Annons

31
Rulle68 skrev:Angående Helljuset,

Jag har fått av ÅF ett xenonkit med 50W från Xenonkungen. Funkar hur bra som helst, var först problem att ena lampan slocknade med bara en decoder till ena ballasten men Xenonkungen skickade mig en till decoder då dom kommit fram till att det behövs två stycken. Lyser helt okay nu men....

Då jag och min sambo kör över 3000 mil/år efter vägar utan viltstängsel och mycke älg och ren så är ett bra helljus viktigt, så nu har jag monterat 2 st Hella FF300 som jag xenonkonverterat med 50 wattare och ny lyser det utav helvette :D

Finns en nackdel med Xenon, tar lite tid innan full ljusstyrka uppnås från kallt läge.

Är för övrigt inte olagligt att ha xenon på helljus eller extraljus, eftermontering på halvljus är dock olagligt om man inte har automatisk ljusreglering.
Detta är precis vad som är typiskt med med eftermarknads exenonkit. Varför måste det vara en märkbar fördröjning när man inte har en sådan på originalgrejorna och sedan Rulle68 titta vad xenonkungne nu har att erbjuda, dvs ett kit med en helt ny ballaster!. Du borde begära att få detta kitt istället för det du nu har, så du slipper dessa j-a decodrar!
Slutligen så borde ÅF till Hyundai kunna erbjuda ett bra premium kit som man skulle kunna köpa :evil:
PS: Halvljusen är jag mycket nöjd med.
Annons

32
Så vitt jag vet så spelar det ingen roll om xenonet heter philips m.m det kommr ändå ta några sekunder innan det är full styrka.

Men jag kommer mest troligt få tag på xenon med spedstarter som ska tända upp riktigt fort.

33
Det har ingen betydelse om det är orginalmonterat xenon eller inte, tändfördröjning har alla xenonlampor oavsett om de sitter i bilar eller i allmänbelysning.

// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

Skillnad på velostar och i40

34
Har tänkt att xenonkonvertera helljuset på min i40 men jag är inte så intresserad av att köpa xenonkungen grejor och han vill ju som bekant inte sälja sina lamphållare löst. Men nu har jag hittat lamphållare i usa. Men dom är till Velostar, men kan det verkligen vara någon skilland på velostar och i40 på just lamphålls fronten??

35
KINGKONG skrev:
Rulle68 skrev:Angående Helljuset,

Jag har fått av ÅF ett xenonkit med 50W från Xenonkungen. Funkar hur bra som helst, var först problem att ena lampan slocknade med bara en decoder till ena ballasten men Xenonkungen skickade mig en till decoder då dom kommit fram till att det behövs två stycken. Lyser helt okay nu men....

Då jag och min sambo kör över 3000 mil/år efter vägar utan viltstängsel och mycke älg och ren så är ett bra helljus viktigt, så nu har jag monterat 2 st Hella FF300 som jag xenonkonverterat med 50 wattare och ny lyser det utav helvette :D

Finns en nackdel med Xenon, tar lite tid innan full ljusstyrka uppnås från kallt läge.

Är för övrigt inte olagligt att ha xenon på helljus eller extraljus, eftermontering på halvljus är dock olagligt om man inte har automatisk ljusreglering.
Detta är precis vad som är typiskt med med eftermarknads exenonkit. Varför måste det vara en märkbar fördröjning när man inte har en sådan på originalgrejorna och sedan Rulle68 titta vad xenonkungne nu har att erbjuda, dvs ett kit med en helt ny ballaster!. Du borde begära att få detta kitt istället för det du nu har, så du slipper dessa j-a decodrar!
Slutligen så borde ÅF till Hyundai kunna erbjuda ett bra premium kit som man skulle kunna köpa :evil:
PS: Halvljusen är jag mycket nöjd med.
Xenon oavsett original eller eftermonterat tar tid på sig att få full ljusstyrka, bara att man inte tänker på det för halvljuset då det alltid är på efter start, men kolla när du just startar bilen så ser du att det tar tid innan det lyser för fullt
Ljuset i tunneln kan vara ett mötande tåg!

Min bil:
Hyundai i40 1,7 crdi Premium, Blue spirit pearl

36
Var ute o snurrade en tur ikväll bara för att kritiskt granska helljuset efter justeringar o lampbyte.
Det funkar utomordentligt bra nu. Kommer inte konvertera om, prioriterar snabbt ljus på vägen efter avbländning, framför kristallklart ljus.
Upptäckte dock en annan sak. Dimljuset, har ingen erfarenhet av dimljus. Hur skall ljuset ligga. Letade efter någon effekt av dessa lampor, länge. Innan jag såg ljuskäglor i diket ca 2-3m framför bilen. Är detta normalt?

37
Min erfarenhet från mina Santa Fe är att dimljuset är mer show case än att det är användbart. Det behövs mkt effekt för att komplettera/ersätta halvljusen. Kanske är det samma på I40? Xenon på dimljus är inte fel, men kostar väl mkt per användningstillfälle.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

38
ClasseClas skrev:Min erfarenhet från mina Santa Fe är att dimljuset är mer show case än att det är användbart. Det behövs mkt effekt för att komplettera/ersätta halvljusen. Kanske är det samma på I40? Xenon på dimljus är inte fel, men kostar väl mkt per användningstillfälle.
Det var helljuset jag tidigare hade tankar på att konvertera om, inte längre.

