Kumhos gamla 798or!!!
Inte mycket till sofistikerad körupplevelse där inte... :roll:

Kanske bara för hemmamarknaden, kanske till och med bara just för fotograferingen, men nog är det ett nerköp att se en ny bil med antika däck?
Notera att den nya Sonatan - där man trycker hårt på tystnad och körkultur utrustas med Dunlopdäck, Made in Japan!!! (Varumärket Dunlop - luftringarnas föregångsmärke ägs numer av ett japanskt handelshus - har för mig att det är Sumitomo)
Japp! Svårt att få fram det där sista ur en bil med Koreanska åttakantiga
urtidssvålar...

S
Senast redigerad av Swedefe den 25 nov 2005, 22:37, redigerad totalt 2 gång.

70
Rutan i backluckan tycks inte vara öppningsbar? Torkaren sitter ju i glaset i st f under.
Och sätena längst bak i bagagerummet förstår jag mig inte alls på. Var gör man av benen, t ex? Kan dom användas samtidigt som ordinarie baksäte?

Men nu får jag ett betydligt positivare intryck av exteriören än jag fått av tidigare bilder.

/BengtB

71
BengtB skrev:Rutan i backluckan tycks inte vara öppningsbar? Torkaren sitter ju i glaset i st f under.
/BengtB
Jodå, det funkar säkert framöver också. Samma lösning har Tucson redan.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

72
BengtB skrev:Rutan i backluckan tycks inte vara öppningsbar? Torkaren sitter ju i glaset i st f under.
På SFF Global rev jänkarna upp himmel och jord när dom såg samma sak som dig BengtB.
Diskussionens vågor gick höga hur man kunde ta ett sådant gigantiskt steg tillbaka - tills någon försiktigt på pekade samma sak som ClaaseClas gör här.
Då var det många som inte loggade in på ett tag... :mrgreen:

Edit:
Å det visade sig att Bengt B hade rätt!!!
Bilen saknade verkligen öppningsbar glasruta vid presentationen!!!
Vet inte vem som skall skämmas mest - ClasseClas och jag, eller Hyundai Korea som gjort en sådan dundertabbe... /Swedefe


BengtB skrev:
Och sätena längst bak i bagagerummet förstår jag mig inte alls på. Var gör man av benen, t ex? Kan dom användas samtidigt som ordinarie baksäte?

Gjorde samma reflektion som dig men det måste röra sig om en olycklig bildvinkel: Stolarna fälls ju ner i golvet och bildar en slät yta när dom inte används - alltså måste det finnas "brunnar" att stoppa ner fötterna i när stolarna är uppe.
Om inte annat kan man väl lyfta på domkraftsluckan! :mrgreen:
(Internt "SM-skämt")

Däremot ser det inte direkt rymligt ut...



Swedefe
Senast redigerad av Swedefe den 21 mar 2006, 10:39, redigerad totalt 1 gånger.

73
f** vilken snygg bil(kan en bil vara snygg?)den väcker ett visst
jag vill habegär.

74
Vad underbart att vår herre skapade människor med olika tycke och smak. Å vilken himlatur att han utrustade mig med smaklökar som bara smälte för ursprung-Santan. Sorry friends men jag tycker personligen det verkar vara ett ihoplockad designteam från Audi/Porsche/ + lite andra jobbsökande ingenjörer som satt sin sign. på denna "nya" mesiga skapelse. Tänk er bara denna "velour-SUV" med lite lerstänk på sidorna på guppiga skogsvägar - kan en bil bli mer malplacerad? NOPE - Länge leve den småtykna "gamla" härliga och grymt vackra "Hedenhös-Santan". :wink:

ps.
Ser att de kommit en pinne på taket - förmodligen ett bevis på att glasantennen inte är mycket att ha? Skulle pinnen innebära bättre mottagning är det väl de enda positiva jag kan se hos den "nya" bilen.
(Jag har ju på annat ställe skrivit om att jag har glasantenn på min Santa och problem att erhålla brusfri mottagning).
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

75
Hei

ser mange kritiserer den glass-antennen på santa'n. JKeg skjønner ikke dette helt, er det noen innstillinger som mangler vedr de antennene da kansje?? jeg kjører med stereo'n på stereo, lytter for det meste til radio-frekvenser som ligger over 100 på scalaen, men kan ikke kjenne igjen disse problemene mange nevner.

Jeg kan faktisk på ingen måte si at denne antenna er hverken dåligere eller bedre enn andre antenner.

har og en toyota hi-ace som firmabil, med pisk-antenne og toyota sin orginale (fra panasonic) radio-cd. denne er ihvertfall ikke bedre mottaksmessig, enn santa'n med glassantenne.

Vegard