Annons

Dörrlåsning i30

1
Har just köpt en ny i30 combi och är mer än nöjd så här långt.

Men vet någon om man kan stänga av den automatiska låsningen av bilen på något sätt? När man lämnar bilen så låses den automatisk efter ca 30 sekunder och skulle man glömma kvar nyckeln i bilen medan man t ex bär utrustning fram och tillbaka, så är den plötsligt låst. Inte så kul om man har nyckeln kvar i bilen!
Sitter nyckeln kvar i tändningskåset så låses inte bilen, men man kan ju lägga ifrån sig den på ett säte medan man bär utrustning!
_________________
Janne
Janne
Annons

2
Låsen kan (skall) bara låsa sig under förutsättning att du låst upp bilen med fjärrkontrollen och sedan inte öppnat någon dörr/lucka inom 30 sekunder, då låser larmet bilen igen för att förhindra att bilen står olåst om man råkar komma åt fjärdosan i fickan tex.

Detta är likadant på nästan alla larm oavsett bilmärke och modell.

Jag är inne på min 3:e i30.

3
Har också en i30. En 2010 och den låser sig bara automatiskt på det sätt som mitzu nämner.

Men jag har för mig att jag hört ägare till Kia Ceed klaga på att bilen kan stänga en ute men jag har inte hört det om i30 innan? Verkar galet om den gör så som du nämner. Det hade jag isåfall påtalat för återförsäljaren så de får fixa. Min bil har iaf aldrig låst sig själv utom då när man inte öppnar ngn dörr inom 30s efter att man tryckt på fjärren.
Hyundai I30 1,6D blue 2010