Annons

196
Som ni ser är rampen något välvd, men det går att justera även ytterljusen så de pekar rakt fram, men jag är nöjd med grundinställningen. Ger en bred och fin ljusbild. Mycket enkelt att justera i höjdled via liten x-skruv under lampan. Gediget uppbyggt!
Bild
Bild

Ser ni att jag är igång - nu är lugnet slut - det blir fler bilder!
@nders
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009
Annons

drar tag i en gammal tråd...

197
Hej,
har en ix35 och vill förbättra mitt helljus, helst utan att förändra fronten... har kollat på olika lösningar men har nu snöat in mig på Xenon-konvertering av helljuset.

Pratade med supporten på Xenonkungen.se där dom sade att ett Canbus 35w eller 50w Xenonkit passar ix35.
Detta kit'et kostar 1095sek (Artikelnummer: 125507).

Ringde även Motorcentrum (där jag köpte bilen) och frågade vad dom skulle ta för att fixa allt = 2995sek för 35w och +150sek för 50w-kit'et. Han sade även att det är en timmas jobb + att dom beställer artiklarna från Xenonkungen...
Lite saftigt att ta 1900sek för en timmes jobb kan tyckas (ok, dom får beställa artiklarna mm mm)...

Det står att man kan fixa det själv och att det tar under en timme...
Vad är er erfarenhet, kan man fixa det själv eller är det värt att lämna in den?
Har läst tråden och det vore kanon om ni som har detta monterat för ett tag sedan kan delge om ni fortf. är nöjda eller om ni skulle köpt riktiga extrajlus (nu med facit i hand så att säga)...

Tacksam för alla råd!

198
Hej echomac !

Jag har kört med xenonkonvertering både på hel-och halvljus över två år och det har aldrig krånglat.
Konverteringen gör du själv och tar för en "nybörjare" ca. 1 timme.
Det finns mycket att läsa här på forumet om detta.
Min uppfattning om ljusstyrkan är att 35w räcker med de små reflektorer som är på IX35. Jag rekomenderar att konvertera även halvljuset så att man får samma färgtemp på ljuset.
En 35w-konvertering av helljuset är lika bra som fyra 50w halogenextraljus. ( Sedan tycker jag att extraljus i fronten på en IX35 är sanslöst fult)
Konvertering av hel-och halvljus är super, man vill aldrig köra med halogenljus efter detta.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

199
Hej Lennart & 1000-tack för bra info!
Hade faktiskt inte tänkt på det där med olika färgtemperaturer...
således tror jag att jag börjar med att konvertera helljuset och sedan ev. halvljuset.

Ett par frågor :
- Hur upplever du fördröjningen till full effekt på Xenon helljus ? , är detta något du stör dig på?
- Köpte du lamporna från Xenonkungen eller från någon annan?

MVH//echomac

200
Fördröjningen är endast märkbar när man har haft helljuset avslaget en längre tid, vid tex avbländning vid möte finns ingen fördröjning.
Speedstarterballaster har endast marginell fördröjning även vid kallstart (3-5 sek), men visst lite ovant var det i början.

Jag har handlat av både Xenonkungen och Xenonhuset, båda likvärdiga.

Jag gjorde så att jag konverterade halvljuset först vilket jag tycker ger störst effekt. Ställer man upp halvljuset så högt att det precis ligger på gränsen till av vara bländande får man nästan lika bra ljus som orginal hel-och halv tillsammas

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

201
Även jag är supernöjd med konverteringen både på hel och halv ljuset har kört med xenon snart två år och det har aldrig krånglat jag har dock 50w i helljuset. Kan säga att jag har bättre ljus i min bil än på firmabilen som har tre stora extraljus med 100w vardera.
Hyundai ix35 M6 -11
Hyundai i20 GO 1,2 -14

203
Välkommen i forumet echomac!
Som du säkert vet är jag lite lömsk på konverteringen.
1 Olaglig (kan man väl stå ut med!)
2 Besiktningen: måste hela tiden ta bort sakerna inför denna.
3 Helljuset blir väl så bra - eller ännu bättre - med nya H7-lampor - Nightbreaker - kostar mer, men ingen installation- kan du dessutom tänka att ett par moderna spottar i eller under fronten så har du bättre ljus än Xenon, som du inte kan få "helljusblink" med eftersom det tar flera sekunder innan ljusen ens fungerar!!!
Som vanligt - välj sjäLv!
Varför har inte tillverkaren valt Xenon??? Finns det någon anledning??

ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

204
Xenonkonverterat helljus ger betydligt mera ljusflöde än en ramp med 5 små halogenlampor.
Varför helljusblinka, finns inget värre än folk som åker och blinkar i helljuset

Varför inte tillverkaren valt xenon på tex IX35 är endast för att hålla ner på priset. Går man upp en prisklass har ALLA bilar idag xenon.


/ / Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

205
Jag tror vi varit inne på ämnet tidigare, men återigen:
Det är jätteviktigt för mej som bor i storstad och med dåligt upplysta korsningar i villaområden att kunna blinka med helljuset för att visa att jag är där! Förödande då om jag har flera sekunders fördröjning för att kunna köra vidare i väntan på att helljuset skall tändas!
Har hu inte kört kvällskörning i stadsmiljö när du tog körkort?
Att Xenon har bättre ljus i de djupa Värmlandsskogarna tror jag säkert, men man måste se helheten i användandet!
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

206
Nu har jag tyvärr inte kört bil i Malmö i mörker, så därför vet jag inte hur man kör där.
Kvällskörning har jag däremot gjort i flera andra storstäder inkl Sthlm och Gbg men aldrig varit med om att man åker omkring och blinkar med helljuset i korsningarna.
Om 3-5 år har troligen alla bilar xenonljus, hur det skall gå med blinkandet då blir intressant att se

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

207
Lenn98 - lyssna!
Med största respekt för dej, men du förstår nog INTE vad jag menar. Jag tar om det från början:
Standardmonterade Xenon har oftast mycket snabbare tändningstid. Kan vi vara överens om detta???
Du bor på landet - jag bor i storstad. Överens?
Jag passerar x antal övergångsställen - kan tippa 10 ggr så många som du på en normal färd - och många av dessa är ibland dåligt upplysta. Ibland far det ut mörkklädda personer som ser min bil klart, men jag har svårt att se dem och vill inom c:a 1sek få full syn på vad som händer några meter framför bilen. Då är det skönt med ett ljus som funkar när man drar i spaken.
I Värmland finns det säkert jättemånga unga som trimmar sina moppar så de säkert gör upp mot 70-knyck (hade säkert jag också gjort - fick bara upp min i 60 på sin tid). Hos er passerar ni kanske dem på landsvägen eller på huvudgatan i byn.
Verkligheten är helt annorlunda hos oss: Massor med korsande cykelbanor mitt i stan, i dåligt upplysta gator, även där med korsande trafik så vi konstiga människor kallade "storstadsbor" behöver ett helljus som svarar omedelbart!!
Jag är ledsen att jag måste vara så här övertydlig, men med tanke på ditt senaste inlägg kan vi vara överens om följande: Behoven skiftar beroende på var man kör, trafikintensitet, vägen trafikanterna, viltet och gatubelysningen!
För mig var det förödande med eftermonterad Xenon på helljuset! Det var en ren trafikfara i min normala trafiksituation!

Flyttar jag till skogarna norrut kanske jag ändrar uppfattning!

Ha det
@
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009

209
Efter att ha bevakat denna tråden med diskutionerna för och emot , så blev valet rätt enkelt för mej . särskilt med tanke på vilken del av landet jag bor . Jag var verkligen irriterad på det undermåliga heljuset . Tyckte det blev en kanonförbättring med tre NBB lysen på bågen . Dessutom så ser det ju bra ut . :D

Mvh / Karlskronalasse
Hyundai IX 35 2,0 Exclusive A6 4WD - 12
Casmire brown metalic . SÅLD.

Nya Hyundai IX 35 2,0 CRDI-R 184 Premium A6 4WD - 15
Bluberry blue metallic .

210
Hade jag fått för frun att sätta en båge, så hade det blivit så! Nu fick jag nöja mej med en ramp av fyra effektiva ljus med mindre ljusöppning, men ändå bra! Snyggt trots allt!!
Måste dock hålla med Lenn98 om att det hade varit skönt att slippa sätta saker i fronten på en bil med detta formspråket!
@
ix35 CRDi-R, 184, A6, Exclusive, blev Cool Brown. Beställd 7/7-10 - lev. 23/6-11!!
Extreme 158 husbil(Fiat Ducato chassi) 2009