Annons
Annons

3
Hej och välkommen till Forumet, Fjelltrone! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

Kamrem !

5
Hej :)

De är snälla att byta kamrem på ,
Ställ veven på på nollan ta av övre
kåpan kolla att märkningen stämmer.
Ta bort motorfästet sedan remskivor
och nedre kåpa, sen är det ett spännhjul :wink:

Mvh Zukan 8)
Santa FE V6 -02 (Frun)
Zuka -87 (Min)
I 10 -08 (Min)

Kamremsbyte

7
På tal om kamremsbyte!!! Min Santa Fe 2001 har gått 18000 mil och behöver behöver byta kamrem. Min verkstad vill ha Kr 11.ooo kr för denna service. Är det rimligt????? Tid bokad nästa vecka så jar är tacksam för snabbt svar.
Kan man t.ex låta en icke aukt. verkstad göra detta. ????

Re: Kamremsbyte

8
banker skrev:På tal om kamremsbyte!!! Min Santa Fe 2001 har gått 18000 mil och behöver behöver byta kamrem. Min verkstad vill ha Kr 11.ooo kr för denna service. Är det rimligt????? Tid bokad nästa vecka så jar är tacksam för snabbt svar.
Kan man t.ex låta en icke aukt. verkstad göra detta. ????
Nu är det väl fler moment involverat i 18000 mila servicen är remmen ?
likaså byts ju även andra delar som spännare etc. Värt att tänka på vid ev prisjämförelser.

Vilken allbilverkstad som helst kan göra detta jobb, dock verkar det vara vanligt med följdfel efter rembyte , finns flera storys om det här , händer både på aukt och icke aukt verkstäder, skillnaden där kan ju vara hur bemötandet blir vid ev reklamation..

Svårt val, du kan inte få din verkstad att pressa priset lite? om du kollar vad ex Mekonomen tar.

Vissa aukt har också kampanjer, tex hos Bilia lämnar dom 20% om tar 'röd avgång' eller vad dom kallar det då gör dom jobbet på natten om jag fattat rätt.

kamremsbyte

9
Har efter tips från min son hittat en verkstad som gör min 18.000 mil service för kr. 7.000 inkl kamremsbyte. Från aukt. verkstad hade jag bud på kr. 11.000 samt kr. 13.000.
Besökte verkstaden idag och talade med ägaren som visade sina datorprogram i ämnet. Han betalade kr 10.000 per år till någon institution som förser honom med alla data i detta ämne och andra omfattande ett flertal bilmodeller, BMW, AUDI m.fl. Han berättade om en kund med en AUDI 8 cyl. som aukt. verkstad skulle ha kr. 24.000 för att serva. Han gjorde det för kr. 16.ooo. Ett års garantil ger han på jobbet. Samarbetar tydligen med OK i dessa frågor.
På tisdag lämnar jag bilen till honom. Hoppas jag inte hoppat i galen tunna!
Tacksam för synpunkter.

Re: kamremsbyte

11
banker skrev:Har efter tips från min son hittat en verkstad som gör min 18.000 mil service för kr. 7.000 inkl kamremsbyte. Från aukt. verkstad hade jag bud på kr. 11.000 samt kr. 13.000.
Besökte verkstaden idag och talade med ägaren som visade sina datorprogram i ämnet. Han betalade kr 10.000 per år till någon institution som förser honom med alla data i detta ämne och andra omfattande ett flertal bilmodeller, BMW, AUDI m.fl. Han berättade om en kund med en AUDI 8 cyl. som aukt. verkstad skulle ha kr. 24.000 för att serva. Han gjorde det för kr. 16.ooo. Ett års garantil ger han på jobbet. Samarbetar tydligen med OK i dessa frågor.
På tisdag lämnar jag bilen till honom. Hoppas jag inte hoppat i galen tunna!
Tacksam för synpunkter.
ag tror jag minns rätt att oljorna i fördelningslådorna ska bytas på 4500 mil, vilket alltså borde göras i 18000 mila. Kolla om det görs också.
Hälsningar opticrob

Hade en Santa Fe 2,4 -03 GL med
Rejsiga luftintag istället för dimmiga lampor!

12
Skriver igen o hoppas på svar:)

Ok, de lät väl inte så svårt kanske. jag har AC på bilen försvårar detta något? Har ni några bilder eller något på hur man plockar bort remmen?