Annons

Service för ix20

1
Hej,
Har lite funderingar kring service för ix20 Bensin 1.6 Aut.
Jag kör inte speciellt mycket under 1000 mil per år. Nu är bilen ca två år och har gått 1660 mil.
Enligt verkstaden (och serviceboken) är det dax för andra servicen. Enl dem ska service utföras var 3000:e mil eller årligen, det som inträffar först.
Jag har gjort första servicen, den gjordes när bilen hade gått ca 1000 mil.
Nu till frågan: Är det verkligen rimligt att utföra andra servicen (6000 mila service) redan nu ? I den servicen ingår följande:
Oljebyte 5-W30 580 kr
Miljöavgift olja 50kr
Tändstift 550 kr
Packning Oljeplugg 20 kr
Oljefilter 140 kr
Luftfilter 180 kr
Kupeluftfilter 350 kr
Bromsvätska 60 kr
Arbetskostnad 2500 kr
Summa ca 5700 kr

Om jag har tolkat det korrekt (utifrån vad verkstan och service handboken säger) så för att behålla nybilsgarantin måste 6000 mila servicen utföras även fast bilen bara gått 1660 mil.
Vad tycks? Ska man strunta i föreskrifterna och serva enligt mil tal, men kanske med något oljebyte emellan servicarna, eller ska man följa föreskrifterna till punkt och pricka?
Känns väldigt onödigt att byta allt detta på en 24 månaders bil som gått 1660 mil.
Annons

Re: Service för ix20

2
Det är bara att byta, synd att riskera garantin på en så ny bil.

Ett år kan nöta på vissa grejer fast man inte kör så mycket så för att bilen ska hålla garantin ut så ska dessa grejer bytas enligt dom som byggt bilen.
//PA från Sundsvall - Åker i30 -11

Re: Service för ix20

3
Vissa saker är mer känsliga för tidsfaktorn än andra som är 100% relaterade till körsträckan/antal timmar som motorn jobbat.

Bromsvätska, motorolja (och filter som alltid skall bytas med oljan) "slits" med tiden även om man kör kort sträcka.

Luftfilter, kupeluftfilter och tändstift å andra sidan slits bara om de används.

Så de senare borde du kunna hoppa över helt tills du kört "rätt antal mil"!
Och med dem borde rätt mycket arbetstid "försvinna" från servicearbetet som debiteras.

Jag köper för övrigt all olja från Tyskland numer från http://www.levoil.de" onclick="window.open(this.href);return false; och har med mig till verkstaden vid servicearbeten (om jag inte byter själv).
I Tyskland kostar riktigt bra äkta syntetolja ca 50 kr/litern INKLUSIVE frakt hem till dörren, om man köper 20 liter åt gången.
Har oljan bara rätt klassning enligt kraven i instruktions-/servicebok kan de aldrig säga något om det - de tar ju dessutom i ditt fall 50 kr för att ta hand om spilloljan (vilket i sig är ett helt horribelt pris!)...

Filter och andra delar som håller OEM-kvalitet köper jag från http://www.reservdelar24.se" onclick="window.open(this.href);return false; (Tyskland - 85 kr i frakt, vilket i praktiken tjänas in om man köper två oljefilter).




Mvh
Johan B

Re: Service för ix20

4
Intressant.
Du menar alltså att du kan ha med dig olja när du utför garantiservice och detta godtas av verkstan? Och då menar jag i syftet att bibehålla garantin.

Jag håller med annars, nu kör jag visserligen diesel men att betala 550,- för tändstift är ocker. I Tyskland kostar märkesstift (NGK, Bosch etc) ofta runt 20-30,-/st.
Skulle samma sak gälla där tror du? Alltså att man har med sig egna stift.
Sen är det ju så att stiften är hur fina som helst efter 1600 mil, det är väl när dom gått runt 3-4000 eller kanske 5000 mil som det kan vara dags för byte.
Även märkesoljefilter och torkarblad kostar löjligt lite i Tyskland jämfört med här. Trots frakt!

5500,- lät annars dyrt. Hade just min ix20 på 3000-mila service (auktoriserad verkstad) och det kostade strax över 2000,-.
Håller annars med Johan B: olja, filter och bromsvätska bör bytas - även om körsträckan varit låg.

Sen stör jag mig på "Packning 20,-" - trots att den sällan eller aldrig faktiskt byts...

