Va inne hos åf idag för att beställa mattor- passade på och fråga hur det går med lösningen på den felaktiga bensinförbrukningen. Fick då snacka med verkstadschefen som utan att blinka boka in en tid- det som kommer att bytas ut är slutväxeln, givaren till tripmätaren, givaren i tanken samt uppdatering och eventuellt byte av databoxen.
Det stämde mycket väl som nån skrev här tidigare att man har tagit fram en ombyggnadskit för att få bukt med förbrukningen. Min är den första Tucsonen som görs i Malmö-därför få bilen vara "borta" i uppemot 4dagar!
Återkommer med besked om resultat så fort bilen är tillbaka och har hunnit köras in!
mvh
Miki
Annons
Re: Åtgärd: bensinförbrukning!!! Än finns det hopp!
4Jeezuz, det var inte dåligt med åtgärder... bra att de (Hyundai) tar seriöst på problemet.bakmiki skrev:Va inne hos åf idag för att beställa mattor- passade på och fråga hur det går med lösningen på den felaktiga bensinförbrukningen. Fick då snacka med verkstadschefen som utan att blinka boka in en tid- det som kommer att bytas ut är slutväxeln, givaren till tripmätaren, givaren i tanken samt uppdatering och eventuellt byte av databoxen.
Det stämde mycket väl som nån skrev här tidigare att man har tagit fram en ombyggnadskit för att få bukt med förbrukningen. Min är den första Tucsonen som görs i Malmö-därför få bilen vara "borta" i uppemot 4dagar!
Återkommer med besked om resultat så fort bilen är tillbaka och har hunnit köras in!
mvh
Miki
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
6
Byte av slutväxel? Jisses! Vi snackar stora pengar!
Undrar om det ens går att byta slutväxel med mindre än att lyfta ur hela motor/växellådspaketet...?
Hey - "Bakmiki"; inte sugen på att campa utanför verkstaden i 4 dagar och hålla koll på vad dom gör...?
Skall vi gissa på att det hela handlar om en materialkostnad på så där 7,500,- och arbetskostnad på minst det samma - även efter det att Hyundai centralt har hyvlat av det mesta av verkstadens normala timdebitering...?
Kostnad cirkus 15,000,- - per bil!
Allt för kunden, så att säga...
Annan slutväxel lär betyda högre utväxling - håll gärna koll på varbtalet vid givna (gps-verifierade) hastigheter före och efter ombyggnad så vi kan får detta verifierat så snart som möjligt, please!
Swedefe
Undrar om det ens går att byta slutväxel med mindre än att lyfta ur hela motor/växellådspaketet...?
Hey - "Bakmiki"; inte sugen på att campa utanför verkstaden i 4 dagar och hålla koll på vad dom gör...?
Skall vi gissa på att det hela handlar om en materialkostnad på så där 7,500,- och arbetskostnad på minst det samma - även efter det att Hyundai centralt har hyvlat av det mesta av verkstadens normala timdebitering...?
Kostnad cirkus 15,000,- - per bil!
Allt för kunden, så att säga...
Annan slutväxel lär betyda högre utväxling - håll gärna koll på varbtalet vid givna (gps-verifierade) hastigheter före och efter ombyggnad så vi kan får detta verifierat så snart som möjligt, please!
Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting
7
Campa utanför verkstaden tänker jag inte göra, även om det va bra förslag. Däremot har jag gjort klart för dem att det inte är brådis då det är deras första Tucson som "fixas till" och därför vill jag inte ha en massa strul efter bytet. Kommer självklart att hålla koll på förbrukningen för att se om det har hjälpt.
Vad gäller 2,0a skall jag in på måndag för att hämta bilmattor och då passa på och fråga- återkommer med svar!
En sak som är jävlig rolig är att jag får en lånebil under tiden, en liten fin Getz utan stereo (tror jag)- kul va
Vad gäller 2,0a skall jag in på måndag för att hämta bilmattor och då passa på och fråga- återkommer med svar!
En sak som är jävlig rolig är att jag får en lånebil under tiden, en liten fin Getz utan stereo (tror jag)- kul va
9
Bätte med en bil än ingen alls, glöm inte att återkomma om 2,0:anbakmiki skrev:Campa utanför verkstaden tänker jag inte göra, även om det va bra förslag. Däremot har jag gjort klart för dem att det inte är brådis då det är deras första Tucson som "fixas till" och därför vill jag inte ha en massa strul efter bytet. Kommer självklart att hålla koll på förbrukningen för att se om det har hjälpt.
Vad gäller 2,0a skall jag in på måndag för att hämta bilmattor och då passa på och fråga- återkommer med svar!
En sak som är jävlig rolig är att jag får en lånebil under tiden, en liten fin Getz utan stereo (tror jag)- kul va
Skulle personligen bli förvånad om det finns ett motsvarande kit för den då den inte avviker anmärkningsvärt från spec.
