Annons

Ojud från bakvagnen

1
Ända sedan jag hämtade bilen i början av juli har det småklonkat/skrammlat från bakvagnen. :( Var på verkstaden idag och nya stötdämpare bak ska monteras. Det finns en verkstadsbulletin som pekar på att ojud i baken kan vara stördämparna. Bytes 7/9. Återkommer med resultatet. Hoppas att jag blir :D
Annons

2
Jag har funderat på vad för golvlucka eller liknande det är som klonkar i min bil emellanåt. Stötdämparfel kan det sålunda kanske vara. Jag väntar med intresse på ditt resultat.
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

3
Jag trodde också först att det var golvluckan som lät. Efter att allt i bagaget hade avlägsnats och det fortfarande lät så hoppas jag på stötdämparna. Återkommer med resultatet.

4
:shock: Kan ingenting om ix35. Vad är det för "golvlucka" ni pratar om?

/Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

6
:D Oljudet borta. Stötdämpare bytta, men det stora felet som gav ljud i kupen var en felaktigt injusterad baklucka! Mekanikern justerade gummiplopparna i nederkant på luckan, justerade och även drog fast låsläppen där bak. Han var på både den delen som sitter i luckan och den i karossen. Han riktade också till luckan så att den stämmer bättre ihop med bakskärmarna. Ett utmärkt arbete av Josef på Bilbyter i Linköping. :biggrin:

//Claes

7
Hade stötdämparna ingen påverkan på upplevt oljud? Eller, varför böts de?
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

8
Jag hade inte hört något speciellt från stötdämparna men mekanikern som lyssnade efter mitt ljud sa att han hörde ljud från dämparna. (Mitt ljud var absolut bakluckan justering). Likaså en verkstadsbulletin som hänvisade till att ljud ifrån baken kunde vara dämparna. I mitt fall bytte man nog i förebyggande syfte. Jag hade kommit tillbaka om det inte hade blivit bra. :twisted: Om det var något fel på dämparna det vet jag inte. Nu går det galant. :D

//Claes

klånk

9
Min klonkar oxå men bara ibland och oftast i samband med väghinder. Trodde ett tag att det var fjäder som var av men sen va r det tyst ett tag nu så jjag vet inte om det är värt att söka efter ljudet.