Annons
Annons

Oljeförbrukning

2
Jag äger inte (än :) nån i40 utan bara en Cee´d 1,6 diesel (syskonbilen till i30) men motorerna är närapå identiska (i40s är en uppborrad U2 från 1,6 till 1,7) så min erfarenhet om 1,6 kan vara till vägledning. Min bil rullade ca. 1000 mil och jag fick fylla på ca.1 liter motorolja. Innan servicen saknades det ca. en halvliter till... så den drar ca. 1,5liter per 1000mil. Din verkar dra ungefär lika mycket.
1. det är inte alls alarmerande. Vissa andra tillverkare (bl.a.VW) anser att upp till 1 liter per 100 (hundra) mil är normal. Å andra sidan hade jag en Mazda 626 som inte drog olja alls (nja, kanske några deciliter) mellan oljebytena på 3000 mil... och motorn hade redan 15.000mil på mätaren..
2. det är säkert delade meningar om huruvida oljeförbrukningen sjunker eller ökar med tiden. En modern motor behöver inte (mycket) inkörning som på den gamla goda tiden så oljeförbrukningen lär öka med tiden, men om man kör med syntetolja (och alla nya moderna dieslar kräver det) då märker man inte det förrän efter 20-30 tusen mil.

3
Jag fick fylla 1 liter (var på min sträcket) efter att jag kört ca. 1300 mil, återstår att se om förbrukningen minskar, skall göra det enligt ÅF och är rätt vanligt på nya motorer.
Ljuset i tunneln kan vara ett mötande tåg!

Min bil:
Hyundai i40 1,7 crdi Premium, Blue spirit pearl

4
Sambon´s bil är nu 4 mil från första service (enligt bilens dator).
Kollade oljan igår, och den står inte på minus sträcket men nästan.
Så att säga en kvart från minus sträcket om man nu skulle dela upp i fyra delar mellan min och max.
Vet inte riktig hur många deciliter eller liter det är mellan min och max på denna bilen.
Den ska in på service om en vecka eller så, så får vi se vad dom säger.

Den har iaf inte druckit någon kylarvätska som i en annan tråd.

5
Har en 136hk diesel dock inte automat.

Bilen snart exakt ett år och nu gått ca 1100mil, har aldrig fyllt på olja.
Kollade stickan nu och jag har olja 2/3 upp mellan min och max.

Däremot reagerade jag på att oljan vad så kolsvart och kändes (såg) väldigt "simmig" ut nästan som vatten.

Kollade kylarsystemets expansionkärl...vad precis på strecket för min.

6
Tocke skrev:Har en 136hk diesel dock inte automat.

Bilen snart exakt ett år och nu gått ca 1100mil, har aldrig fyllt på olja.
Kollade stickan nu och jag har olja 2/3 upp mellan min och max.

Däremot reagerade jag på att oljan vad så kolsvart och kändes (såg) väldigt "simmig" ut nästan som vatten.

Kollade kylarsystemets expansionkärl...vad precis på strecket för min.

Jo men på en dieselmotor räcker det med att du kör typ 100 mil efter ett oljebyte så är oljan svart igen. Inget ovanligt!

7
Tiffster skrev:
Tocke skrev:Har en 136hk diesel dock inte automat.

Bilen snart exakt ett år och nu gått ca 1100mil, har aldrig fyllt på olja.
Kollade stickan nu och jag har olja 2/3 upp mellan min och max.

Däremot reagerade jag på att oljan vad så kolsvart och kändes (såg) väldigt "simmig" ut nästan som vatten.

Kollade kylarsystemets expansionkärl...vad precis på strecket för min.

Jo men på en dieselmotor räcker det med att du kör typ 100 mil efter ett oljebyte så är oljan svart igen. Inget ovanligt!
Okej...min första diesel. så då har jag lärt mig något nytt! Tack :D