12
Har idag fått tillbaks min bil. Ganska skönt måste jag säga för nu har jag i en veckas tid haft en Getz med 1,1l motor- dock är jag grymt imponerad av Getzens förbrukning- kommer hur långt som helst på en tank.
Följande gjordes på Tucsonen:
*Byte av slutväxel och mod. av växellådan
* Ny hastighetsgivare i växellådan
* Ny intrumentbräda!!! (tydligen var de givare som finns i färddatorn inte up to date)
* Uppdatering av databoxen
Har nu kört med en förbrukning på 1,38 i stadskörning enligt datorn! vilket är kanonbra. Har tankat fullt så jag återkommer med resultat. Stämmer dessutom av med GPSen (visserligen PDA men ändock)
Vad gäller "ombyggnadskit" till 2,0an finns den TYVÄRR inte än, men tydligen har man kännedom om ett antal fall där förbrukningen är alltför hög!
mvh
Miki
Följande gjordes på Tucsonen:
*Byte av slutväxel och mod. av växellådan
* Ny hastighetsgivare i växellådan
* Ny intrumentbräda!!! (tydligen var de givare som finns i färddatorn inte up to date)
* Uppdatering av databoxen
Har nu kört med en förbrukning på 1,38 i stadskörning enligt datorn! vilket är kanonbra. Har tankat fullt så jag återkommer med resultat. Stämmer dessutom av med GPSen (visserligen PDA men ändock)
Vad gäller "ombyggnadskit" till 2,0an finns den TYVÄRR inte än, men tydligen har man kännedom om ett antal fall där förbrukningen är alltför hög!
mvh
Miki
13
Låter kul, har själv en 2,0 bensin och har lite svårt att se att det skulle komma något paket då den inte drar anmärkningsvärt mer än spec.bakmiki skrev:Har idag fått tillbaks min bil. Ganska skönt måste jag säga för nu har jag i en veckas tid haft en Getz med 1,1l motor- dock är jag grymt imponerad av Getzens förbrukning- kommer hur långt som helst på en tank.
Följande gjordes på Tucsonen:
*Byte av slutväxel och mod. av växellådan
* Ny hastighetsgivare i växellådan
* Ny intrumentbräda!!! (tydligen var de givare som finns i färddatorn inte up to date)
* Uppdatering av databoxen
Har nu kört med en förbrukning på 1,38 i stadskörning enligt datorn! vilket är kanonbra. Har tankat fullt så jag återkommer med resultat. Stämmer dessutom av med GPSen (visserligen PDA men ändock)
Vad gäller "ombyggnadskit" till 2,0an finns den TYVÄRR inte än, men tydligen har man kännedom om ett antal fall där förbrukningen är alltför hög!
mvh
Miki
Kul för V6:an som har surplat löjligt mycket i vissa fall.
Törstig 2,0
14Hej. Vi har en av de första 2,0 som levererats till Östersund. Redan från början har vi klagat på hög bränsleförbrukning. Från början låg den på 1.1 (mest landsväg i 80km/h). Efter servicen drog den mer. Snittet låg på mellan 1.2 och 1.3 (mest landsväg). Nu har bilen gått 2100mil och just varit inne på omprogramering. Mjukvaran nu ska vara samma som på -06:an. Ingen hårdvara är bytt. Nu drar bilen 1.14 på 90% landsväg med mycket försiktig körning. Färddatorn hängde inte med i omprogrameringen och stämmer inte längre. Den visar på 1 dl mindre i förbrukning. Eftersom vi bor på landet så vet vi inte vad den drar i stadstrafik. I helgen ska vi gps-köra bilen för att se om vägmätaren/trippen stämmer, så att vi kan få en förbrukning att lita på. Men ner till de utlovade värdena torde vi inte komma.
Re: Törstig 2,0
15Låter väldigt mycket, i 80 så drar min inte mer än 0,8 om ens det.jovix skrev:Hej. Vi har en av de första 2,0 som levererats till Östersund. Redan från början har vi klagat på hög bränsleförbrukning. Från början låg den på 1.1 (mest landsväg i 80km/h). Efter servicen drog den mer. Snittet låg på mellan 1.2 och 1.3 (mest landsväg). Nu har bilen gått 2100mil och just varit inne på omprogramering. Mjukvaran nu ska vara samma som på -06:an. Ingen hårdvara är bytt. Nu drar bilen 1.14 på 90% landsväg med mycket försiktig körning. Färddatorn hängde inte med i omprogrameringen och stämmer inte längre. Den visar på 1 dl mindre i förbrukning. Eftersom vi bor på landet så vet vi inte vad den drar i stadstrafik. I helgen ska vi gps-köra bilen för att se om vägmätaren/trippen stämmer, så att vi kan få en förbrukning att lita på. Men ner till de utlovade värdena torde vi inte komma.