Annons

16
Är det någon som monterat 6000k lampor i halvljusen? Vilken sockel är det på lamporna?
Är det någon som monterat xenon på helljusen?

Har ju inte fått bilen så jag har ju inte kunnat kolla om det är gormit att att byta lampor. Någon som vet bättre?
Annons

Helljus

17
Är det någon som har fått mer info från någon återförsäljare angående helljusen på i40?
Vi sitter o fundera om vi ska installera kitet från xenonkungen för 1300 spänn.
Men det är så att xenonlampor har en "uppvärmningstid" på typ en halv sekund, vilket inte är så lämpligt för helljus om man ska använda dom att signalera med.
Har man dom på en längre tid är det väl bra, men som signalljus undrar jag om det funkar bra.
Vi vill inte heller ha en rallybil eller vilka som helst extraljusen, då hade vi väl köpt en traktor o trimmat den istället. :wink:

Re: Helljus

18
vette079 skrev:Är det någon som har fått mer info från någon återförsäljare angående helljusen på i40?
Vi sitter o fundera om vi ska installera kitet från xenonkungen för 1300 spänn.
Men det är så att xenonlampor har en "uppvärmningstid" på typ en halv sekund, vilket inte är så lämpligt för helljus om man ska använda dom att signalera med.
Har man dom på en längre tid är det väl bra, men som signalljus undrar jag om det funkar bra.
Vi vill inte heller ha en rallybil eller vilka som helst extraljusen, då hade vi väl köpt en traktor o trimmat den istället. :wink:
Jag har också titta på olika lösningar med helljuset samt sett hur en som har installerat ett kit från xenonkungen fungerar, han var tydligen nöjd efter tre olika försök.
Har också titta på EX3000 ultra lösning vilket jag tycker är dyrt sätt att förstöra front grillen på.
Så nu är jag igen inne på en xenonlösning men helst med premium detaljer typ de från Philips med CAN-BUS för nya bilar. Men då uppstår problemet med att hitta en lamphållare som passa bilen, vilka xenonkungen naturligtvis inte säljer separat :evil:
Varför jag inte vill köpa kittet från xenonkungen är att dessa prylar är ett hyfsat eftermarknads kit från Kina på 50 watt vilket, enligt dem, är pga att 35 watt inte lyser tillräckligt.
Då ett 50 watt kit behöver en powerlampa så kommer uppvärmningstiden att bli ytterligare lite längre jämfört med ett 35 watt lampa, och det vill jag inte ha.
Vad jag också tror så borde en 35 watt premiumlampa från Philips med bra uv-skydd lysa nästa lika starkt som en 50 watt eftermarknads lampa :?:
Och till slut så bör man ju inte ha xenon-lampor i en halogen lykta pga den spridda ljusbilden som man kan få, med jag tycker ändå att i det här fallet så är det bättre med xenon på helljusen en att inte se något alls 8)
För närvarande har jag bytt longlife standard lamporna till ett par silverlight från Osram. Dom fungerar bättre men mer ljus vill jag naturligt vis ha :wink: :(

19
Mitt kurvljus gav upp för några veckor sedan, lämnade in bilen till mecken och frågade vad som kunde göras åt helljuset i samma veva.
Fick då tipset att byta lampa till Osram NightBreaker+, samt fick ljuset "nedjusterat". (Ville inte konvertera till xenon ännu)
Tycker nog resultatet av detta blev bättre, känslan jag hade tidigare var att ljuskäglan låg lite högt. Enligt min tekniker så är tydligen grundinställningen lite hög på helljusen, någon annan som hört talas om detta?

Re: Helljus

20
KINGKONG skrev:
vette079 skrev:Är det någon som har fått mer info från någon återförsäljare angående helljusen på i40?
Vi sitter o fundera om vi ska installera kitet från xenonkungen för 1300 spänn.
Men det är så att xenonlampor har en "uppvärmningstid" på typ en halv sekund, vilket inte är så lämpligt för helljus om man ska använda dom att signalera med.
Har man dom på en längre tid är det väl bra, men som signalljus undrar jag om det funkar bra.
Vi vill inte heller ha en rallybil eller vilka som helst extraljusen, då hade vi väl köpt en traktor o trimmat den istället. :wink:
Jag har också titta på olika lösningar med helljuset samt sett hur en som har installerat ett kit från xenonkungen fungerar, han var tydligen nöjd efter tre olika försök.
Har också titta på EX3000 ultra lösning vilket jag tycker är dyrt sätt att förstöra front grillen på.
Så nu är jag igen inne på en xenonlösning men helst med premium detaljer typ de från Philips med CAN-BUS för nya bilar. Men då uppstår problemet med att hitta en lamphållare som passa bilen, vilka xenonkungen naturligtvis inte säljer separat :evil:
Varför jag inte vill köpa kittet från xenonkungen är att dessa prylar är ett hyfsat eftermarknads kit från Kina på 50 watt vilket, enligt dem, är pga att 35 watt inte lyser tillräckligt.
Då ett 50 watt kit behöver en powerlampa så kommer uppvärmningstiden att bli ytterligare lite längre jämfört med ett 35 watt lampa, och det vill jag inte ha.
Vad jag också tror så borde en 35 watt premiumlampa från Philips med bra uv-skydd lysa nästa lika starkt som en 50 watt eftermarknads lampa :?:
Och till slut så bör man ju inte ha xenon-lampor i en halogen lykta pga den spridda ljusbilden som man kan få, med jag tycker ändå att i det här fallet så är det bättre med xenon på helljusen en att inte se något alls 8)
För närvarande har jag bytt longlife standard lamporna till ett par silverlight från Osram. Dom fungerar bättre men mer ljus vill jag naturligt vis ha :wink: :(
Såg nu att Xenonkungen har ändrat ballaster igen till en 50 watt speedstarter utan ev extra utrustning för CANBUS problem, Ja det verka som att kittet till bilen har börjat mogna :)
Senast redigerad av KINGKONG den 23 jan 2012, 14:00, redigerad totalt 1 gånger.

