Annons

Re: dags att avsluta?

16
andteg skrev:f-låt att jag som vanligt sticker ut huvudet!
vart har denna länk tagit vägen?
Frågan var om någon har erfarenhet av bensinaren - och svaren bara haglar om dieselns fördelar!
Har den som ställt frågan fått något vettigt svar på hur en bensinaren iX35 fungerar?
Det handlar INTE om det är bättre med bensin el diesel - utan hur funkar en bensinare i olika situationer!

Ursäkta att jag blandar mej - men rätt fråga skall besvaras rätt!!

Moderator - något fel?
Anders, du har återigen rätt i sak, men låt mig förklara mitt resonemang jag har framfört till Jack:

Jack vill inte (helst) vänta fem månader på en ix35 och har funnit en bensinvariant med automat som kan levereras snabbare. Han vill dra hästsläp och husvagn. "Är bensinvarianten lämplig?" läser jag frågan som (notera att Jack faktiskt frågar om denna bil skall köpas eller ej), och mitt svar är nej. Jag utvecklar svaret till att automatlådan begränsar dragvikten från 2000 kg till 1600 kg vilket är viktigt att känna till då hästsläp (och även vissa husvagnar) ofta är tyngre än 1600 kg, samt att vridmomentet är så mycket lägre i bensinmotorn i jämförelse även med den klenare dieselmotorn, att rekommendationen är att spåra in på en diesel, vilket Jack i senare inlägg också förstår. Han förstår att rätt val är dieseln och att man då får vänta då det är värt uppoffringen.

Detta är i mina ögon en mycket lyckad tråd med rätt resultat även om någon kanske kan nagelfara den exakta ordalydelsen i en fråga och då framföra att svaren inte slaviskt lever upp till ordalydelsen från Jack.

Så vad är då felet?

Inget, vill jag säga :-)
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.
Annons

17
Hej,
har endast provkört bensinversionen, men jag har beställt den för att den har störst dragvikt med B-kort.
Kör nu:
IX35 2,0 A6 Bensin
Exclusive Infra Red

18
svedala skrev:Hej,
har endast provkört bensinversionen, men jag har beställt den för att den har störst dragvikt med B-kort.
Nu ska jag inte vara sån, men...
Du får dra ca 100 kg mer med B-kort, men du känner till att vridmomentet som är det viktiga när tunga släp skall dras går ner från 320-390 nm (på låga varvtal) till 194 nm (på höga varvtal) i bensinmotorn? Det är en avsevärd försämring när du skall dra släp!
mvh / Christian
Tidigare: ix35 2010/2011 CRDi-R (136hk) 2WD M6 ComfortPlus.
Numera: Tucson 2017 CRDi (136hk) 4WD M6 ComfortPlus.

19
Hej, ja jag vet, har kört med husvagn i 35 år, och nu hade jag valet att gå "ner" till en V50 om jag skulle behålla Volvo eller välja något annat, behöver 1470 kg i dragvikt på B-kort, och jag skulle mycket väl kunna ta BE-kort men det är för övriga i familjen också skall kunna "flytta" husvagnen.
För övrigt har jag kört disel bla. BMW med turbo så jag är mycket medveten om dragkraften.
Kör nu:
IX35 2,0 A6 Bensin
Exclusive Infra Red

22
Kan meddela dig om att du har väldigt mycket fel i det du skriver.

har själv testat på olika motorer, bland annat en bmw 325, o alla skrek rätt ut att den är redan så bra o kan inte bli bättre.

Tyvär hade dom ganska fel.

men nu pratar vi inte 30-50 hk heller, men utan problem får du ut 10 hk o ett bättre register.
O bättre bränsle ekonomi.

Fast helt klart störst skilllnad blir det på turbo bil.
Lenn98 skrev:Att optimera en bensinmotor utan turbo ger nästan ingenting.

// Lennart
kör volvo v70 n 2,4t

23
Ok, jag kanske har mycket fel, men 10hk ökning i en bensinmotor kan väl inte ge så mycket mera vrid?
Frågan är om det ens är värd priset.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

24
Enligt en gammal formelsamling i min bokhylla så råder följande samband.

Vridmoment = 9550 * Effekt / Varvtalet

10 kW extra vid 2500 rpm ger drygt 38 Nm eller 18 Nm vid 5000. Det hänger alltså väldigt mycket på var man kan placera "pengarna".

Mvh/e
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive, Cassa White
Peugeot 107
Hobby 605 AK