Håkan Färingsö Ekerö skrev:
Beträffande fyrhjulsdriften så vill jag tillägga lite av mina erfarenheter beträffande denna för övrigt mycket trevliga bil. För några vintrar sedan så gjorde jag denna test, d.v.s. ställde bilen i en brant och mycket hal backe. Drivningen var inställd på det normala, d.v.s. autoläget. Jag försökte därefter att starta bilen i denna branta och hala backe. Med bildörren öppen så kunde jag konstatera att framhjulen stod still samtidigt som bakhjulen snurrade. Efter c:a 30 sek så smäller det dock till kraftigt samtidigt som framhjulen också börjar att driva. Detta med den kraftiga smällen i drivpaketet kändes inte bra. Man kanske borde ha kopplat bort autoläget i denna branta och mycket hala backe?
Finns det någon Terracanägare som har varit med om något sådant?
Pillar lite bland hakparenteserna och hoppas att det var så här det var tänkt...?
Så skall Terracanens 4-hjulsdrift
inte fungera!
Det enda jag kanske, kanske kan tänka mig är att bilen börjas spinna så häftigt att hjulen under den korta stund det tar att detektera hjulspinnet kommit upp i en sådan hastighet att det är skadligt för transmissionen att fyrhjulsdriften läggs in.
Systemet avvaktar lägre varvtal, och när det väl sker så kopplas framaxeln in i det högsta varvtalsregistret som tillåts - därav smällen...?
Ingreppet är ganska bestämt, och nyckelregeln till all körning med 4x4 är att vänta med gasandet tills man vet att alla bitar är med.
Men, äsch - jag vet inte hur det hela gått till.
Provade du igen med samma resultat?
Att förvälja "lock" när man vet att allhjulsdriften behövs är bra, men inte nödvändigt. "Auto" skall hålla reda på parametrarna åt dig.
Swedefe