Annons

Har du drag på bilen - och vilken typ?

Nej!
Antal röster: 3 (14%)
Ja, avtagbart.
Antal röster: 5 (23%)
Ja, avtagbart som sitter på för det mesta...
Antal röster: 1 (5%)
Ja, fast drag.
Antal röster: 11 (50%)
Ja, fast drag/duplex = 50 mm kula + sprint
Antal röster: 2 (9%)
Ja, fast drag/triplex = 50 och 60 mm kula + sprint (Inga röster)
Antal röster: 22
Annons

2
Faktum är att möjligheten att få en bil som klarade av att dra båtsläpet och några gödsellass per år även i obanad terräng (åkrar och stock å sten) var det som ledde till att jag började titta på SUV:ar och då ganska omedelbart fastnade för Santa Fé. Men någon daglig användning av draget har det knappast blivit - båten i sjön på våren och upp igen på hösten, några lass med gödsel ett par gånger om året, plus några strökörningar av skiftande slag, t ex dra loss bekanta som fastnat där dom inte borde ha kört med sina standardbilar.
På vårarna tillkommer dessutom tidsfördrivet att putsa draget (åtminstone de synligare delarna) rent från rost och måla på en skinande blank svart rostskyddsfärg(?)... :wink:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

3
Draget på bilen kom som en överraskning, det var absolut inget jag sökte då jag köpte bilen,,, draget får nog ligga kvar i sin påse.

Min erfarenhet är att om släkt,vänner o grannar vet att man har drag så åker man på en massa olika uppdrag med motivering -du som har dragkrok kan väl......
"Joppe"

4
Joppe skrev: Min erfarenhet är att om släkt,vänner o grannar vet att man har drag så åker man på en massa olika uppdrag med motivering -du som har dragkrok kan väl......
du har så rätt, så rätt, därför har vi ingen dragkrok.....

:wink:
Stahl

5
Delbart drag som sitter på för det mesta.Införskaffades på Mekonomen
(utmärkt passning :D ) och monterades egenhändigt med godkänt resultat.
Då det inte tjänstgör som draganordning är kroken ett jättebra skydd mot
skavanker i de bakre regionerna.Ett spräckt kulskydd på sin höjd.

Petroff
Santa Fe V6 GLS Exclusive-02 svart.
Suzuki Samurai -97 svart.
Jeep Grand Cherooke-02 Svart

6
Hei

fast drag på mine biler!!! jeg har erfaringer fra tidligere biler, med avtagbart feste, enten er kula borte når jeg trenger den, eller så sitter den fast inni der, når jeg vil ha den av!

derfor besillte jeg fast kule, den sitter der den skal, og ikke noe å lure på!

Vegard

7
Försäljaren erbjöd sig att sätta drag på bilen (helt utan kostnad hm..) om jag bestämde mig för en ny Santa.
Så jag fick min ögonsten lev. med krok. Använder själv kroken rätt ofta både till släpkärran och båtvagnen till Nimbusen. Kör inte åt grannarna utan "tvingat" dom å sätta krokar på sina egna bilar om de vill låna min släpkärra. :lol:
S-F 2008 crdi exklusive automat, fabr monterad taklucka superior red

8
Fast drag, som används för att släpa runt nästan 2000 kg husvagn ibland.
+ diverse olika släp när HSB bestämmer sig för att byta soffor eller annat kul.

De få bekanta som inte har eget drag, vet att jag värdesätter min lediga tid på ett sätt som gör det enklare för dem att hyra bil med drag, hellre än att utsätta vänskapen för påfrestningar... :twisted:

Nackdelen med fast drag som jag ser det, är att vid ev. påkörning bakifrån fördelas krockenergin inte till de energiupptagande zonerna i bilen som det är tänkt från tillverkarens sida.

