Annons

Min I40 så här efter 8h i min ägo...

1
...

Tänkte skriva lite om min uppfattning och tycke hitills.

Höll inte på att få med den idag då det visade sig att man höll hårt på 3-4:e september. Så när jag kom för att hämta bilen så tillät inte systemet att registrera den. Gränsfall vad imorgon (läs 2 sept) kom det fram via olika kommunikationer per telefon.

Av olika skäl funkade det bara idag för mig att hämta den eller nästa vecka därav att jag ville ha den idag. Jag beställde bilen redan 11 juli för jag tror att det kommer bli en hit för Hyundai och jag hatar att vänta.

Bilen har funnits hemma hos dem sedan i onsdags förra veckan, och jag har lyckats hitta ärenden varenda dag i närheten för att få åka och titta på den!!!

På ett sätt gick Hyundai svaga från sin bestämda policy 3-4:e sept.... på ett annat sätt så gjorde dom något ännu starkare; Dom satte mig som kund högre!

Dom släppte ifrån sig bilen med motstånd!

Koreaner slår ifrån underläge med stämpeln att vara lågbudget och taskig kvalite. Jag tror den tiden är över för länge sedan.

Jag köpte LG tvättmaskin och Torktummlare för ca 10 år sedan, det vad 7kg:s maskiner som då vad helt nytt vad man kallade DD (DirectDrive) dvs inga remmar och motorn satt direkt på trumman. Precis utkommet då och folk skrockade och sa skit. LG trodde på sin kvalite och gav 7 års garanti. Mina maskiner funkar ännu! Inte en enda gång har jag haft problem med någon av dem under denna 10 års period. Det vad som på den goda tiden för t.ex Cylinda vilket idag inte ger mer än 2 års garanti!

Nu kom jag av mig :oops:

Min I10 från 2008 har inte uppvisat något problem under 3 år.

Mina tidigare bilar under 6 år har varit en SAAB 9-3 och 9-5 alla uttagna nya. Jag skulle kunna skriva en bok om alla problem jag haft med dessa!!!!!

På 9-3:an rasade AC /ECC efter 3 veckor, lät som en skörde tröska när den försökte kyla! Efter 2600 mil gick ett hjullager. på 9-5:an så har nog allt hänt..orkar inte skriva!

Så vad jag vill komma fram till är att det finns inga; "Har du råd att inte köpa Svenskt" längre.

Så nu till bilen!

Det är en Premium 136hk Diesel.

Så det är från den jag utgår!

Du får 2 stycken handböcker som är som två tegelstenar! Ett tips till Hyundai och även till er som beställer bilen! Be att få handböckerna innan. Så att ni kan läsa dem innan ni får bilen. Om ni vill kunna allt utantill innan ni sätter er i bilen.

Nu gillar jag att läsa manualer men jag har inte gjort det idag :shock: utan jag har suttit i bilen och fingrat mig fram. Och jag tycker att det är ganska självklara steg i de olika menyerna och ställbara parametrar för dig som ägare.

Jag ser lite översättningsfel ( dvs till Svenska) men det kommer uppdateras när dom stoppar in datakablen i sidan på bilen vid första servicen.

Vad jag imponeras av är att Hyundai har satt massa parametarar att stolen åker hit när du stänger av bilen, den spelar en melodi här, piper där, släcker ljuset där osv. Men dom har satt options på dem, du kan välja bort om du tycker det stör eller om det inte är vad du vill ha!

Dom bestämmer inte över dig...dom ger förslag med dafault-värden men du kan ändra! Customer is King! eller?

Lite förvånnad att inte informationen finns i deras säljprospekt att det mesta avseende Stereo, Nav, telefon osv går att styra med rösten. Och jag höll på att bralla ned mig när jag sa USB och en kvinnlig med något syntetisk svarade ut i högtalarna att "Ingen USB fanns tillgänglig!"

Jag imponeras av att den allra oftast i 99 av 100 tar mig till den menyn jag säger högt och ljudligt efter jag fått kvitteríngs melodin efter jag tryckt på voice-knappen.

Jag har inte haft den så länge men jag vet vad jag personligen hatar...grusväg. Speciellt en sådan som ser ut som min mage :wink: (tvättbräde) allt rustar, skakar och dånar. Så in med 7-åriga sonen och bort till en 600 meter spikrak grusväg där bönder sargar vägen med sina "skitspridare" m.m.

Och nu har jag en Bluuuuuuuuuuuue-drive som dom så diskret satt på sidorna så jag fick också traktor däck på den därav att den kanske dansar över dessa raster i grusvägen utan att ge mig någon irritation överhuvudtaget.

Det enda jag tyckte vad negativt är att jag skitade ned min nya bil!

Av min son såg jag mest hakan då han är helt såld på glastaket och sitter konstant och tittar rakt upp med huvudet! Mkt konstiga frågor som; Få inte fåglarna ström i benen då dom sitter på elledningarna osv.

Tebax till Blue Drive dekalerna..dom är på tok för stora!!! Och hur ska man kunna hålla rent i dom och runt dom? Dom måste bort!

Men nu har jag bara ca 4-5 timmars fingrande och petande och ca 6 mil att gå på så jag kommer skriva mer.

Imponerad? Jaaaaaaaaaa!!!!

Nöjd? Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Ånger? Inte på kartan

Något negativt ännu? *BlueDrive dekalerna för stora, *Knappen till rattvärmaren illa placerad, *"Locken/skivorna" till reservhjulet/facken under bagaget är billiga, ingen stabiltetet, tunna osv. Känns konstigt med tanke på allt annat som verkar var gjort med omsorg och kvalite.

Just det! Jag har provat fickparkeringsfunktionen säkert 10ggr med olkia avstånd till bilarna i sidled och den klämmer sig in i mina ögon skrämmande perfekt och nära varje gång. Jag tvekade massor med ggr och tänkt att nu river jag bort framspoilern. Men den parkerar perfekt varje gång.

Kommer jag använda den? Jaaaa kanske...mest för jag imponeras av osynliga mannensom rattar in den. Min son bara kiknade av garv när jag visade honom. Så bara för att höra hans skratt. Och om man nu skulle fickparkera själv i framtiden och missa totalt kan man ju alltid skylla på Hyundai och deras fickparkerings assistans.

Nä nu ska jag hoppa till kojs! Återkommer i morgon med mer åsikter...fast det är ju mina. Så dom kanske inte är rätt :D

p.s Det finns ett riktigt stort problem med bilen i mitt fall....min fru! Hon sa godnattt förrut med efterklämmen; -Jag tar nya bilen imorgon! (snyft!)
Annons

2
Helt underbart Tocke! :biggrin: :biggrin:
Jag bara älskar sådana här berättelser! :D :D
Ser fram emot vidare inlägg, och grattis återigen till bilvalet! :D :D
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

3
tvätta rent bilen riktigt innan så kan du ta en ren spackelspade och en fin duk som inte är för tunn. så kan man få bort dekalerna. tvätta sedan rent med citrusrengöring eller liknande som är skonsamt för lacken.

Dag 2

4
Jaaaa ni vet ju redan vem som tog bilen i morse, jag hjälpte henne med att programmera stolsinställningen på förarestolen. Sedan vet jag inte hur hon lyckades snabbt ratta in bandit på radion och sedan rullade hon iväg bara sådär! I MIN BIL!!!!!!! :twisted:

Den är ju väldigt maffig, stor och lång (bilen alltså!) :wink: Så jag har varit orolig att hon inte skulle vilja köra den med tanke på att hon kört I10 i 3 år.

Efter 10 minuter ringer min mobil och ser min frus nummer presenteras, jag tänker direkt nu har hon lyckats göra något dumt med bilen. Sitter upptagen i andra telefonen och trycker upptaget. Hon ringer direkt igen! Faaa´n hon har kraschat vår nya bil???? Jag avslutar samtalet snabbt och ringer upp henne.....

Hon svarar glatt (puhhhh) och säger; -Jag hittade ingen handbromsspak att dra i...men jag hittade en knapp som hade samma symbol så jag provade den!

Mkt svammel och OT nu så till bilen!