23
Många klagar ju så fruktansvärt på helljuset, men är det någon som säger att halvljuset är helt underbart jäkla bra, lyser brett och långt. Inte konstigt att man upplever hel som dåligt, men en sak som är riktigt dåligt med helljuset är att det lyser upp i trädtopparna.

Får se om det blir xenon och att ställa ner helljuset nästa vecka.

24
Nille71 skrev:Mitt kurvljus gav upp för några veckor sedan, lämnade in bilen till mecken och frågade vad som kunde göras åt helljuset i samma veva.
Fick då tipset att byta lampa till Osram NightBreaker+, samt fick ljuset "nedjusterat". (Ville inte konvertera till xenon ännu)
Tycker nog resultatet av detta blev bättre, känslan jag hade tidigare var att ljuskäglan låg lite högt. Enligt min tekniker så är tydligen grundinställningen lite hög på helljusen, någon annan som hört talas om detta?
Jag sänkte också ned helljusen för hand och vips så vart det bättre!
Men mer vill jag nog ha :wink:

26
Var i stan häromdagen för att fråga en kunnig installatör av extraljus.
Frågande honom om vad han tyckte om xenon konvertering. Svaret jag fick var att han hade slutat att installera xenonkit pga att det gav honom för många problem att lösa åt kunder som vill ha det. Han sa också att han ännu inte har sett ett enda eftermonterat hid-kit som har fungerat tillfredsställande. Så hans rekommendation var att sätta på ett par hederliga extraljus med relä!
Ja vad gör man nu om man inte vill ha ett par extraljus?
En sak som verka vara ett genomgående problem med eftermonterade xenonkit är kvalitén samt kompatibiliteten med bilens CANBUS. Så då frågar man sig hur kan man få tag på ett kit som uppfyller samma standard som original xenon ljusen har?
Det är verkligen synd att inte hyundai kan komma på en bra lösning för detta som man kan köpa även om det nu är olagligt med eftermonterat xenon ljus,dvs framförallt på halvljusen.
Man får väl igen förlita sig på att xenonkungen kan få till en lösning med de halvkvalitativa grejor som de nu säljer, även om det bär emot. :evil:

27
bladhet skrev:Oki, Är det någon skruv på locket eller hur ser det ut?
Titta i instruktionsboken där visas tre skruvställen. på det tredje stället så kan du ändra helljuset. Detta genom att endera använda en skruvmejsel som du får använda som ett skjut don för att ändar kugglägena med eller så kan man använda en hylsnyckel, vilket jag efter ett ta insåg.

29
Angående Helljuset,

Jag har fått av ÅF ett xenonkit med 50W från Xenonkungen. Funkar hur bra som helst, var först problem att ena lampan slocknade med bara en decoder till ena ballasten men Xenonkungen skickade mig en till decoder då dom kommit fram till att det behövs två stycken. Lyser helt okay nu men....

Då jag och min sambo kör över 3000 mil/år efter vägar utan viltstängsel och mycke älg och ren så är ett bra helljus viktigt, så nu har jag monterat 2 st Hella FF300 som jag xenonkonverterat med 50 wattare och ny lyser det utav helvette :D

Finns en nackdel med Xenon, tar lite tid innan full ljusstyrka uppnås från kallt läge.

Är för övrigt inte olagligt att ha xenon på helljus eller extraljus, eftermontering på halvljus är dock olagligt om man inte har automatisk ljusreglering.
Ljuset i tunneln kan vara ett mötande tåg!

Min bil:
Hyundai i40 1,7 crdi Premium, Blue spirit pearl

30
Min sambo har börjat klaga på att något av ljusen (halv, hel eller kurvljuset) har börjat "fladdra".
Det verkar som ett glapp så att dom släcks/tänds väldigt fort.
Hon har varit med om det nu tre gånger, och bara när det är lite fuktigt/dimmigt ute.
Och bara på raksträckor (troligen inte kurvljuset i så fall).
Inga andra konstigheter som skulle påverka som stereon på högsta volym eller ett inkommande samtal (bluetooth-uppkoppling).
Inget har ändrats på bilen, som ett xenonkit tex.

Någon som har en idé förutom att kontakta ÅF?