Annons

Ny I30 kombi på gång med lite funderingar.

1
Hejsan!

Kommer snart vara ägare till en röd Hyundai i30 Kombi Business CRDi/110 M6 - helt ny. Hämtar ut den nästa fredag :D Köper den på kampanj så den är nedsatt från 205000 till 169000. Nu till funderingarna. En mycket bilkunnig kollega som jobbat som bilförsäljare och som delvis försörjer sig på att köpa bilar som han rustar upp och säljer vidare rekommenderar att jag gör en rostskydds-behandling på bilen ganska omgående för att säkra upp inför framtiden, då vi planerar att ha bilen så länge som möjligt. Bilförsäljaren, å andra sidan, säger att det befintliga rostskyddet är tillräckligt och att rostskydds-behandlingen bör göras inom 4-5 år. En rostskydds-firma i stan har samma rekommendation som bilförsäljaren. Det säljaren däremot rekommenderar att göra direkt är en ditec lackkonservering. Bilen har inte metalliclack. Vad tror ni? Kan inte mycket om bilar så behöver all hjälp jag kan få :)
Mjölk är livet!


Hyundai i30 Kombi Business 1.6 CRDi/110 Cool Red M6 14
Annons

Re: Ny I30 kombi på gång med lite funderingar.

3
Håller inte med.. Jag väntade till 2012 innan jag la på rostskydd på min 08a och det var för sent om du frågar mig. Då hade den hunnit byta färg till rostbrun på många ställena under bilen, men inget allvarligt.

En underredsbehandling för ~800 spänn gör stor skillnad när bilen gått med ett tag. Min ambition är att blåsa bilarna vartannat till vart tredje år. Då ser de ALLTID kanon ut under.

Lack-skydd är jag inte lika impad av. Det är mycket viktigare hur man som ägare sköter bilen med tvättning / varning. Bilsäljare har ofta kompisar som sysslar med sånt :)
Hynda i30 CRDi 2008

Re: Ny I30 kombi på gång med lite funderingar.

4
Tack för snabba synpunkter :)

Efter att ha lyssnat in kunnigare människor på området (där ni och förmodligen också de flesta här på forumet räknas in!) lutar det i dagsläget åt en ganska tidig rostskydds-behandling och att vi i så fall beställer bilen med fast dragkrok monterad vid leverans. Kan vara bra för framtiden att fixa detta. Är tveksam till lackkonserveringen, har ni fler synpunkter där?

Malka: Tack så mycket :) Ok, mycket däckbuller alltså. Låter som att det är ganska ordentligt också. Man kanske vänjer sig med tiden eller är det något man kan åtgärda för att minska bullret?

Christian H: Vad innebär det att "blåsa bilen"? Är det underredsbehandlingen för 800 som du menar? Kommer definitivt försöka vara noggrann med tvättning. Några bra bittvättmedel att rekommendera? Har en biltvättfirma här i närheten också som fixar bilen både invändigt och utvändigt för 300. Gjort det tidigare med en bekants bil och den blev som ny. Vaxning ingår också men då kostar det 500.
Mjölk är livet!


Hyundai i30 Kombi Business 1.6 CRDi/110 Cool Red M6 14

Re: Ny I30 kombi på gång med lite funderingar.

5
När jag sa blåsa så menade jag just underredsbehandling. Har en bra firma som blåser underrede samt trösklar/stolpar invändigt för ungefär 800. Dom rekommenderar att man gör det varje år men jag tycker att varannat räcker.

Ska du montera dragkrok så är det en extrastark rekommendation att inte nöja sig med original rostskydd. Dragkroken är inte rostskyddad och anmärkningar på rostskadade dragkroksfästen odyl är inte ovanliga... På något märke.
Hynda i30 CRDi 2008

Re: Ny I30 kombi på gång med lite funderingar.

6
Christian H : Ok, så du har blåst din bil sedan 2012 genom underredsbehandlingar för runt 800 per tillfälle? Du har inte gjort någon större rostskyddsbehandling? På firman här i Uddevalla tar de ungefär mellan 4000 och 5000 för en större som sedan följs upp med en kompletterande behandlingar vartannat år. Överväger att ta denna.
Mjölk är livet!


Hyundai i30 Kombi Business 1.6 CRDi/110 Cool Red M6 14

Re: Ny I30 kombi på gång med lite funderingar.

7
Har precis pratat med en av stans bästa bilgurus som säger att jag inte behöver köra någon rostskyddsbehandling på ett par år eftersom bilen fick 4 av 5 i vi bilägares rostskyddstest men han rekommenderar att jag kör lackförseglingen eftersom bilen har sålts på kampanj och därför stått ett ganska bra tag i bilhallen. Vi har ett företag här i stan som använder sig av ceramic pro. Vet inte hur det står sig i förhållande till ditec men kollat lite på nätet och sett att många är nöjda med båda. Ska kolla upp lite med priser på måndag. Vad tror ni om detta? Hade ju vart kul att få ut bilen som planerat nästa fredag också :)
Mjölk är livet!


Hyundai i30 Kombi Business 1.6 CRDi/110 Cool Red M6 14

Re: Ny I30 kombi på gång med lite funderingar.

8
Ett par år håller jag med om. Det motsvarar mina 3-4 år innan första. Jag har allts tagit min -08'a 2ggr, så det borde bli 2011 och 2013.

Kom ihåg att hålla koll på din drag-krok bara :)

De stora dyra "programmen" anser jag vara lurendrejeri på en så ny bil med ett bra grundrostskydd. De flesta bilar som tillverkats de senaste 10 åren har ju jäkligt bra rostskydd. Det var annorlunda på 90-talet.
Hynda i30 CRDi 2008

Re: Ny I30 kombi på gång med lite funderingar.

9
Christian H: Ok. Lutar åt att jag skippar dragkroken just nu och tar den i samband med första rostskyddsbehandlingen eller underredsbehandlingen om ett par år. Det blir ju en del pengar att lägga ut på fredag :) Finns det fler sätt än rostskyddsbehandling för att undvika problem med dragkroken?
Mjölk är livet!


Hyundai i30 Kombi Business 1.6 CRDi/110 Cool Red M6 14

Re: Ny I30 kombi på gång med lite funderingar.

10
Malka skrev:Hej!

Rostskydd är rätt bra på dessa bilar så tror inte du behöver oroa dig för det!
Läs här: http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... 2012-38847" onclick="window.open(this.href);return false;

Däremot buller från däcken när man kör på motorvägar är katastrof, nästan hälsofarlig. Jag själv har en i30 premium från 2013.
Annars väldigt trevlig bil.
Lycka till med nya bilen! :)
Tack igen för tipset med rostskyddet. Läste tidigare i andra trådar att man ska välja däck med mjukare gummi för att minska bullret. Tips på lämpliga däck vinter/sommar?
Mjölk är livet!


Hyundai i30 Kombi Business 1.6 CRDi/110 Cool Red M6 14

Re: Ny I30 kombi på gång med lite funderingar.

13
Malka skrev:Hej igen!

Jag kan tyvärr inte att vänja mig vid bullret så jag har börjat isolera karossen med stp black gold ljuddämparmatta.

Köpte även nya vinterdäck (Nokian Hakkapeliitta R2) o däckbullret blev mycket bättre givetvis pga mjukare gummiblandning. Kan rekommendera starkt de däcken ifall du vill köra på dubbfritt!
Ok. Är det svårt, mycket jobb eller kostar mycket att göra det? Tack för tipset! Sko kolla upp de däcken :)
Mjölk är livet!


Hyundai i30 Kombi Business 1.6 CRDi/110 Cool Red M6 14