Re: Service för ix20

5
Intressant följdfråga: om du nu kommer med den rätt klassificerade oljan i en (redan öppnad) 20-liters dunk, tycker dom då att detta är OK?
Hantverkare är bekväma. På en verkstad stoppar dom en slang i oljepåfyllningen och sedan pytsar systemet i rätt mängd. Egen medhavd olja skulle innebära extra arbete, jämmer och elände.... :cry:

Jag har förresten surfat runt på den tyska sidan och försökt hitta syntetolja för en 50-lapp litern men det ska då innebära att en dunk skulle kosta €85 + frakt €20 och det kan jag inte hitta.
Kan du hjälpa mig? Är det också så att den oljan är klassificerad enligt Hyundais krav?

Sedan kan jag tipsa om denna tyska sajt när det gäller att handla delar:
http://profiteile.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Snabba och billiga med stort utbud...men allt är tyvärr på tyska.

Re: Service för ix20

6
Har haft med mig egen olja både till BMW och Toytotaverkstäder (samt en mindre icke märkesbunden lokal verkstad) och alla har accepterat det, men de har iofs inte sett jätteglada ut då de inte kunnat sälja på mig sämre olja för 200kr/litern eller mer... ;)

Så länge oljan har rätt klassning kan de aldrig hävda att man har använt fel typ även om man har använt ett annat märke - oljor är strikt standardiserade produkter som uppfyller vissa minimikrav vid en viss klassning!


Egna stift har jag inte testat att ta med mig utan de har jag bytt själv, "standardstift" håller minst 6000 mil och platina eller irridiumstift håller minst 10.000 minst (oftast betydligt längre) med vår rena bensin. Att byta stift vid 1600 mil är definitivt onödigt, om man inte har haft några specifika problem som är relaterade till stiften!

Har inte 100-koll på exakt vilka klassningar som Hyundai har i sina nya bilar, men jag har använt Aral SuperTronic 0W40 i både BMW:n, farsans nya Toyota Avensis diesel och några andra bilar. Den oljan har väldigt höga klassningar och uppfyller både BMW:s stränka "BMW Longlife-04-krav" samt alla krav som Toyota har på sina moderna dieslar med partikelfilter och dieselkatalysator. Den oljan är dessutom en ÄKTA syntetisk polyalfaolefin (PAO)-olja (många "syntetiska oljor" är bara högraffinerade mineraloljor oavsett vad det står på dunken) med t ex. en lägsta flytbarhetstemperatur på -60grader C!

Aral ingår för övrigt tillsammans med BP och Castrol i BP-gruppen, vilket gör att många av deras oljor är identiska men under olika namn beroende på vilket märke det är på dunken. Då olika varumärken är olika "starka" på olika marknader, riktar man in sig på olika länder med olika varumärken - i Tyskland är Aral ett väletablerat och högt ansett märke, i England och stora delar av Europa är Castrol starkt varumärke och på vissa andra marknader är BP väldigt etablerat....olika namn men samma produkter i grunden i de flesta fallen! Kallas för "märkesmystik" på marknadsföringsspråk. :roll:




Mvh
Johan B

Re: Service för ix20

7
Tack för snabb respons.

Har hittat oljan, €99,90 för 20L + €20,50 i frakt torde bli ca 57,-/litern om man räknar med en kurs på 9,50. Inte riktigt femtilappen....men billigt ändå!
Och jag känner till att det är horribla avanser på just motorolja.

Min Hyundai ska ha olja av klassen ACEA C3 och det har denna olja. Mycket bra tips!

Re: Service för ix20

8
Jag håller med om att luftfilter, kupé filter och tändstift inte behöver bytas när bilen bara gått 1600 mil, men om jag utför servicen men ej byter luftfilter, kupé filter och tändstift så kommer inte garantin att gälla. Lite konstigt att det inte finns någon typ av reducerad service när man kör så lite. Det kanske är likadant med alla bilmärken.

Re: Service för ix20

9
Håller definitivt med.
Idag innehåller ju alla bilar intelligenta servicedatorer som håller reda på alla möjliga parametrar om hur bilen har brukats sen sista servicen och den borde då, om bilen mest stått still, kunna välja bort vissa onödiga moment och komponenter efter detta. Vilket givetvis också ska återspegla sig i priset.

Tror BMW var först med detta redan på 80-talet, man hade en stapel som räknade ner och bestämde när det var dags för service. Denna manick ackumulerade alltså körstil, kallstarter, yttertemp, varvtal osv osv. Samt givetvis tid. Stod bilen stilla en längre period så tickade staplarna ner ändå. Men det är nästan 20 år sen och datorerna i bilarna borde ha blivit betydligt mera sofistikerade idag.