Annons

Glapp i styrningen

1
Körde igår på en lite knaggligare väg än normalt och märkte då att styrningen tydligen inte är helt utan glapp - det kändes som små små slag i ratten. Kanske har det funnits där hela tiden, kanske var det likadant på min förra Santa Fé, men jag har helt enkelt inte tänkt på det förut.
Med bilen stillastående kunde jag konstatera att det finns ett litet glapp i ratten, men det är bara 8-10 millimeter mätt i ytterkant på ratten. Ett tämligen litet glapp jämfört med hur det kunde vara på äldre bilar. Ändå känner jag mig störd av det, och min fråga är nu:
Har Ni andra motsvarande glapp i ratten? Mindre? Större?
Sen återstår ju förstås frågan var nånstans mellan ratt och hjul glappet finns.

/BengtB
Annons

2
Hej, om jag läser rätt på USA-webben så är det ett rätt stort glapp som tolereras. Jag har inte kollat vilket glapp jag har på min bil ännu.

SERVICE STANDARD
Steering wheel free play
0-30 mm

Tie rod end ball joint starting torque
0.5-2.5 Nm
...
med mera

3
Om acceptabelt spel kan vara så stort som 3 cm är det väl bäst att jag kastar irritationen överbord.
Tack i alla fall ClasseClas för informationen!

/BengtB

5
ClasseClas skrev:0-30 mm innebär ju rimligtvis att glappet går att skruva ner till 0 mm?
Mjae - måste ställa mig i andra hörnet, som vanligt - Santa har kuggstångsstyrning, som knappast låter sig justeras eller shimsas på något enkelt sätt.

Däremot är det intressant att veta om Bengt hittar sitt glapp - eller snarare "dödgång" med avstängd motor eller med maskinen i drift.

Ett spel som kan vara tämligen påtagligt med avstängd motor äts upp när servosystemet trycksätts.

Visst spel eller "dödgång" är faktiskt eftersträvansvärt på en standardbil - detta för att den inte skall upplevas som "nervös" eller "instabil"...


Sedan kan man fråga sig om hur du upptäckte "glappet":

Santa Fe har ett charmigt hyss för sig när man pressar den mot gränsen av dess kurvtagningsförmåga; under forcerad kurvtagning med bilen i balans så återrapporteras de första antydningarna till framhjulsläpp som små söta slag i ratten - känns som någon överströmmare i servon löser ut partiellt och ger små men märkbara "knyck" i ratten - detta under ett litet klickande/klapprande ljud, som skulle kunna tolkas som "glapp".

Detta är helt enkelt bilens sätt är berätta att "nu närmar vi oss gränsen för vad jag är tänkt att klara av"... Tucson uppvisar precis samma beteende när G-värdena börjar bli stimulerande...

Kan du måhända varit ute i gränslandet och åkt, Bengt...? :mrgreen:


Swedefe - "Taking care of business" mitt i natten, mellan Falsterbo Horse Show och Danmarksfärjan - den långa vägen... :roll:

6
Nja, den här gången handlar det inte om att jag "varit ute i gränslandet och åkt", snarare tvärtom. Jag körde stillsamt på en knagglig väg i 30 km/tim (och lägre) och kände hela tiden små slag i ratten som om varje liten ojämnhet fick hjulen att slå fram och tillbaka oberoende av ratten. När jag kom ut på slät väg igen (50-70 km/tim) tyckte jag mig kunna märka att det fanns ett litet men dock spel i ratten. När jag kom hem och hade parkerat kunde jag se att jag kunde vrida ratten ca 8-10 mm utan att hjulen såvitt jag kunde se påverkades - och det var ingen märkbara skillnad med motorn igång resp avstängd.
Jag är inte ens säker på om spelet i ratten har med saken att göra, för det intryck jag fick under körningen vara snarare att själva styrningen var glappfri, och att slagen jag kände hade sitt ursprung "långt fram". Men inget hjul sitter löst, och inget glapp märks om jag försöker "ruska" på framhjulen, vare sig jag gör det med händerna i läget "kl 12 och 6" eller "kl 9 och 3" på hjulet.
Nu slog det mig att jag en gång i tiden hade ett liknande fenomen, fast mycket värre, på en ny Saab 99. Då handlade det om ett glapp i styrväxeln (också kuggstång), men det var inte ett glapp mellan kuggstången och rattaxeln utan om ett glapp i rattaxelns längsled - om jag förstått det rätt. Ett sådant glapp kunde man shimsa bort.

/BengtB

7
FYI, nyfiken som jag är så testade jag hemma i garaget med avstängd motor. Golvet är stålslipat så friktionen är inte mäktig.

Jag satte mig på snisken i stolen med fötterna utanför på golvet och syftade (med ena ögat) in framhjulet mot skärmkanten o började vrida på ratten.

På min bil verkar det inte vara ngt glapp alls, kanske är det några millimeter eller så.

Som du säger Swedefe så slår ett glapp igenom när servopumpen inte hänger med i vissa tuffa lägen. Bengts scenario är ju ett annat som pumpen borde ta, och om glappet finns med motorn på så är ju frågan vad det är som avviker på Bengts bil?

9
Tills vidare håller jag det under observation, "registerar" hur bilen uppför sig i olika situationer, osv. Innan jag kör till en verkstad vill jag gärna ha en egen tydlig bild av vad det är fråga om.
Just nu lutar jag mest åt att det inte är det lilla glappet i ratten det handlar om utan kanske i stället ett glapp (litet det också) nånstans i hjulupphängningen (dock inte hjullagren).

/BengtB

10
Hur är det med spindellederna? Kan inte det påverka glappet i styrningen om dessa är slitna?

Om vi nu ska tolka bilprovningens statestik om vanliga fel på Santa Fe:n?

Jag har inte upptäckt något glapp eller spel i styrningen på min bil än, tvärtom tycker jag att ratten känns lite stum.

Sen bör jag nog ställa in framvagnen, för bilen drar en aning åt vänster
men det har nog med att göra efter att jag lekte snöplog i vintras med Santan och hjälpte bonden att plöja snö nere i diket, ofrivligt långt utanför vägkanten, fast jag hade "glömt" plogen hemma.

Nu gick det bra och jag klarade mig utan att slå i några stenar eller dyl.
Det var bara att spätta ner på ettan och hålla i och vipps var vi uppe på vägen igen, lätt chockade jag och Santan, det var ju inte meningen att hamna där ute, skulle bara testa nya vinterdäcken i nysnön.... :oops:

/Wanheden.

11
Idag tröttnade jag på glappet och känslan av att framhjulen delvis lever sitt eget liv oberoende av om jag håller ratten helt stilla eller svänger.
Så jag åkte in till verkstaden och bad om en tid då dom kunde kolla upp problemet dvs konstatera var nånstans mellan ratt och hjul som glappet finns.
En man gick direkt ut till bilen, kände på ratten, både med motorn i gång och med motorn avslagen. Hans spontana kommentar: "Så här ska det absolut inte vara".
Sen lade han sig raklång på golvet med huvudet och en ficklampa bland pedalerna, ruckade med en hand på ratten och en hand på rattstången.
Hans slutsats blev att glappet finns där rattstången, nedanför kardanknuten som delar axeln, går in i ett rör som i andra änden är fäst i styrväxeln.
Det är alltså inte knuten som är glapp i sig, utan rattstången som är glapp i röret, menade han.
Men han var osäker på hur detta skulle åtgärdas, så han kommer att kontakta Hyundai och lämna mig ett besked på måndag (5 sept).

Å andra sidan hade en annan kille vid samma verkstad en helt annan uppfattning för ett par veckor sen (jag var där i ett helt annat ärende), men då hade han inte tittat på bilen utan bara hört min beskrivning. Denne man sa, när jag beskrev att glappet kändes som små lätta slag i ratten, att det brukar bero på krängningshämmaren - han kom dock inte med någon mera detaljerad förklaring.

Jag återkommer när jag fått närmare besked av verkstaden om några dagar.

