Annons

Välj bort en trafikantgrupp!

Fotgängare skall väck! (Inga röster)
Cyklister är ett elände!
Antal röster: 1 (6%)
Mopedister bara stör!
Antal röster: 4 (24%)
Motorcyklar ändå mer!
Antal röster: 1 (6%)
"Mopedbilar", vad tusan skall det vara bra för?
Antal röster: 5 (29%)
"Fyrhjulingar" - ATVer som inte ens är 4wd? BORT!
Antal röster: 4 (24%)
Bilar förstör miljön! (Inga röster)
Bilar med släp förstör utsikten! (Inga röster)
Bussar bromsar upp trafiken!
Antal röster: 1 (6%)
Lastbilar låter mycket!
Antal röster: 1 (6%)
Antal röster: 17

April 2008 - "Välj bort en trafikantgrupp!"

1
Yes box!

Nu har du chansen att rösta bort en trafikantgrupp som du tycker stör och förstör flytet i trafiken!
Strunta i konsekvenserna av ditt val - vi låtsas som om mjölken kommer fram till butiken även om du väljer bort lastbilar!

Tänk helt egoistiskt - vilken trafikantgrupp vill du helst slippa i trafiken?

(Nej, sorry - älgar kvalar inte in som "trafikantgrupp"...)



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
Annons

2
Fotgängare! Valde jag inte men nära,väldigt nära.
Föll på att det inte är någon homogen grupp.
Men dumskallar som trycker på knappen vid övergångsstället
och sedan bladar över i alla fall innan de fått grön gubbe?
Eller som inte ids nyttja gångtunneln strax bredvid
utan hellre stoppar upp en hel drös fordon? Etc..

Nej, det blev moppen! Japp. Denna pojkdröm och instegsmaskin
till det motorburna livet.
Fast det är egentligen EU-moppen jag vill åt.Jäkla påfund.
Som så mycket annat med EU-stämpel på!
För snabb för att framföras på gång och cykelbana.
För långsam för att flyta med i fordonstrafiken.
Vad var det för fel på en hederlig 50cc med ställbart munstycke?
Och sen en 125:a vid 16 års ålder?

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

3
Hmmm... Efter att ha grunnat en stund på mopeder, de är ju oftast de som stör mest i omgivningen där jag bor, så fann jag, att de trots allt är ett alldeles förträffligt transportmedel -rätt brukat! Så OK, de får finnas...!
Däremot sådana här "mopedbilar"? De är förvisso inte så vanliga - tror jag - men för vilka är det till? Som handikappfordon OK, men inte som fordon i trafik på större vägar! Vid de tillfällen jag hamnat efter en sådan tingest i 40 km/tim, så har vederbörande förare inte haft något som helst vett att hålla sig ute på vägkanten, utan kör i sakta mak mitt i körfältet!
Nej, bort med det otyget!
Vad jag dessutom gärna skulle se förbjudet på vägarna, men som inte finns med här som alternativ, är Traktorer utan vare sig backspeglar eller belysning i någon form. :twisted: Är de dessutom - vanligt i trakten där jag bor - dragandes en eller ett par släpvagnar, också helt utan belysning, sent på kvällen i skymning eller t o m ännu senare, borde föraren (bonnen/lantbrukaren/agronomen) få fängelsestraff! Vederbörande är ju i de situationerna en livsfara! :twisted: :twisted:
Förbjudet? Jovisst, men försöka förklara det för en inskränkt b-jä-l som bara svarar med att han "minsann också betalar skatt", är som att hälla vatten på en gås...! :evil: :evil: :evil: :evil:

(Härligt att få skriva av sig ibland...! :D :D )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

4
2 hjulsdrivna fyrhjulingar är nog det mest meningslösa jag kan tänka mig!

Om mitt just nu instiftade förbud gör att även riktiga ATV med 4 eller 6 hjulsdrift inte få köra på vägen så får jag stå ut med det - diket är dessutom ändå roligare... :mrgreen:


Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting

5
Blev moppebilar för de få jag hamnat bakom måste tro att dom kör riktig bil eftersom dom ligger mitt i vägen...?!

Men var på väg att ta "cyklister" ist då jag idag mötte en mitt framför mig på enkelriktad gata....Hallå gäller inte det 2 hjulingar?
Ingea reflexer hade han heller :D
SF (CM)-08 CRDi Black Pearl
4x4 Ranger SC-08

Re: April 2008 - "Välj bort en trafikantgrupp!"

