Annons
Annons

2
Ännu en gång har jag korpat en bild från tyska www.hyundai4wd.de

De kör "veckans bild" på sin hemsida, och denna gång är det "olaf"
som är fotograf.
Bild
Olaf kan nog lugnt sägas vara "bergtagen" - han kraschade redigt på mountainbike på den Italienenska sidan av alperna i höstas.

Stor kalabalik på forumet innan han, flickvän, bil, husvagn och kringutrustningen var hemma i faderslandet igen...


Det sjuder i mig när jag ser den här bilden - hela alpmassivet är genomkorsat av sytrådar från gamla tider när man inte förmådde spränga sig rakt igenom bergen, eller överbrygga dalgångarna.

De gamla vägarna är ofta avstängda, nästan alltid bortlyfta från officella kartor och vaktas inte sällan av ilskna bönder som är less på att behöva agera räddningspatrull efter överoptimistiska turister.

Själv har jag lagt min beskärda del av mil på dessa faschinerande vägar från yesteryear, men mest med motorcykel - ofta får man chansa och bränna in bakom ladugårdarna på bergsbondgårdar för att hitta starten på nystanet; den gamla bergsvägen - som leder upp upp upp över berget eller bergsmassivet ner i nästa dal och upp igen innan man ramlar ner i nästa by många kilometer och ibland mil - inte sällan i ett annat land!!!

Motorcykel är smidigast eftersom man kan fortsätta ända upp på boskapsstigarna och jaga getter, men det finns åtskilliga på kontinenten som anser att en edelweiss har sitt sanna värde först när den plockats genom en bilruta!

Jag har ingen aning om var bilden av är tagen, men storleken och färgen på stenarna kan indikera Italienska dolomiterna..?


Swedefe - Sugen!

5
ha ha ha - sickna humorister vi har här!

Nä - jag är sugen på bergen! Skitsamma var dom ligger - se dem torna upp i fjärran när man själv fortfarande befinner sig på platten.

Tanka upp vid foten av berget - gå igenom packningen och lägga på ett par extra remmar för att hålla grejerna på plats när det börjar bli bumpy.

100 mil eller mer på autobahn/autopista är måttligt roligt på off-roadhoj med knobbys och upprätt körställning - man ligger och slåss med truckarna och husbilarna - kastas som en vante fram och tillbaka i turbulensen och blir nedsprayad med oförbränd diesel från optimister som försökt kompensera klena grundhästar med efterjustering av insprutningspumpen...

Sure! Bundesstrasse och Route national erbjuder mer av naturscener, men tiiden - herregud - vägarna slingrar sig genom varenda en jädra by som står att finna - med stopp på minst två ställen i varje håla.

Dessutom är landsortspolisen ordentligt alert - börjar man köra efter eget huvud och ladda genom byarna med öppet blås och liberal inställning till dessa patetiska ljuskorsningar så hugger dom en i nästa by - säkert som amen i kyrkan utanför vilken dom stoppat en...

Har på allvar fått böter baserat på tiden det tog att köra mellan två byar!!!

"Våra kolleger i Brunico säger att du passerade genom deras samhälle kvart i två - och du är här redan nu - det är alldeles för snabbt! Böter - PRONTO!!

Har faktiskt även blivit arresterad som misstänkt terrorist i södra Tyskland i början av 80-talet för något som från början egentligen bara var en fortkörning - mitt under värsta "ACHTUNG! SCHUSSWAFFEN!!" -epoken.
Those where the days...

Hur som helst - den där mäktiga känslan av att ha berget framför sig - en sista check av utrustning och material - kanske en sista koll på kartan för att se till av att ha ett hum om hur vägarna kan tänkas gå - när det är riktigt bra så vet man inte ens i vilket land dagen kommer att sluta - eller vilken finka...

För, redan då - för 20 år sedan var det ett ställningskrig mellan myndigheter och motoriserade bergsbestigare - och rumour has it att alltför många har betett sig alltför illa - det har helt enkelt blivit för populärt att dundra runt i bergen - känna hur temperaturen sjunker för varje serpentinböj, känna hur hojen tappar andan i den syrefattiga luften - veta, och se platsen man vill komma till men råka befinna sig i fel bergsmassiv med en kraftverksdamm emellan...

Åtskilliga gånger har man fått hjälpa organiserade resesällskap med 4x4 som missbedömt situationer - vägarna är så smala att 5-6 bilar effektivt korkar igen sträckorna även för en motorcykel.
HB Adventure Holidays (Yes, cigarettmärket) brukade ställa till det för sig på löpande band - dom stod på tvären lite här och var där deras guideböcker sade att det var framkomligt...


Nä, alperna är jag ganska klar med - däremot är det en hiskelig massa nya berg som gjorts tillgängliga genom det senaste decenniets re-writing av kartor!

Områden som det inte fick finnas kartor över!!!
Där finns mycket att göra!!!





Swedefe

6
Har jagat runt på nätet för att se om det finns någonstans där Terracan är populär - och i Australien verkar bilen ha hittat hem - man kallar den lite respektlöst för "Trashcan" och använder den som ett arbetsfordon med möjlighet att plocka med familjen ibland.
Bild
Bild

Det är sällan lutningar och nivåskillnader slår igenom på fotografier - men här känns det allt lite småbrant, väl...?


Dessa bilder, och fler ändå finns på www.forum.australia4wd.com



Swedefe

7
Man blir ju vansinnigt sugen...

*suck* Om man ändå hade råd att köpa en hobbybil för sisådär 300.000:-*suck*

(och tid, så man kunde använda den.) (Och ett landskap i storleksordning med Dalsland, så man kunde köra omkring som man ville) ( Och en egen bensinstation,egen...)

:oops: :oops: :oops:

Dags att återvända till verkligheten, dags att gå hem från jobbet
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

8
Ahh - Italiensk Terracan med lite lyft och stötfångare som egentligen mest fungerar som skydd för den stora Warn-winchen.

Bild
Lite seriöst - verkar som man wincha sig uppför en vägg med dom frigångsvinklarna.


Bild

Samma, eller liknade grunka från en Israelisk leverantör.

Swedefe