Annons

Har du drag på bilen - och vilken typ?

Nej!
Antal röster: 3 (14%)
Ja, avtagbart.
Antal röster: 5 (23%)
Ja, avtagbart som sitter på för det mesta...
Antal röster: 1 (5%)
Ja, fast drag.
Antal röster: 11 (50%)
Ja, fast drag/duplex = 50 mm kula + sprint
Antal röster: 2 (9%)
Ja, fast drag/triplex = 50 och 60 mm kula + sprint (Inga röster)
Antal röster: 22

16
Jag har avtagbar krok på min -03. Jag använder kroken 1-2 ggr/år så man kan nästan säga att kroken är i "mint condition". Jag funderar på att skaffa ett eget släp, nu blir det att hyra vid lämpliga tillfällen.
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Toyota Auris 1.8 HSD -13
Santa Fe (SM) -03 2.4 GLS Vision
Annons

17
Santaclaus skrev:
dessa lagar
Egentligen är det ju inte lagen det är fel på, det är dispensen från lagen som ställer till det.

Kortfattat säger lagen att alla släp över 750 kg är tungt släp, dispensen tillåter sedan ekipaget att tillsammans komma upp till 3500 kg totalvikt, så länge släpet inte väger mer än dragbilen.

Klart som korvspad, eller???

Med BE-behörighet så knorrar man till det ytterligare ett snäpp(och då har vi inte ens nämnt bromsat/obromsat släp.)
En paradox är att ett släp kan byta skepnad från lätt till tungt beroende på
dragbilens vikt!!!???
KÄRA VÄGVÄRKET: :D :D :D (nu var jag snäll) :shock:
Rätta till reglerna å det snaraste. Har man behörighet att framföra ett visst fordon på allmän väg så ska man naturligtvis även ha genomgått utbildning
och erhållit behörighet att koppla på det som fordonet är godkänt för!
Skrota sen ett par onödiga körkortsklasser och se till att resten av Euroupa
följer efter alt. ger oss svenskar dispens.(Det hart Sverige gjort på flera punkter i trafiklagstiftningen till förmån för EU-regler).

Petroff :wink:
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

18
Santaclaus skrev: Kortfattat säger lagen att alla släp över 750 kg är tungt släp, dispensen tillåter sedan ekipaget att tillsammans komma upp till 3500 kg totalvikt, så länge släpet inte väger mer än dragbilen.
Klart som korvspad, eller???
Förtydligande för de som ev. inte är helt 100 vad som gäller:

Körkortskrav för personbil/lätt lastbil med släpfordon

Det räcker med behörigheten B för att köra personbil eller lätt lastbil med ett lätt släpfordon. I andra fall krävs behörigheten BE.
Vad är ett lätt släpfordon?
Generellt kan man säga att ett lätt släpfordon har en totalvikt av högst 750 kg. :shock: Men även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan vara lätt släpfordon. Kravet är då att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragbilens tjänstevikt och de båda fordonens sammanlagda totalvikt inte får överstiga 3 500 kg.
Vad är tjänstevikt?
Fordonet i driftsfärdigt skick inklusive verktyg, reservhjul, bränsle och förare.
Vad är totalvikt?
Tjänstevikt + den maxlast som registreringsbeviset anger.

Alltså - Klart som korvspad! :lol: :roll:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

19
Oja !! Klart som korvspad ! Jag minns för ett par år sedan när jag jobbade med mässor och sånt, skulle till mässan i Göteborg med en utomhusbubbelpool som jag tänkte ta på släp. Efter lite räknande så såg jag att jag skulle vara olaglig om jag hängde på släpet på stora bilen (en Dodge Pickis modell större) men laglig om jag tog Skoda pickisen !!! I min värld skulle det vara säkrare att köra Dodgen än Skodan,,, Hur som helst så löste jag det genom att slänga upp eländet på en lastbil och muta :oops: , hota :twisted: , tala vänligt :D till en av lastbilschaffisarna.

Sammanfattning: Stor säker bil = Olagligt Liten osäker bil = lagligt.
"Joppe"

20
Sammanfattning: Stor säker bil = Olagligt Liten osäker bil = lagligt.[/quote]


Joppe! Välkommen i klubben. Bra sammanfattning.
Nån dag när andan faller på kan vi väl ta och knalla över till Vägverket
och skaka liv i kontorsknuttarna :D :D :D

Petroff
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

21
Joppe! Välkommen i klubben. Bra sammanfattning.
Nån dag när andan faller på kan vi väl ta och knalla över till Vägverket
och skaka liv i kontorsknuttarna :D :D :D

Petroff[/quote]

Jag misstänker att man inte kan skaka liv i nåt som inte har haft nån hjärnverksamhet på flera år.....
"Joppe"

22
Joppe skrev: Jag misstänker att man inte kan skaka liv i nåt som inte har haft nån hjärnverksamhet på flera år.....
Vaaa, hade dom hand om "Järnvägarna" förr åsså??? :roll: :roll: :roll:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

24
Kör duplex - kula och sprint på fast monterad konsoll;
Bröderna Olsson Hedemora.
Fina grejer, tål omild behandling; ryck, slit och andra olämpligheter.

Och yes, jag använder sprintkopplingen då och då när jag kör udda grejer som balvagnar, cementblandare och vedklyv kopplat efter bilen.
Varför sitta och frysa häcken av sig i 30 km/h på en naken traktor mitt i vintern när man kan hämta hö med stil...?

Ser visserligen inte ett smack mer än hö i backspeglarna - men det är ändå mer än vad jag ser från traktorn som saknar allt vad speglar heter...



Swedefe
SM-CRDI 2002 22.500 mil
bytt mot
SM-CRDI VGT 2005 15.500 mil
bytt mot
CM-CRDI R 2010 15.500 mil and counting