Annons

när ska man byta kamrem på Santa fe?olja och andra-03

1
Hej
undrar när ska man byta kamrem på santa fe -03
min har nu gått 7250 mil.

vad är det för motor olja man använder till de? och hur många liter? jag har 2,4 motor

jag har en manuell låda, behöver jag byta olja på det? eller är det livslängds olja? e det lätt att göra det själv?

vart sitter kupefiltret?

vilken sort servo olja ska man ha till de?

det e min första hyundai :) därför jag undrar.

tacksam för svar!
MVH

:twisted:
Annons

2
Kan det vara 6 000 mil alternativt 6 år på den raka fyran? I sådana fall så är det dags för byte våren 2015 för dig, senast.

Har du servicebok? När byttes den förra gången?

3
offsider skrev:Kan det vara 6 000 mil alternativt 6 år på den raka fyran? I sådana fall så är det dags för byte våren 2015 för dig, senast.

Har du servicebok? När byttes den förra gången?
Okej. Om det e 6000 som du säger så måste ja göra det nu då ingen har gjort det innan mig. Bilen har gått 7300.
I boken står det 9000 eller 48 månader.
Kan den gå av nu??

5
NoC skrev:va väl 9000
men blev 6000 efter ett tag
vet ej varför
ska ringa till hyundai och höra med dem imon.

någon som vet någon billig och bra verkstad som gör kamrembyte? och pris?

6
saabgubben87 skrev:I boken står det 9000 eller 48 månader.
Kan den gå av nu??
Ja, i teorin så kan den gå av när som helst. Om det står i boken att den ska bytas vid 9 000 eller 48 månader, så innebär det ju en gång vart fjärde år. Då skulle ju remmen ha bytts för andra gången förra året!

Personligen så hade jag ringt o bokat ett rembyte med en gång, och undvikit att köra med bilen en meter i onödan. (Remhelvetet och allt annat som byts i samma veva är säkert i asbra skick och klarar förmodligen ett par tusen mil till. Men alternativet, en rasad motor, gör betydligt större hål i semesterplånboken.)

Hyundai ändrade väl rekommendationerna från 9 000 till 6 000 mil då remmen gick av på alldeles för många motorer för att det skulle kännas hälsosamt, en bit innan 9 000-strecket?

7
Kamrem: Max 6000 mil eller vart 4:e år (2,4 Liters motorn)

Olja: ca 4.3 liter 0w40 eller 5w40 går bra

Olja i växellåda, fördelningslåda och bakaxel ska bytas med 4500 mils intervall.

Kupéfiltret sitter bakom handsfacket, pilla bort "stopparna" som sitter på insidan med en på var sida så ser du luckan.

Du kan fylla på med vanlig automatlådeolja i servobehållaren, men där är ingen bytesintervall på servooljan.

8
Tiffster skrev:Kamrem: Max 6000 mil eller vart 4:e år (2,4 Liters motorn)

Olja: ca 4.3 liter 0w40 eller 5w40 går bra

Olja i växellåda, fördelningslåda och bakaxel ska bytas med 4500 mils intervall.

Kupéfiltret sitter bakom handsfacket, pilla bort "stopparna" som sitter på insidan med en på var sida så ser du luckan.

Du kan fylla på med vanlig automatlådeolja i servobehållaren, men där är ingen bytesintervall på servooljan.

TACKAR!!! :)

nu har jag bokat tid för kamrembyte. det blir om 10 dagar. 6000 kr kostar det på hyundai verkstad.

är det lätt att byta oljan i väsellådan och bakaxel? är det samma olja?

MVH
:shock:

9
saabgubben87 skrev: är det lätt att byta oljan i väsellådan och bakaxel? är det samma olja?

MVH
:shock:
Det kan vara olika oljor beroende på vilken modell du har. Vissa Santa Fe har LSD i bakaxeln och då ska det vara en annan olja där.

Berätta gärna om det var smidigt att byta olja i lådan då jag har detta jobbet framför mig.
Santa Fe -03 Vision (Finbil)
Grand Jeep Cherokee -95 höjd m. 31" (Skogsbil)

10
Hookan skrev:
saabgubben87 skrev: är det lätt att byta oljan i väsellådan och bakaxel? är det samma olja?

MVH
:shock:
Det kan vara olika oljor beroende på vilken modell du har. Vissa Santa Fe har LSD i bakaxeln och då ska det vara en annan olja där.

Berätta gärna om det var smidigt att byta olja i lådan då jag har detta jobbet framför mig.
jag kollade här om dagen och avtappningspluggen syns under ifrån och jätte lätt och komma åt, men påfyllningspluggen lyckades jag hitta efter ett jävla letande. det e lite trångt där (typ under luftfilterhållare och lite framåt) därför valde jag att lämna in den. det kostar 300 kr ink oljan så varför inte liksom. :)
SANTA FE 2.4 2004 dark navy blue