Slutade tidigt idag ringde frugan och sa att jag kommer och hämtar bilen då jag måste få tag i skålade gummimattor eftersom barnen drar in ett halvt grustag.

Sedan säger hon; -Man satt ju som en gudinna i bilen. WTF??? Hon har aldrig sagt något sådant, hennes åsikt är att en bil ska bara ta dig från A till B och helst skulle hon vilja slippa fylla på bränsle själv!

Vet inte hur ni andra har det, men min fru anser att hemma ska det minsann städas i tid och otid men i bilen verkar inte den regeln finnas. Jag har flera kompisar vars tjejers bilar ser ut som en j)/&))%¤/vla rövarkula inuti!

Speciellt en kompis som jag jagar med, vi tog hennes bil vid ett tillfälle. Fy´faan som det såg ut i den. Vi sköt en "gylta" på 80 kg som vi stoppade in i hennes bagage ibland häst grejor, gamla McD papper m.m. Jag sa på skoj till honom; - ser ju ut som en soptipp här ! Han svarar; -Du hon skulle inte märka om vi lät grisen ligga kvar här i!


Jag har fingrat massor på stereon, nav osv. Jag tycker dom har lyckats förträffligt. Som tex om du åka till en adress så vartefter du skriver gatans namn så försvinner möjliga gator, och då "highlight:ar" nav:en bara dom bokstäver som är möjliga i resterande gators namn. Har kört extern Garmin innan och inte sett denna funktion. Touchskärmen funkar riktig bra!

Det enda som jag inte får till alla ggr är när jag använder röststyrningen för att säga frekvensen för en radiokanal. Jag lyckades efter flera försök tom få system att totalt låsa sig på röststyrningen. Den slutade att fungera. Jag stängde av stereon, startade om bilen osv men inget hände. Sedan bytte jag jag språk och tebax till Svenska så hoppade den igång igen.

Nybilsdoften är underbar!...en del hatar den men jag älskar den.

Forumet borde sätta upp en omröstning om det luktar underbart eller bara skit!?

Det är flera som sett bilen och frågat om den, det känns kul då syns den ju och sticker ut!

Tyvärr kan jag ännu inte ge någon feedback på köregenskaper/känlsa i mitt tycke då jag inte kört så mkt idag. Men lite kan jag ka ge lite andra reflektioner.

Jag har provat många bilar och äntligen en bil som lever upp till ordet svankstöd!!! Så sitter man bra i de skålade stolarna. Så i mina ögon jämfört med saab som är dom minst lika bra om inte bättre!

Lite förvånande är att på framdörrarna så finns det ett rött varselljus montera i nederkant som tänds när man öppnar dörren. Det finns även i bakdörrarna MEN dom lyser inte!!! Så jag tänkte att jag fått ett måndagsexemplar där man missat att koppla in dessa. Så ned till Hyundai men alla säljare vad upptagna så jag slet upp en bakdörr på en I40 i hallen! Samma fenomen lyser på dörrarna fram men inte bak. Så (nu gissar jag) det är bara "dummies" på bakdörrarna. Isåfall minus!!!!

Stereon och volym är helt klart godkända, man kan inte vinna SM i biljud med den men helt klart somsagt godkänd!

Nu skriver jag negativa saker ovan men förövrigt så är den bara postiv.

Jag kan få ångset om jag köper något onödigt eller ogenomtänkt, men I40:n känns sååååååååå bra köp!

Tebax igen!

6
Lite mer tyckande....

Kul rolgy66, hoppas du också blir nöjd med ditt val. Vilken modell blev det?

Nu har jag fått några mil till i den. Kört både 70, 90 & 120 sträckor.

Först fick jag för mig att det vad mer vägljud i kupén än på t.ex Saab:en när man körde på 70-väg.

Precis som det blev någon konstig resonans vid just den fartbilden. Men sedan fick jag ta ett snack med mig själv om jag inte satt och letade fel. Hur ofta kör jag bil utan att ha stereon på ? Aldrig! Men nu satt jag utan stereo och bara lyssande.

Jag körde motorväg (120) och ca 10mil, ensam i bilen och ingen packning. Använde farthållaren hela vägen (förrutom några inbromsningar). Bränsle förbrukningen låg och pendlade mellan 0,4 & 0,5 under hela resan, vilket jag tycker är riktigt bra.

