Annons

Diverse frågor och funderingar om ix20/i20

1
Hej,

Jag är ingen Hyundaiägare – än – men det lutar nog åt att jag blir det.
Har utflugna barn och vill ha en mindre, snål men ändå flexibel bil. Miljöklassad (= skattefri) och som drar löjligt lite bränsle. Helst som man kan skruva själv i för det har jag alltid gjort. Bra rostskydd. Billigt ägande.
Började med att prova KIA men …nä, den var för plastig och kändes billig. i30 var annars rätt, i20 kändes för liten. Men i30 är ändå rätt dyr…
Men så upptäckte jag ix20 så det lutar åt den. Bekvämt insteg, bra utrymmen, bra totalekonomi och hyfsat pris. Har dock inte hunnit provköra någon ännu.
Det kommer att bli en begagnad, troligen en -11 och jag har lite funderingar runt Hyundai i allmänhet och ix20 i synnerhet.

Diesel blir det. Men jag är inte så säker på att det skiljer så mycket mellan 1.4 och 1.6 i ”upplevda prestanda”. Hur är det med detta? Jag kör mjukt och sätter komfort/ekonomi före prestanda men vill för den skull inte ha en för trött bil. Stämmer förbrukningssiffrorna? Skiljer det nämnvärt mellan motorerna? Har en bekant som har haft en i20/1.4 som har kört på närmare 0.3 på landsväg..otroligt! Grundregeln brukar vara: ju mindre hästar desto lägre förbrukning. Om den tar 0.42 eller 0.45 må vara detsamma men börjar det skilja en dl eller mer så måste man väga in det.
Utrustning vill jag ha. Massor! Tyvärr så går det inte att få fram gamla broschyrer på Hyundais hemsida på äldre modeller så man kan se vad som var standard och inte, finns det någon här som har tillgång till detta skulle det uppskattas (jag tror att detta rent av skulle kunna få bli en egen fortlöpande tråd här på forumet, brukar uppskattas att kunna plocka fram sådan info). Absoluta krav är ACC, farthållare, färddator, fjärrstyrt c-lås men som sagt: så mycket lull-lull som möjligt!

Det jag har hört om Hyundai som är mindre bra är detta, dementera eller kommentera gärna:
-Helljuset är sunkigt. Något som gäller många bilar tyvärr, blir till att sätta in ett par xenonextraljus.
-Värmen är inte den bästa. Tja, samma sak här. Många moderna dieselmotorer tar sån tid innan de blir varma att det inte är så mycket att göra nåt åt. Det finns ett elektriskt PTC-element som hjälper en del men det går inte jämföra värmen med äldre bilar. Inte så man behöver frysa kanske men snudd på. Där jag bor kan det bli -35!
-Högt vägljud. Svårt att åtgärda. Val av däck kan lindra men huvudproblemet – lite isolering – är svårt att göra nåt åt.
-Inget premiumljud i stereon. OK, den låter väl och har bra mottagning men det är inget att spela fläskig hårdrock med om man säger så. Tyvärr finns inga valmöjligheter och stereon är integrerad med instrumentbrädan som på så många andra bilar idag. Surt. Går det att få tag på bättre högtalare och kan man byta till annat ljudsystem som passar direkt, kanske köpa från annat land?
Vad det gäller övriga kända fel så är den mappen helt tom här, tror knappast att det beror på att den här modellen inte har några fel utan för att många inte ids skriva nåt. Tyvärr. Men man kan säkert ”sno” många av de typiska fel som i30 har då mycket är gemensamt. Medhåll?

Som sagt: skruvar helst själv men ska garantin gälla så är det väl bara att gilla läget och lämna in den på service. En gång per 12 månader verkar vara kravet men man behöver numera inte nödvändigtvis lämna den till Hyundai utan Mekonomen/Vianor m fl duger. Har någon en aning om prisskillnaden mellan olika alternativ? Hyundai tar visst runt 2’ för en vanlig, mindre service. Eller?
Motorvärmare. Ett måste av olika skäl och jag fattar inte varför dessa inte fabriksmonteras på ALLA bilar eftersom de ger en direkt mätbar miljövinst! Vad kostar det att montera en sådan? Klarar man det själv?
Dragkrok är också nåt jag måste ha. Lite sällsynt på beg. bilar i allmänhet i den här storleksklassen och dyrt som stryk att sätta dit hos handlaren, 9 papp! Fattar inte varför detta är så dyrt, man kan hitta en dragkrok till ix20 för under 3000,- inkl. kabelsats! Ännu billigare utomlands.

