Annons

Bränsleförbrukning automat / manuell

1
Hej!

Funderar på att skaffa en i40 nu till våren. Jag skulle helst vilja ha en 1,7 diesel automat men skatt och förbrukning avskräcker.

Enligt siffrorna skall ju en manuell dra ca 0,45 och en automat 0,60. Detta är ju 30% mer bränsle och det känns lite onödigt.

Frågan är ju hur mycket det skilljer i verkligheten?
Med manuell låda verkar man hamna på 0,55 så frågan är vad automaterna kommer upp till.

Någon som har en automat och har mätt förbrukningen?
Annons

2
Hejåvälkommen M72! :D :D

Det låter som en väldigt stor skillnad.

Normalt ska det inte vara så stor skillnad mellan manuell och automat. Jag misstänker att Hyundai har trimmat motorstyrningen speciellt på den manuella för att få in den som miljöbil.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

3
Så kan det ju vara men automaten är ju av gammal teknik även om den är 6-växlad. De har ju en sk dual-clutch låda men den finns annu så länge bara i Veloster. Handlaren hade ingen info om när eller om den skulle kmma till i40.

4
Min sambo´s i40 a6 1,7 136 hk ligger enligt datorn på 0,63 just nu efter snart 700 mil.
Kan sjunka lite kanske, men 0,6 låter realistiskt med tanke på hur hennes förra bil sjönk i förbrukning efter ett tag (i30 cw sport 2,0 m5 bensin).

5
Tack,

det verkar som om siffran på automaten stämmer hyfstat med vad de uppger i broschyren då. Man får alltså räkna med 3000 extra i skatt och sedan 0,1 -0,15 deciliter per mil extra.

6
3157 sek plus 65 sek i registeravgift.
Men så gott det är med automat, tänk dig hålla på att växla genom alla 6 varenda gång.
Det går säkert att hoppa över någon växel, men om du känner det behovet varje gång är man redan inne på "varför tog inte jag en automat".
T.o.m. sambon som alltid har kört med "påk" :wink: kände att hon ville ha A6 efter att ha kört en lånebil jag hade med mig hem en gång, en BMW 116 med M6.
Hon kom hem o det första hon sa "hur i H....... tänkte dom med den lådan".
Och valet var klart efter den körningen.

7
"varför tog inte jag en automat"
Precis den tanken har jag.

En Dual clutch låda slår dock en traditionell automat med hästlängder men man kan ju inte få allt. Skulle vara bra att vet om alternativet kommer till i40 alls.

i40 1,7 CRDI Sport A6

8
Hej!

Min har dragit 0,74l/mil på första tankningen. Toppfyll-kör-toppfyll=förbrukning. Man kan tycka att det är något högt. Det är vid körning i stark kyla mellan 20-23 minus grader. Och dubbdäck 215/50-17.

Bilen har bara gått ca 90mil än. Men jag skriver upp allt jag tankar och mäter sedan förbrukningen på ovan beskrivna sätt. Färddatorn uppger en förbrukning på mellan 0,61-0,64 under körning (glädjemätare för föraren)

Hoppas att förbrukningen sjunker lite ju längre man kör,och när det blir lite varmare. Men som det är nu är jag inte nöjd med förbrukningen. Uppgiven förbrukning är ju 0,60l/mil. Jag har kört mestadels landsvägskörning,lite i stadskörning, men inte alls mycket i stadskörning.
I övrigt har jag kört mycket försiktigt utan kraftigt gaspådrag,förbrukningen borde vara lägre tycker jag.

Ska fortsätta att hålla er underrättade allt som milen rullar på.
mvh Conny Karlsson
__________________________________________

Min bil. Hyundai i40 1,7 CRDI Sport A6 Titanium silver metalllic. Svart skinnklädsel.

Tack

9
Verkar som om automaten är rättså mycket törstigare. Fortsätt gärna med uppdateringarna när du kört lite längre.

Tycker att manuell växling är rena stenåldern men lådorna behöver förnyas så att de samspelar med motorn och sänker förbrukningen istället för att höja den.

10
Första och hitils ända tanken så har den tagit 0,72. Manuell 1,7 crdi.

Körde ca 80-85 mil innan jag tankade och 35-40 av dom var ren långkörning och resten var i stan och runt boden m.m sen en hel del kortkörning på ca 5km -1mil till jobbet,träning m.m temperaraturen ute var aldrig över -15. Som kallast var det -36, Men för det mesta låg temperaturen på -20 till -30 under dom där 85 milen.

Färddatorn visade däremot 0,65 eller 0,68.

Just nu står Färdddatorn på 0,7 med 17mil körda och de är ren kortkörning. Till helgen hoppas jag att det blir en lite längre tur.

11
Det går inte att jämföra värdet på färddatorn mot det värde man får när man räknar på hur stor förbrukningen blir från full till tom tank.
Färddatorn är inte ett kalibrerat instrument och har en missvisning på ca. 5-15% både + och -.
Den visar beräknad förbrukning L / 100 Km och kan inte visa förbrukningen från full till tom tank.



// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

Glädjemätare!?

12
Lenn98 skrev:Det går inte att jämföra värdet på färddatorn mot det värde man får när man räknar på hur stor förbrukningen blir från full till tom tank.
Färddatorn är inte ett kalibrerat instrument och har en missvisning på ca. 5-15% både + och -.
Den visar beräknad förbrukning L / 100 Km och kan inte visa förbrukningen från full till tom tank.



// Lennart
Hej Lennart!