Sedan så upptäckte jag att halvljuset är konstant, det växlar aldrig av om jag slår på hel- el dim-ljus. Om jag inte minns fel så skall dessa inte användas i kombination. Har dessa regler ändrats på sista tiden?

39
Nille71 skrev: Sedan så upptäckte jag att halvljuset är konstant, det växlar aldrig av om jag slår på hel- el dim-ljus. Om jag inte minns fel så skall dessa inte användas i kombination. Har dessa regler ändrats på sista tiden?
Det är inga problem med att hel- och halvljus lyser samtidigt.
Däremot får man inte använda dimljus eller andra extralysen tillsammans med halvljuset.
Själv hör jag till dom som använder dimljuset som DRL ("Day Running Lights"), med p-ljuset tänt.
Det finns dessutom någon (tokig) regel om att dimljusen skall vara vinklade neråt, för att inte blända mötande (!?), och det är nog därför vi ser ljuset 2-3 m framför bilen... :?
:D Hälsningar
181 Skäreläjan

Hade en SF CM V6 A4 C7 Satin Beige -06
Numera Jeep Cherokee -15
Husbil Pilote V630J (Plåtis)

"Ditt hem är där din katt är...!"

41
vette079 skrev:Min sambo har börjat klaga på att något av ljusen (halv, hel eller kurvljuset) har börjat "fladdra".
Det verkar som ett glapp så att dom släcks/tänds väldigt fort.
Hon har varit med om det nu tre gånger, och bara när det är lite fuktigt/dimmigt ute.
Och bara på raksträckor (troligen inte kurvljuset i så fall).
Inga andra konstigheter som skulle påverka som stereon på högsta volym eller ett inkommande samtal (bluetooth-uppkoppling).
Inget har ändrats på bilen, som ett xenonkit tex.

Någon som har en idé förutom att kontakta ÅF?
Har upptäckt precis samma "glapp". Kontaktade ÅF som skulle kolla med Hyundai support.

Lust var det här

42
Vill bara avslut den här tråden med att jag till slut har köpt ULTRA3000 extraljus med sex lampor.
Dem fungerar hur bra som helst och man känner sig som en natt drottning på vägen.
Har inte haft några fördröjning eller störning på övriga belysning och installation var enklare en vad jag först trott.
Men en sak är säker, billiga var dem inte och man måste också såga sönder plast grillen lite grann!
Det svåra är nu hur man kan få vet om man har hitta optimal inställning av ljusen.
Är det någon här som vet hur man gör det på ett enkelt sätt :idea:

Re: Skillnad på velostar och i40

43
bladhet skrev:Har tänkt att xenonkonvertera helljuset på min i40 men jag är inte så intresserad av att köpa xenonkungen grejor och han vill ju som bekant inte sälja sina lamphållare löst. Men nu har jag hittat lamphållare i usa. Men dom är till Velostar, men kan det verkligen vara någon skilland på velostar och i40 på just lamphålls fronten??
Jag har också kollat på lamphållarna till Velocter och det verkar som om det är samma. De ser iallafall lika dana ut och de skall ju båda passa till H7. Har sett att det finns två sorter, en som är "hel" och en som är "snittad". Det verkar som om den hela sitter bäst.

Finns ju även direkt från Kina. http://www.aliexpress.com/item/10-PAIRS ... 73137.html

Endast 10pack. risk för att bli blåst men köper någon är jag intresserad att va med.

Re: Skillnad på velostar och i40

44
M72 skrev:
bladhet skrev:Har tänkt att xenonkonvertera helljuset på min i40 men jag är inte så intresserad av att köpa xenonkungen grejor och han vill ju som bekant inte sälja sina lamphållare löst. Men nu har jag hittat lamphållare i usa. Men dom är till Velostar, men kan det verkligen vara någon skilland på velostar och i40 på just lamphålls fronten??
Jag har också kollat på lamphållarna till Velocter och det verkar som om det är samma. De ser iallafall lika dana ut och de skall ju båda passa till H7. Har sett att det finns två sorter, en som är "hel" och en som är "snittad". Det verkar som om den hela sitter bäst.

Finns ju även direkt från Kina. http://www.aliexpress.com/item/10-PAIRS ... 73137.html


Endast 10pack. risk för att bli blåst men köper någon är jag intresserad att va med.
Den som inte är snittad behöver du kapa kablarna för att få in dem i hållaren. På den snittade trär du in kablarna. Inget som hindrar att du snittar upp en hel å andra sidan.

Re: Skillnad på velostar och i40

45
tjosan skrev: Den som inte är snittad behöver du kapa kablarna för att få in dem i hållaren. På den snittade trär du in kablarna. Inget som hindrar att du snittar upp en hel å andra sidan.
Tror du inte att du kan få igenom kablarna genom hålet utan att kapa dem?

Så här ser kontakterna ut på mina lampor, det borde inte vara några problem att få igenom kontakterna.

Bild
Senast redigerad av M72 den 15 dec 2012, 10:51, redigerad totalt 1 gånger.