Annons

Ang 4 hjulsdrift

1
Har inte haft 4 hjulsdrift så länge så jag skulle vilja fråga några saker.
Jag åkte till mitt jaktpass (jag vet att santan inte är den bästa på offroad )
Men när jag fastnade i leran på ett litet ställe med lera som jag tyckte att bilen skulle klara utan problem, jag hade en 04 förut och den skulle säkert klara detta.
Nu la jag in 4*4 men hur jag än gjorde så ville inte bakdäcken snurra, framhjulen slirade men bakhjulen rörde sig inte.
Så jag undrar hur man ska göra.
Ska man koppla ur EPS och koppla in konstant 4 hjulsdrift......eller vad
För om framhjulen snurrade borde väl bakhjulen försöka få fäste, eller.
Måste säga att jag är lite undrande över detta med 4 hjulsdrift.

Hoppas på många svar.

Staffan
Div. bilder från mig.

http://picasaweb.google.se/radestedt

hemsida

http://www.hayabusa-no1.se/
Annons

2
Ur med esp först!
Då skall inte esp motarbeta 4x4 driften..
Det är väl det enda med santan tycker jag e lite dåligt, men exakt samma med Volvo xc90 där har jag många års erfarenhet !

Jo , ur med esp, skulle nu inte 4x4 sätta in ordentligt och du inte kommer loss, lock up diffen. Men va försiktig, speka mycket går bra men få plötsligt hårt fäste är det luriga.. Då kan det smaka illa..
Så ta det bara varsamt och jobba dig fram!

Ex hillclimbers kan ha full diff, med V8 och 400hk++ bara det spinner så håller bitarna, annars får det vara en diff i dyr kvalité ! Och det är nog inte stads suvarnas starka sida!
Cheva Uplander V6 Flexifuel 245hk 08
Saab 9000 320hk 510nm 98
Suzuki intruder M1800R 140hk 12
Yamaha Xt600E 55hk 96
Hobby 560KMFE Alde Excellense 10
Santa Fe Sailing Edition nr38/100 Vit V6 07

3
Hej, det låter skumt.

Som sämst får man diagonaldrivning, 1 hjul fram o 1 hjul bak. Vid gaspådrag går 4-hjulsdriften igång direkt. Vid svåra tillfällen så är det bra att aktivera 4WD-knappen och stänga av ESPn.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision