Annons
Annons

4
Hej .
Kan du inte bara gå till din ÅF och reklamera problemet ?
Du har ju fem års nybilsgaranti . Jag har samma knappar på min ix och så här långt funkar det helt ok .

Mvh / Karlskronalasse
Hyundai IX 35 2,0 Exclusive A6 4WD - 12
Casmire brown metalic . SÅLD.

Nya Hyundai IX 35 2,0 CRDI-R 184 Premium A6 4WD - 15
Bluberry blue metallic .

5
Karlskronalasse skrev:Hej .
Kan du inte bara gå till din ÅF och reklamera problemet ?
Du har ju fem års nybilsgaranti . Jag har samma knappar på min ix och så här långt funkar det helt ok .

Mvh / Karlskronalasse
Visst, men nu är det den dåliga kvalitén på europeiska Hyundai jämfört med mina tidigare koreanska Hyundai jag vill diskutera.

I mitt område finns två I40, båda lider av samma problem. Den ena dessutom en Hyundai verkstadsägares I40.

6
Ok . Jag förstår . Men jag upplever inte kvalitén på knappen som dålig .
Tvärtom så tycker jag att Hyundai lyfter sej både vad det gäller kvalité och snyggfaktor för varje ny modell som kommer . Förut så tyckte jag att Hyundai var engångsbilar som man bytte ut när spolarvätskan var slut . I dag så tycker jag dom ligger helt i nivå som vilken japan som helst och i vissa fall t.o m över .
Hyundai IX 35 2,0 Exclusive A6 4WD - 12
Casmire brown metalic . SÅLD.

Nya Hyundai IX 35 2,0 CRDI-R 184 Premium A6 4WD - 15
Bluberry blue metallic .

7
tjosan skrev:
Karlskronalasse skrev:Hej .
Kan du inte bara gå till din ÅF och reklamera problemet ?
Du har ju fem års nybilsgaranti . Jag har samma knappar på min ix och så här långt funkar det helt ok .

Mvh / Karlskronalasse
Visst, men nu är det den dåliga kvalitén på europeiska Hyundai jämfört med mina tidigare koreanska Hyundai jag vill diskutera.

I mitt område finns två I40, båda lider av samma problem. Den ena dessutom en Hyundai verkstadsägares I40.
Jag undrar om komponentkvaliteten verkligen skiljer från Korea. Möjligtvis bygger underlev. sin komponenter i Europa till Hyundai Europa (Tjeckien?). Att byggkvaliteten på bilen skiljer mellan Europa och Korea kan mkt väl stämma.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

8
ClasseClas skrev:
tjosan skrev:
Karlskronalasse skrev:Hej .
Kan du inte bara gå till din ÅF och reklamera problemet ?
Du har ju fem års nybilsgaranti . Jag har samma knappar på min ix och så här långt funkar det helt ok .

Mvh / Karlskronalasse
Visst, men nu är det den dåliga kvalitén på europeiska Hyundai jämfört med mina tidigare koreanska Hyundai jag vill diskutera.

I mitt område finns två I40, båda lider av samma problem. Den ena dessutom en Hyundai verkstadsägares I40.
Jag undrar om komponentkvaliteten verkligen skiljer från Korea. Möjligtvis bygger underlev. sin komponenter i Europa till Hyundai Europa (Tjeckien?). Att byggkvaliteten på bilen skiljer mellan Europa och Korea kan mkt väl stämma.
Min tidigare Sonata gick i 7 år utan både småfel och stora fel. Hustruns Matrix tuffar på också utan problem dock med ett felmonterat kylarrör, men inget annat på 7 år. Båda hade/har helljus som fungerar som helljus. Helljuset har inte med kvalitén att göra men väl med byggkvalitén.

