Annons

Unken lukt från klimatanläggning

1
Ny i forumet och en nöjd ix20-ägare. Problem med handbromsen, men det tar Hyundai på sig . Så det är fixat.
Trubblet är min lukt från AC-anläggningen. Har haft lukten i typ 9 mån. Service har försökt rena den som de brukar göra med sina Volvo, (Bilia). Men lukten finns kvar. Svårt att beskriva och bevisa att den finns.

Det kan ta 20 min. landsvägskörning innan den kommer.
Doften finns inte när man startar, utan efter ett tags körning. Sen kommer den och går.
Luktar "tåbira". Faktum är att jag första månaden efter upptäckt trodde det var frugans sura vinterskor som konade. Var tvungen be henne om ursäkt dan jag åkte själv i sommarvärmen och lukten fanns där ..!

Servicekillen börjar tvivla på mig...Men jag har en god näsa. OCH DET LUKTAR SURA MARSCHKÄNGOR! TRIST.
Två år gammal och första nya bilen jag äger. Man vill ju känna att den är en nästan ny bil man sitter i.

Så, är det någon som känner igen problemet. Vad ska man göra? :?

Silverfisken
Annons

Re: Unken lukt från klimatanläggning

2
Hej!

Är inte kupėfiltret av den typen som innehåller aktivt kol just för att slippa lukt?

Kolla så att det är bytt och att det är ett med kol i.
Annars kör en långtur med full värme så att filter + alla kanaler torkar ut.


Edit: har du kollat under mattorna så det inte är fukt där?
Anders ;-)
Former owner of: 2007 CM/V6/Exclusive -7, Gun metal, "Stockholm Edition"


Bra att ha länkar:
Accent
Santa Fé (SM)
Santa Fé (CM)
Tucson (JM)

Re: Unken lukt från klimatanläggning

3
Tack f tips!

Kupéfiltret är ju bytt i servicen. Jag vet inte vilken typ av filter det är, men det måste ju vara original.
Mattor har jag kollat. Torka ur systemet...Har jag inte tänkt på. Men jag tycker att det under sommaren borde ha torkat ut?

Jag skrev att det kommer efter 20 min. Men förra helgen kunde jag åka 20 mil innan lukten kom. :P Men då var det motorvägskörning. Dvs. inga kraftigare svängar..? Jag funderar på om stanken kommer när bilen kränger. Dvs. ngt. ligger och "skvalpar"?

Löser inte verkstan det här så får dom göra ngt. radikalt byte i systemet!

Silverfisken

Re: Unken lukt från klimatanläggning

4
Ett sätt att få bort lukten är att köpa Virkon S på Lantmännen. Spreja lösningen i luftintaget till kupen och låt ventilationen gå på hög hastighet.
Virkon S är till skillnad mot Klorin inte frätande på aluminium och liknande, den luktar inte heller och används för att döda bakterier.
Bakterierna har en tendens att ge den sura stanken när det samlas kondens i olika delar av AC:n.

Lycka till!
/Jake

Hyundai Santa Fe 2011 Aut 5-E Carbon Grey