Sist men inte minst: ett forum som lever upp till namnet är guld värt som bilägare men då krävs det att medlemmarna är tillräckligt många och aktiva för att det ska ha någon mening. Sen är det också viktigt att man verkligen återkopplar om man har ett problem och har fått tips om hur man åtgärdar det. Jag kan säga att jag sålde en av mina japanska bilar för ett par år sen (som börjar på N) och en stor orsak var just att det inte hände nåt på forumet! Tvärt om så borde Hyundai (ja alla bilmärken egentligen) sponsra med såväl resurser som reda pengar för att driva ett seriöst forum, är till gagn för hela märket och minskar även belastningen på deras egen personal. Under rätt former skulle även deras verkstäder kunna vända sig dit. Har ni försökt med sponsring från dem?
Annons

Re: Diverse frågor och funderingar om ix20/i20

2
Det här bådar inte gott.
På tre dagar har 81 personer läst mitt inlägg - de flesta troligen Hyundaiägare och av dessa är säkert merparten i20/ix20-ägare - men inte en käft verkar vilja delge några erfarenheter eller ens försöka svara på några av de frågor som jag har!
Hela idén med forum är utbyte av information - i båda riktningar. Inte någon slags allmän anslagstavla där bara en part får publicera och alla andra får läsa.
Och man behöver varken vara expert eller kunnig, bara dela med sig av sina egna erfarenheter.

Under tiden har jag fått svar från Mekonomen och man ska ha ca 2500,- för en liten service och 3600,- för en stor. Skiljer lite på motorerna.
Men det är bedrövligt hur dålig respons det är från dessa, har ställt frågor till 5-6 verkstäder, bilhandlare och tillverkare och en (1) har svarat!

Re: Diverse frågor och funderingar om ix20/i20

3
Dra in taggarna annars svarar ingen.
Jag tror att de flesta på detta forum läser flertalet av inläggen, även de som inte berör den modellen som de har.
Åker själv IX35 så därför kan jag inte svara för en i20 fastän jag läst ditt inlägg.

Trevlig Helg
Lennart
IX35 2.0 CRDi-R A6 Exclusive. Syndigt svart
VW Amarok -12
Yamaha 1600

Re: Diverse frågor och funderingar om ix20/i20

4
Hej,

Jag har haft en ix20, 1,6 Aut 2012 i snart en månad och är nöjd så här långt.

Upplever inte som bilen har högt vägljud nästan tvärtom har i och för sig dubblösa vinterdäck.
Stereon har väl inget toppenljud men väldigt mycket finesser, såsom USB, Aux, mp3 och Bluetooth. Bluetooth fungerar väldigt bra och är smidigt att använda, kunde dock vart ett bättre mikrofon.

Har precis lämnat in bilen på första servicen, bilen har knappt gått 1000 mil, den kostade drygt 2200 kronor (1065 kronor för service resten olja+filter m.m) och monterade även på en fast dragkrok för 8200 kronor.

Bilen drar nog mer bensin än Hyundai uppger ligger runt 0,73 l/km

Re: Diverse frågor och funderingar om ix20/i20

5
Tack för svar.

En bensinare – dessutom automat – får man räkna med tar mera än en diesel. Tycker att 0,73 ändå låter rätt skäligt om det är blandad körning. Är den sedan ny så brukar den ta lite mer de första 4-500 milen.

Har lite uppdateringar. Har nu provkört en ix20 och tycke uppstod så inom någon vecka är det nog en sådan inhandlad. Har några prospekt på gång. Tyvärr så var den en 1.6 som provades medan jag tänker köpa en 1.4 men skillnaden ska visst inte vara så stor. Sägs det.
Ljuset kunde jag inte testa då det var fullt dagsljus och stereon lät väl ”sådär”. Inte kasst men heller inte riktigt bra. Ovan start/stopp tekniken märkte jag och utväxlingen och växelindikatorn måste man lära sig. Verkar som att 6:an är en ren överväxel.

Jag förstår inte alls kritiken om att den skulle vara bullrig och högljudd. Tycker den var tyst och ombonad. Visst, någon provkörare skrev att ”knattret från dieselmotorn var påfallande högt när man stod utanför bilen”. Jaha. Men utanför bilen sitter man ju inte och kör. Hur tänkte han?

En bekant var nyligen och synade Hyundais modeller och han störde sig på en sak: all plåt som finns innanför bakluckan, alltså den som bara syns när luckan är öppen är inte klarlackad. Vet inte om detta betyder nåt i längden men han rynkade på näsan åt en sån löjlig besparing.

Här hittade jag en dragkrok för 2495,- inkl frakt:
http://www.dragkrokslagret.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ett par timmar så har man den på plats. Bra timpenning ;-) En sån blir det.

Står en del om extraljus här på forumet men jag måste nästan inhandla bilen först innan jag kommer fram till vad jag ska sätta dit. Helst vill jag ha två rejäla ”kaggar” som man sedan sätter in 55W xenonljus i men som sagt, det kanske inte alls är möjligt att montera på denna bil pga. frontens karaktär.