6
Swedefe skrev:.....Strunta i konsekvenserna av ditt val .....

Swedefe

Sorry, men de som mest stör trafikflytet är husvagnar... (gäller inte alla men till 95%.... i de övriga 5% ingår säkert alla SF-ägare :wink: )

:wink:
Stahl

7
Jag saknade ett alternativ som lyder "bort med folk som ska förbjuda allting", men eftersom den inte fanns så får det bli bilar ( gubbar som tog körkort innan rondellen uppfanns) :)
Santa fe 07 A5 Comfort7 Satinbeige Diesel

8
Sorry, men de som mest stör trafikflytet är husvagnar...
Hemskt ledsen Stahl, men jag måste säga emot (litegrann) på denna punkten.
Det är egentligen inte husvagnen som stör, utan de två tre bilar som ligger närmast bakom som aldrig kör om, utan bara ligger och svassar från höger till vänster i körbanan hela tiden. De blockerar för alla eftersom de gör att omkörningssträckan blir orimligt lång för er som ligger längre bak i kön.
Hade de kört förbi, hade det aldrig blivit någon propp med irriterade trafikanter som stressar upp sig. 8)

Sedan tror jag att det är ngn typ av "måste" för många, att de måste förbi.
Spelar ingen roll om jag håller 110km/h på en 90 väg med husvagnen, det finns ett flertal bilister som ska om till varje pris, för att efter omkörning lägga sig framför i en lägre hastighet. :evil:

Nä, mitt val hamnar åtminstone i stadstrafik, på de f*rb*nn*de cyklisterna.
Skottpengar är väl motiverat anser jag. :twisted:
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

9
Helt klart att du tillhör de"5%", men alla de som kör 70 på 90-väg, nära mittlinjen och har vagnen svajande bakom sig (felpackade?) och allra värst när de "kompiskör" dvs ligger tätt efter varandra.

:wink:
Stahl

PS. Vårtecken? plockade den första fästingen på hunden DS

10
Hmm, bäst jag håller mig utanför denna diskussion om husvagnar mm. Med då man inte kan gilla allt är det bara till att gilla läget som det är. Att sitta och reta upp sig på andra trafikanter, med vilket fordon det nu ämnar vara, gör nog tyvärr bara att man själv blir en sämre förare.

Men en liten rättelse petroff: En EU-moped får inte framföras på cykelväg det får däremot en vanlig 30-moppe göra, om det nu inte skyltas annat. Men en vanlig skylt med cykelsymbol menas att även 30-moppe får framföras där.

Jag har en EU scootermoppe och en till måste införskaffas nu när grabben fyller 15 i sommar.
Jag tar ofta moppen ner till stan, till stranden eller andra kortare ärenden. Dessutom är det miljövänligare än att ta bilen dessa korta sträckor då jag kör på ASPEN och att den även har katalysator. Dessutom är det kul att köra moppe.
Mina fordon:
En svart 04 Platina V6 Automat
Volvo S70
Pontiac Trans Am WS6 Ram Air -00
Yamaha R1 -2011
Orion 27 Dirtbike 125cc -07, sonens
Dirtbike 110 cc -06, dotterns
Lillkoreanen Hyosung Rallyscooter -05

Hojen: http://www.sporthoj.com/garage/?chirre2" onclick="window.open(this.href);return false;

11
Chirre skrev: Men en liten rättelse petroff: En EU-moped får inte framföras på cykelväg det får däremot en vanlig 30-moppe göra, om det nu inte skyltas annat. Men en vanlig skylt med cykelsymbol menas att även 30-moppe får framföras där.
Näpp! Exakt det som är kruxet: De är för snabba för gång/cykelvägar (EU-moppe alltså)
och är hänvisade till körbanan.
Där de å andra sidan inte riktigt klarar trafik-rytmen utan blir till hinder som ofta blir svårpasserat då mötande trafik är så intensiv att det aldrig blir tillfälle att köra om.
Här är redan trångt om saligheten utan att man ska behöva tampas med
"EU-trimmade" moppar! :lol:

Sen anar jag att det gemene man retar sig på, är just sådant som är frekvent förekommande i sitt eget närområde.
T.ex de traktorekipage Läjan ondgör sig över.
Där vi bor finns faktiskt lite åkermark runt knuten.Och då "asfalts-bonden"
nån enstaka gång om året är ute och rullar, eller, harvar, eller nåt...? Så
utgör han endast ett exotiskt inslag: "Titta pojkar! En traktor!!!! :D

Sen finns det ett annat fenomen som drabbar trafiken nåt alldeles vansinnigt i storstan!
Men det ämnet platsar nog bättre under "politik-tråden".

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

12
Hoppas verkligen jag tillhör de 5 i toppskiktet, Stahl. Jag förstår precis vad Du syftade på från början. 8)

Vårtecken: Byter till sommardäck på husvagnen idag :D
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

13
Eneby1 skrev:Jag saknade ett alternativ som lyder "bort med folk som ska förbjuda allting", men eftersom den inte fanns så får det bli bilar ( gubbar som tog körkort innan rondellen uppfanns) :)
Så jag får väl komplettera med att jag vill ha bort gubbar/tanter/medelålders/yngre som tog körkort efter införandet av rondellen, men fortfarande inte fattar vad en rondell är och hur man använder den. :wink: :wink:

(När det begav sig för min del så fanns rondellerna - men inte i Boden där jag gjorde min uppkörning.:roll: :roll:)

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

14
Om vi bortser från det där med rondellerna så är sällar jag mig till Stahl och likasinnade - husvagnarna vill jag ha bort från vägarna. :P :P

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.