Annons

Vilken diesel!

1
Fick ett nyhetsbrev från SvemaBil i Karlstad idag:
Hyundai Tucson - nu med dieselmotor på 140 hk!

Nu är den snart i Sverige, den hett eftertraktade Tucson med ny dieselmotor på hela 140 hk. Motorn är fylld med den senaste tekniken, den har bl.a. partikelfilter och uppfyller kraven för miljöklass 2005, vilket innebär lägre skatt (se längre ned).

Motorn är som sagt på 140 hk och har ett vridmoment på hela 305 Nm., vilket gör bilen stark och dragvillig redan på låga varv. Standard är en sexväxlad växellåda samt ett underhållsfritt partikelfilter. Förbrukningen blandad körning är låga 7,1 l/100 km. Liksom på övriga Tucson är fyrhjulsdrift standard.

Priser:
2.0 CRDI M6 Sport 249,900:-
2.0 CRDI M6 Exclusive 259,900:-

Vad beträffar den omdebbaterade fordonskatten gäller följande. Regeringen har i sin budget förändrat skattesystemet och fordonsskatten blir fr.o.m. nästa år baserat på bilens koldioxidutsläpp, vilket medför att en bil som släpper ut lite koldioxid (ofta mindre bilar) får en lägre skatt och en bil som släpper ut mycket koldioxid får en högre skatt. För dieselbilar multipliceras skatten med 3,5.

De dieselbilar som uppfyller miljöklass 2005 och har partikelfilter får en skatterabatt på totalt 6,000:- de första tre åren (2,000:- per år). För nya Tucson CRDI blir årsskatten 5,828:- Eftersom bilen uppfyller kraven för partikelfilterrabatt blir skatten 2,000:- lägre de första tre åren.
Annons

2
Övriga marknader har haft Tucson med 113 HP CRDI - den "gamla" Santa Fe motorn, men Sverige avstod - bra med tanke på avsaknad av partikelfilter och anständig miljöklassning.

Den ovan angivna motorn är dock inte den som sägs hamna i Santa Fe CM - Koreanska www.bobaedream.kr anger i yxig babelfishöversättning följade dieselmotorisering för Santa Fe CM:
It acts, kung 153 horse power printed style of writing zero. The
maximum toe lu grows and 34kg.m displacement 2200cc class CRDi
(the rail VGT engine which is distant big) the engine
Av siffrorna att döma är Hyundai fortsatt försiktiga på vridmomentsidan -
30,5 respektive 34 Nm är inte dramatiska siffror för nya motorer med denna slagvolym och speciellt inte satt i relation till effektutaget i hästkrafter räknat.
Tror man inte fullt ut på sin tvärställda drivlina...?



Swedefe

3
Jag har också funderat på om det finns en magisk gräns vid 300Nm.
-Santa Fe 3.5 V6 -som bara säljs i USA- ligger på 300 Nm
-Nya Sonatan 3.3 V6 (bensin) ligger på 305 Nm. Lär väl dyka upp i nya Santan.

Ny Santadiesel på 34kgm torde bli 334Nm.

De flesta nya personbilsdieslar jag ser i biltidningar ligger oftast i slängarna 300-400Nm för "vanliga" personbilar.

Din fråga är relevant, är motorerna på gränsen till neddesignade på vridmomentsidan? Jämfört med andra biltillverkare så Hyundai mkt konservativa.