Nackdelen med delbart drag är enligt min mening att det på sikt blir problem hos sbp. eftersom de kollar funktionen, som när det är dags ofta beckat igen, antingen går det inte att ta loss draget därför att det suttit på för det mesta, eller så får man inte på draget eftersom det monterats för sällan. Underkänt på sbp i bägge fallen.

Men eftersom man är hos sbp oftare än man blir påkörd bakifrån (iallafall är det så för mig) är fast monterat drag ett självklart val.
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

9
Hann inte mer än logga in här förrän grannen knackade på dörren. Han hade hyrt ett släp, häktat det på sin Volvo 745, lastat det fullt (och tungt) och kom bara 100 meter innan det blev stopp i en lätt uppförsbacke. Snön och ett litet gupp blev för mycket för Volvon på den knappt 3 meter breda vägen.

Utryckning med Santan som fick ta hand om släpet och utan så mycket som en antydan till protest tog sig uppför backen och över guppet.
Om en stund återkommer han för att få hjälp att backa upp släpet till nästa lastningplats som ligger i "terrängen" med en höjdskillnad på 2-3 meter på en sträcka av 20 meter. Om bara omkringstående träd har vett att hålla sig undan lär det går bra (släpet är då tomt).

Vad gör man inte för sina grannar här ute på landet... :roll:

/BengtB
Nu CM 2007 Comfort-5 V6 Aut Satin Beige. Förut V6 GLS 2001 resp V6 GLS Excl 2004.

10
Draget var satt på när vi köpte bilen och tur är ju det för vi är så kallat husvagnsfolk :D
en -06 hobby 560 står och väntar på oss i Gurms.. det var ju bara det att Gubben behövde att ta ett nytt körkort :)
Något som jag tycker är helknas :?
Efter som volvon vi har går det mycket bra att dra.. :!:
dessa lagar :wink:

11
Hei
Ja, jeg har fast drag på min bil.
Dette var på bilen, og var et krav når jeg jaktet på kjøp av Santa Fe.
Må ha til slep av campingvogn 1500 kg., og div. andre transport med henger.

Har hatt en bil uten drag, aldri meir. Måtte låne naboens biler.

Jarle

12
Jag har ett avtagbart drag, som jag är mycket nöjd med. Använder det flera gånger i månaden och det är inga problem med att ta av och på. Det ligger alltid i det lilla facket till höger i bagageutrymmet så det är lätt att komma åt.

Kör med mitt obromsade släp, som fungeratr alldeles utmärkt till att köra hem hö till hästarna, ved från skogen och virke från Byggmax. Dessutom blir det en och annan körning för barnen. Grannarna har egna dragkrokar och släp. :)
Aldrig för gammal för 4x4.

13
dessa lagar
Egentligen är det ju inte lagen det är fel på, det är dispensen från lagen som ställer till det.

Kortfattat säger lagen att alla släp över 750 kg är tungt släp, dispensen tillåter sedan ekipaget att tillsammans komma upp till 3500 kg totalvikt, så länge släpet inte väger mer än dragbilen.

Klart som korvspad, eller???
Bild

//Santacalus hade en V6 excl.-02
Husvagnsanvändare året runt
åker numera Passat 2,0tdi och ibland BTM Sprint eu-moppe

Bil utan drag ej komplett

14
Jag har avtagbar dragkrok och personligen tycker jag att en bil i denna klass inte är komplett utan drag.
Vintertid ligger kroken för det mesta i bagaget övriga året för det mesta på plats för att dra husvagnen eller något annat.
Har nästa alltid haft drag på minna bilar men blivit "utnyttjad" av släkt och väner är inget jag lidit av.
;) Cooper
Santa Fe Excl.V6 04:a(såld) I30 2,0 5-dörrars
Och några till som "driver" på alla.(1 Jeep Ceeroke med "allt", 2 Volvo Valp)

15
Nej tyvärr.
Men köpte en bil till regeringen :lol: häromdagen den har drag
tyvärr är bilen av ett annat märke :(