Annons

Backvarningen har ändrat karaktär

1
Hej vänner,

I dag har något mystiskt hänt med backvarnaren. :? Så fort jag lägger i backen så börjar den låta. Men det är inte det vanliga högljudda utan en mer dämpad signal. Den låter kontinuerligt så länge växelspaken ligger i backläge. Just när man lägger i backen hörs det normala indikeringsljudet i normal styrka.

När jag backar emot ett hinder så händer inget med signalen utan den fortsätter med sitt kontinuerliga ljud. Det normala duttandet, som ökar i frekvens när man närmar sig hindret saknas helt.

Har någon råkat ut för detta? Jag kommer att kontakta verkstaden i nästa vecka - ska ändå vara ledig ett par dagar.

/Bosse

-04 2,4 Challange
Aldrig för gammal för 4x4.
Annons

2
När det blev kallt och torrt väder försvann fenomenet! :o

Ska bli intressant om det återkommer när det blir tö fram på veckan - har de lovat i alla fall. :)

/Bosse
Aldrig för gammal för 4x4.

3
Ibland behövs det inte mkt för att backvarnaren ska flippa ut, tex snö, is eller tillomed lite salt o grus blandat med regn. Prova att rengöra sensorerna noga o kolla om problemet kvarstår.

4
Jo jag känner till det sedan tidigare bilar så jag började med rengöring av sensorerna. :)

Men det var inte det vanliga backvarningsljudet :?

I vilket fall så har det inte återkommit. Jag var ute idag i slask och väta och ett par grader plus - inga problem.

/Bosse
Aldrig för gammal för 4x4.