Det är möjligt att du har rätt i det du skriver. Men det står ju Average consumtion och det ska väl betyda översatt genomsnittsförbrukning vid mätaren mellan hastighet och varvräknaren. Så då tycker man ju att den ska mäta den genomsnittliga förbrukningen av bilen.

Hittills har jag inte sett en enda av dessa mätare som visar att bilen drar mer än det när du mäter på detta sätt att du.

Fyller upp tanken-kör- fyller upp tanken= förbrukning.

Där ingår ju all körning du gjort med bilen stadskörning,landsväg= genomsnittlig förbrukning för DIG och din körning,sätt du kör på.

Så vad ska vi med dessa mätare till som bara är glädjemätare för ägaren i tron att bilen drar så lite som visas på mätaren,så att han ska bli nöjd med bilen?!
mvh Conny Karlsson
__________________________________________

Min bil. Hyundai i40 1,7 CRDI Sport A6 Titanium silver metalllic. Svart skinnklädsel.

13
Färddatorn beräknar en snittförbrukning L / 100Km vid en viss hastighet/varvtal, inte snittförbrukningen på en full tank.

Man får inte lägga så stor vikt vid vad biltillverkaren uppger för siffror för bränsleförbrukningen då dessa tas fram genom en förutbestämd körcykel i laboratorium.
Som exempel på detta kan nämnas:

Kia Sportage CRDi som deklareas 0,57 L /mil men vill ha 6,6 L/mil
Mitsubishi ASX som deklareas 0,57 L/mil men vill ha 6,7 L/mil
BMW 120d som deklareas 0,45 L/mil men vill ha 5,8 L/mil
BMW X1 som deklareas 0,58 L/mil men vill ha 0,79 L/mil
Hyundai IX35 som deklareas 0,72 L/mil men vill ha 0,90 L/mil
Nissan Qashqai som deklareas 0,79 L/mil men vill ha 0,90 L/mil

Dessa exempel är tagna från Vi Bilägare och Teknikens V.
Vart jag vill komma med detta är att man får inte bli ledsen om inte förbrukningen är den som tillverkaren uppger, den ligger ofta 10-30% högre an vad man uppger. Detta gäller speciellt bilar som skall ner under 119g. Enligt Teknikens Världs tester ligger bilarnas förbrukning i snitt 28,5% högre än vad tillverkarna uppger


// Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

14
Lenn98 skrev:Färddatorn beräknar en snittförbrukning L / 100Km vid en viss hastighet/varvtal, inte snittförbrukningen på en full tank.

Man får inte lägga så stor vikt vid vad biltillverkaren uppger för siffror för bränsleförbrukningen då dessa tas fram genom en förutbestämd körcykel i laboratorium.
Som exempel på detta kan nämnas:

Kia Sportage CRDi som deklareas 0,57 L /mil men vill ha 6,6 L/mil
Mitsubishi ASX som deklareas 0,57 L/mil men vill ha 6,7 L/mil
BMW 120d som deklareas 0,45 L/mil men vill ha 5,8 L/mil
BMW X1 som deklareas 0,58 L/mil men vill ha 0,79 L/mil
Hyundai IX35 som deklareas 0,72 L/mil men vill ha 0,90 L/mil
Nissan Qashqai som deklareas 0,79 L/mil men vill ha 0,90 L/mil

Dessa exempel är tagna från Vi Bilägare och Teknikens V.
Vart jag vill komma med detta är att man får inte bli ledsen om inte förbrukningen är den som tillverkaren uppger, den ligger ofta 10-30% högre an vad man uppger. Detta gäller speciellt bilar som skall ner under 119g. Enligt Teknikens Världs tester ligger bilarnas förbrukning i snitt 28,5% högre än vad tillverkarna uppger


// Lennart
Jo,jag vet ju det att inte de uppgivna siffrorna stämmer med verkligheten. Jag brukar ha som tumregel att jag lägger på ca 1dl på uppgiven förbrukning,då brukar man komma ganska rätt i de flesta fall i verklig förbrukning.

Då bör min i40 hamna på ca 0,7l/mil då uppgiven förbrukning är 0,60l/mil.

Kan ju hoppas att förbrukningen kryper nedåt när det blir varmare, sommardäcken kommer på,och bilen får lite mer mil på mätaren.

Vi bilägares förbrukning vid test mot Volvo v70 för i40 med manuell växellåda stannade på 0,56l/mil.
mvh Conny Karlsson
__________________________________________

Min bil. Hyundai i40 1,7 CRDI Sport A6 Titanium silver metalllic. Svart skinnklädsel.

15
Kan tillägga att våran bil står på 235/45-17 dubbat.
Jo, jag vet, men jag hade dom liggandes hemma eftersom dom har suttit på min Corvette en gång i tiden.
Tyckte det var kul o se om dom öht passade på fälgarna.
T.o.m. däckgubbarna tyckte det såg fräckt ut.
Nu på fredag ska vi lägga på sommardäcken igen, eftersom vi ska åka till Nederländerna i en vecka.
Ska hålla lite koll på vad vi tankar och vid vilka mätarställningarna.
Alltså ska jag jämföra mellan vad datorn säger och vad den verkligen förbrukar.
Men det är nog vad någon annan skrev, det datorn säger är inte lagen.
Min Corvette gör precis samma sak, den säger att den i snitt ligger på 1,05 l/m, men i själva verket är det 1,15-1,2 l/m.

Återkommer i slutet på nästa vecka med en rapport (typ).