9
Håller med dej fullständigt i det fallet . Tyckte själv att heljuset var i sämsta laget på min ix från början ( det är kurerat nu ) och efter vad man erfar så är det ännu sämre på I 40 .
Men så är det när design får styra före funktion .
Det säger sej självt att den lilla trekantiga reflektorn som det dessutom sitter en positionslampa i inte kan ge något större ljusutbyte .
Logiken säger ju att en reflektor ska vara rund för största möjliga ljusutbyte . Så var det i alla fall på Volvo amason tiden he he..... 8)
Hyundai IX 35 2,0 Exclusive A6 4WD - 12
Casmire brown metalic . SÅLD.

Nya Hyundai IX 35 2,0 CRDI-R 184 Premium A6 4WD - 15
Bluberry blue metallic .

10
Karlskronalasse skrev:Håller med dej fullständigt i det fallet . Tyckte själv att heljuset var i sämsta laget på min ix från början ( det är kurerat nu ) och efter vad man erfar så är det ännu sämre på I 40 .
Men så är det när design får styra före funktion .
Det säger sej självt att den lilla trekantiga reflektorn som det dessutom sitter en positionslampa i inte kan ge något större ljusutbyte .
Logiken säger ju att en reflektor ska vara rund för största möjliga ljusutbyte . Så var det i alla fall på Volvo amason tiden he he..... 8)
Dock gör Xenonkungens I40 mod. stor skillnad. Nu är det ljus i Guds hus.

11
Min knapp har endast fastnat pga kyla. Funkar utmärkt i +grader.
Märkligt är dock, att i år fastnar bara högerdörrens knapp. Måste vara ett halvdåligt år i år.
När jag tidigare haft bil med nyckel så har jag svurit många ggr pga fastfrusen låscylinder, nuvarande problem ser jag knappt som ett problem.
Skall dock undersöka vad som orsakar detta och om det är lätt att åtgärda själv.

12
Nille71 skrev:Min knapp har endast fastnat pga kyla. Funkar utmärkt i +grader.
Märkligt är dock, att i år fastnar bara högerdörrens knapp. Måste vara ett halvdåligt år i år.
När jag tidigare haft bil med nyckel så har jag svurit många ggr pga fastfrusen låscylinder, nuvarande problem ser jag knappt som ett problem.
Skall dock undersöka vad som orsakar detta och om det är lätt att åtgärda själv.
Problem och problem? Tycker att saker man betalar för skall fungera, framför allt i kyla. Hade man fått knapparna gratis hade jag inte gnällt. ;-)

Har plockat isär ett handtag och kikat och kan konstatera att min nästa åtgärd blir att klistra en film över knappen för att förhindra skräp och smuts att komma in i handtaget.

Det är ett "jingelverk" hela konstruktionen och är öppet för att allt som vill kan komma in och hindra knappen från att röra sig kan komma in.

Trycktvätta handtaget utan skydd är som att älska utan skydd, riskabelt med andra ord. En tejpbit under tvätt förlänger säkert livstiden åtskilligt.

Knapp

13
I40. Min knapp fungerar inte längre heller. Fungerade cirka 1 månad efter köp. Inte fruset, går bara inte att trycka in. Får bli vid service, orkar inte lämna in för bara den.

Re: Knapp

14
saab4ever skrev:I40. Min knapp fungerar inte längre heller. Fungerade cirka 1 månad efter köp. Inte fruset, går bara inte att trycka in. Får bli vid service, orkar inte lämna in för bara den.
Ett tips: Det verkar ju vara ett garantiärende. Låt verkstan veta att du kommer att vänta tills de är klara vilket innebär att de får fixa det inom 60 minuter. Det borde inte vara ett jätteproblem att byta ett handtag på den tiden.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision

Re: Knapp

15
ClasseClas skrev:
saab4ever skrev:I40. Min knapp fungerar inte längre heller. Fungerade cirka 1 månad efter köp. Inte fruset, går bara inte att trycka in. Får bli vid service, orkar inte lämna in för bara den.
Ett tips: Det verkar ju vara ett garantiärende. Låt verkstan veta att du kommer att vänta tills de är klara vilket innebär att de får fixa det inom 60 minuter. Det borde inte vara ett jätteproblem att byta ett handtag på den tiden.
Vet inte vilken verkstad du använder men min har minst fjorton dagars väntetid.