Upplever den som väldigt areodynamisk med lite påverkan av t.ex sidovindar (blåste lite).

Är väl inte tvärfullt med kusar under huven men tycker den far iväg ganska bra om man växlar ned och kommer upp vid ca 3000varv.

Trodde att bilen skulle kännas "svampis" pga 16":s miljödäcken men får känslan av att den är helt okej.

Är väldigt nöjd hittils men det finns några saker jag saknar och några är lite missar.

*Saknar att man inte kan dra ned eller upp alla fönster (och taklucka) när man som på andra bilar håller inne knappen för låsa respektive öppna.

*Nummer skultens infästning verkar sitta väldigt högt (dvs i överkant på skylten) det gör att varje gång man drar igen bakluckan så slår skylten mot bakluckan i nederkant. Det lär ju senare tid bli märken i bakluckan och senare genom slag i ytskiktet (rost?)

Så det kommer jag försöka åtgärde med någon form av gummitassar i nederkant bak på skylthållaren.

*När takluckan öppnas fälls ett tygnät upp för att avisa vinden. Det funkar super bra upp till 90km/h sedan tycker jag tyget bågnar och man tänker att det är nog bäst att stänga luckan innan det går sönder.

*Halvljuset i är väldigt bra men när man slår på heljuset (glödtråd) så tycker man det känns fjuttigt. Men men...

Men detta är ju egentligen småsaker jämfört med de positiva egenskaper bilen har med funktioner osv.

Re: Tebax igen!

7
Tocke skrev:Kul rolgy66, hoppas du också blir nöjd med ditt val. Vilken modell blev det?

*Halvljuset i är väldigt bra men när man slår på heljuset (glödtråd) så tycker man det känns fjuttigt. Men men...
Kul läsning Tocke, nu är man bra sugen...

Jag har beställt samma modell som du, i Chrystal White Pearl.

Upplever du helljuset som ett problem? Har hört att det är under all kritik och att det skickats "larmrapporter" till tillverkaren...

8
Kolla lite nogare så ser du att Hyundai har monterat ett skydd ytterst på Nedre delen av bakluckan i glasfiber.. Troligast för att förhindra yttre påfrestningar tex rost och stenskott.. :)
Svart Hyundai ix35 crdi A6 exclusive.
Svart Hyundai i40 crdi A6 sport.

Re: Tebax igen!

9
rolgy66 skrev:
Tocke skrev:Kul rolgy66, hoppas du också blir nöjd med ditt val. Vilken modell blev det?

*Halvljuset i är väldigt bra men när man slår på heljuset (glödtråd) så tycker man det känns fjuttigt. Men men...
Kul läsning Tocke, nu är man bra sugen...

Jag har beställt samma modell som du, i Chrystal White Pearl.

Upplever du helljuset som ett problem? Har hört att det är under all kritik och att det skickats "larmrapporter" till tillverkaren...
Problem och problem...uppenbart så reagerade jag på att helljuset är klent. Lite mer skulle man nog kunna kräva av en bil med årsmodell 2012

Nu när du också skriver att fler har samma åsikt och man "skickar rapporter till Hyundai" så har väl det definitivt blivit en sak att lösa för Huyndai, både på kommande bilar och de som redan fått en levererad. (eller?)

10
Martin.n skrev:Kolla lite nogare så ser du att Hyundai har monterat ett skydd ytterst på Nedre delen av bakluckan i glasfiber.. Troligast för att förhindra yttre påfrestningar tex rost och stenskott.. :)
Se där jaaaaa! Inte vad det lackad plåt på den hälften av bakluckan!

Du har så rätt :D Men tyvärr får du nog inte rätt på "glasfiber" utan jag tror nog det är ABS-plast. :wink:

Men i mitt fall hatar jag sånt skrammel när man stänger bakluckan och skylthållaren slår i med oljud till följd, så ett par gummitassar blir det snarast!

Men din upplysning om bakluckans konstruktion hade gått förbi mig!

Och jag som trodde jag visste allt! :roll: :wink: