Annons

Insugsfråga (Santa Fe CM)

1
Tjo!

Varför placerar man något som ser ut som innanmätet till en katalysator i insuget?
Bild


Sitter alltså före luftmassemätaren om man ser till flödesriktningen.
Jämnar den ut temperaturen eller ger ett jämnare flöde eller...hemska tanke...stjäl den effekt?:roll:

Den är inte elektriskt kopplad till något i sig, de delarna sitter bakom.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)
Annons

2
Men var hittade du den här grejen...?
Var ute i garaget och kikade under huven, tittade där det ser ut som du har bild på, men jag hittar ingen sådan klump...!?
Skiljer det på årsmodellen, eller är det något "exklusive" tro?
(Eller har jag letat på fel ställe... var är mina fönst... glasögon menar jag...? Hustrun! Hustrun? Nu hittar jag inte henne heller... :roll: :smoking: :oops: :roll: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
:D
Det är LMM, den som är skruvad på luftfilterburken och har en sladd in på sidan...

Rastret..eller bikakan...sitter mot luftburken.

Anledningen till att jag är där och rotar är att jag tycker att jag får gasa så förbenat mycket innan det händer något (när man ligger i 70+), så jag började leta efter saker som kan blockera lufttillförseln.

Om man börjar vid grillen där insugsslangen sitter fäst i en plastkåpa, så ser det helt ok ut till en början...men, tar man bort den kåpan så ser man att det sitter en kåpa till bakom grillen...och den kåpan har bara öppning NERÅT, rakt ovanför och tätt fäst till, kylarens ovansida = mestadels jäkligt varm luft in alltså... På det så kan man lägga den långa, svarta, veckade plastslangen som går till luftfiltret och sedan den här bikakeprylen i insuget...Vilket i mina ögon känns som gjort för att suga in så mycket varmluft man bara kan.

Så nu har jag tagit bort plastkåpan som var gömd bakom grillen, vilket innebär att jag nu har fullt luftflöde genom grillen och in.
Jag räknar med att inte köra i ökensand eller monsunregn vilket jag antar är enda fördelen med att ha den kåpan till.

Har bara kört några få mil, men jag upplever det som att bilen andas lättare (vilket är väldigt objektivt så klart)

Steg 2 skulle kunna vara att värmeisolera hela konkarongen och sätta i ett K&N drop-in filter i boxen.

Förresten, vet någon om ventiltiderna på 2,7-sexan överlappar varandra vid något tillfälle?

Bild
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

4
Är det inte lättare att montera ett CAI - Cold Air Intake eller SRI - Short Ram Intake?

Man slipper klydda att plocka bort galler.
Bättre flöde och fin resonans i insugsröret när man drar på :)

Men ska du köra i flera minusgrader så kan det vara bra med lite varmluft i insuget. Inte så kul om spjället fryser igen =P

Om inte jag minns fel har ju CM 2.7 även kylvätska som värmer upp spjällhuset.

5
Tiffster skrev:Är det inte lättare att montera ett CAI - Cold Air Intake eller SRI - Short Ram Intake?

Man slipper klydda att plocka bort galler.
Bättre flöde och fin resonans i insugsröret när man drar på :)

Men ska du köra i flera minusgrader så kan det vara bra med lite varmluft i insuget. Inte så kul om spjället fryser igen =P

Om inte jag minns fel har ju CM 2.7 även kylvätska som värmer upp spjällhuset.
Har absolut haft funderingar på det med, dessutom är det ganska snyggt ;-) men har inte hittat något färdigt kitt utan lär få designa något själv... och det finns inte så många ställen att sätta filtret på eller ta in lufter ifrån, utan det kommer nog att likna original väldigt mycket som jag ser det och då funkar ett drop-in lika bra.
Men det var ju det där med värmeisoleringen dåra...

Drömmer fortfarande mardrömmar om kylvätska i insuget efter att ha skruvat Triumph -70talare...nipplar, rost och blodiga knogar :-)
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

6
Det sitter inga nipplar utan det är är bara slangändarna och 2st slangklämmor direkt på rören till spjällhuset.

Så här såg det ut på min Coupe med Injen CAI
Bild
Där luftfiltret sitter fanns även en extra låda för att dra ner på resonanljudet antagligen.

7
Nice!
Bild
Klart det blir kallare luft när du plockat bort hela fronten...:mrgreen:


Ja, så skulle se ut på Santa Fe'n antar jag, även om jag helst skulle vilja montera det så att fartvinden hjälper till att trycka på.


Det mesta är faktiskt väldigt likt CM.


Finns det inte större spjällhus att köpa till Coupén också?
Eller kan du använda CM-delar?
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

8
anders skrev:Nice!
Bild
Klart det blir kallare luft när du plockat bort hela fronten...:mrgreen:


Ja, så skulle se ut på Santa Fe'n antar jag, även om jag helst skulle vilja montera det så att fartvinden hjälper till att trycka på.


Det mesta är faktiskt väldigt likt CM.


Finns det inte större spjällhus att köpa till Coupén också?
Eller kan du använda CM-delar?

CM 2.7 och Coupe 2.7 har inte likadan motor.

Däremot har ju SM 2.7 och Coupe 2.7 samma.

Jag vet inte om dom har satt CM 2.7 i fler hyundaier så man kan hitta delar på det sättet.

Men jag tror det kan bli klurigt med motordelar till CM 2.7

Däremot till Coupe 2.7 finns det jättemycket delar.


Finns väl annars typ universal kalluftsintag som man kan bygga ihop nått?

9
anders skrev::D
Det är LMM, den som är skruvad på luftfilterburken och har en sladd in på sidan...

Rastret..eller bikakan...sitter mot luftburken.

Bild
Jaså, din lurifax...! :lol: :lol:
Du hade lossat och lagt den på ett annat ställe... Jag letade som en galning till vänster under huven...! :roll: :oops:
(F ö föredrar jag att ha fronten monterad... men du har inte prövat med lite Ventoline i insuget...? :lol: :lol: :smoking: )
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

10
Skäreläjan skrev: (F ö föredrar jag att ha fronten monterad... men du har inte prövat med lite Ventoline i insuget...? :lol: :lol: :smoking: )
Man får inte ge så hög dos till en 4-åring... :roll:

Nä, nu ska den gå med denna enkla modd ett tag för att se om det märks någon skillnad alls
Bild
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

13
Indalsman skrev:Det där är väl bara ett nät på LMM som ett filter typ??
Det är för att jämna hastighetsprofil före LMM som ger do noggrannare mätningar.
2011 Santa Fe 2.2 CRDi e-VGT
R MLX 4WD

14
Nät har jag sett varianter på, men just detta nät är mer 3-dimensionellt, precis som när man kikar in i en katalysator. Kändes aningen överarbetat.

Vet inte om denna ändring med insuget gjort så mycket till, kanske är svarar den lite bättre i motorvägsfart, men annars så dricker den fortfarande hutlösa mängder (i förhållande till effekten alltså) och har fortfarande ett lite för stort "tröghetsmoment" att vilja öka farten i vissa lägen.
30-40hk till hade varit trevligt.
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)