Annons

Re: Törstig 2,0

16
jovix skrev:Hej. Vi har en av de första 2,0 som levererats till Östersund. Redan från början har vi klagat på hög bränsleförbrukning. Från början låg den på 1.1 (mest landsväg i 80km/h). Efter servicen drog den mer. Snittet låg på mellan 1.2 och 1.3 (mest landsväg). Nu har bilen gått 2100mil och just varit inne på omprogramering. Mjukvaran nu ska vara samma som på -06:an. Ingen hårdvara är bytt. Nu drar bilen 1.14 på 90% landsväg med mycket försiktig körning. Färddatorn hängde inte med i omprogrameringen och stämmer inte längre. Den visar på 1 dl mindre i förbrukning. Eftersom vi bor på landet så vet vi inte vad den drar i stadstrafik. I helgen ska vi gps-köra bilen för att se om vägmätaren/trippen stämmer, så att vi kan få en förbrukning att lita på. Men ner till de utlovade värdena torde vi inte komma.
Gjorde en liten check i dag. nollstälde och körde i 90 på flatan i typ 5 km. Mätaren stannade på 0,82.
Annons

18
Ckiller skrev:undrar ifall du har samma motor som resten......


.82 har jag aldrig varit nere i med min

Sen kan det ju även va fel me din trippmätare
Nej det är inget "fel" på min mätare. Du läste nog inte vad jag skrev. 90 Km/h på platt mark med farthållare. ingen start eller stop.

0,88 enligt Huyndai i 100 km/h så det stämmer väldigt väl.

Vi pratar alltså om 2.0 L motorn inte V6:an

Tycker faktiskt bränslemätarn fungerar väldigt bra, har testat ett antal gånger med manuell uträkning och trippmätaren. Det stämmer väldigt bra .


Tusconen är väldigt känslig för start/stop, uppförslut och motvind i höga farter.

:lol: :lol: :lol:

19
Har en Tucson 2.0 -06 är det någon som vet om den är programmerad för rätt förbrukning? Om det gjorts någon skillnad från de äldre modellerna vad det gäller bensinförbrukning... enligt säljaren ska det ha skett förändringar.