/BengtB

12
Fick beskedet om glappet i styrningen dag. Men beskedet var bara att Hyundai (Sverige) inte känner igen problemet.
Idag kollades glappet av den förste killen (han som tidigare pratat om krängningshämmaren). Han såg inte ut att anse det lika allvarligt som den mekaniker som gjorde kollen för ett par dagar sedan. Men han beställde hem eforderliga delar och återkommer till mig när han fått dom. Delarna verkade inte finnas i Sverige, så det lär väl ta sin rundliga tid innan jag kan får dom monterade.

På rattstångens nedre del. den som bl a består av en kardanknut och som sitter närmast styrväxeln, är enligt uppgift försedd med en plastbussning, och det är i den glappet finns, säger dom. Jag påpekade att jag inte är helt säker på att problemet orsakas av just det glappet - det jag känner i ratten när jag kör på knagglig väg, t ex grusväg, är att hjulen tycks svänga en aning fram och tillbaka trots att jag håller ratten stilla - och dom små rörelserna uppfattar jag som små slag. Så jag tycker man borde undersöka hela framvagnen, och möjligen kommer verkstaden att kalla mig till en sån koll.
Hittills har dom inte provkört bilen utan bara försökt hitta orsaken till spelet i ratten med bilen stillastående (och då både med motorn igång och avstängd).

Känner på mig att jag får anledning att återkomma i ärendet fler gånger. :?

/BengtB

13
Mer information och funderingar kring glappet i styrningen på min V6:a.
Efter en kortare körning på ett par mil idag fick jag för mig att själv kolla det glapp mellan rattstången och ingången i styrväxeln som en mekaniker konstaterade senast för en vecka sen.
Så jag stoppade ner ett finger så långt det gick i fördjupningen där rattstången går genom golvet.
Fingret kom snabbt tillbaka - jag brände mig på fingertoppen! Inget allvarligt, men varmt var det i botten på fördjupningen.
Ringde förstås verkstaden, som tyckte det lät mycket märkligt och inte hade någon förklaring, men efter att ha lagt på luren funderade jag mera på vad som kunde ligga bakom värmeutvecklingen. Såvitt jag kan förstå (har inte studerat området underifrån) ligger styrväxeln inte tätt intill några hetare delar, så vad finns det då för tänkbar orsak?
En teori skulle kunna vara friktion. Om nånting, t ex styrväxeln, inte sitter ordentligt fastdraget utan kan röra sig längs med rattstången dvs skaver upp och ner några millimeter längs rattstångens nedersta del, då borde det kunna bli ordentligt varmt, ifall varje liten ojämnhet i vägen, varje liten rörelse upp och ner som framhjulen gör på t ex grusväg, skulle åstadkomma en gnidning mot rattstången.
Att mina egna rattrörelser skulle kunna åstadkomma en sån friktion och värme, har jag svårt att tro.

Någon som har några kunskaper kring detta? Synpunkter på min teori? Kanske någon annan har stoppat ner ett finger så samma sätt som jag (direkt efter körning) och har något att berätta om temperaturen därnere?

Annars har jag en mild förhoppning om att verkstaden får hem erforderliga reservdelar om någon dag, och att jag sen får både styrning och framvagnen i övrigt noggrant undersökta.

/BengtB

14
I morse byttes nedre delen av rattstången, och glappet i ratten är nu borta. Huruvida det finns något glapp på ytterligare något ställe har jag inte kunnat konstatera - verkstaden sa inget, och jag själv borde köra lite mer och på skiftande underlag för att få en känsla för om alla leder etc är glappfria.
En sak är jag i alla fall säker på, och det är att bilen känns mycket bättre och stadigare i styrningen nu.

Verkstaden fick bilen i morse och lånade mig en Atos i stället. En dryg timme senare ringde dom och meddelade att jobbet var klart!
Det var den snabbaste verkstadsreparation jag hittills varit med om. :D

/BengtB

15
Skönt att höra att du fick kläm på att ngt var fel och att saken nu är utagerad! :D

Vad var felet egentligen? Rattstången byttes ut av ngn anledning men vad var det för fel på materialet från början?